شناسهٔ خبر: 140667 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

"ابرقاچاقچی" لوازم خانگی و ظروف شیشه‌ای بازداشت شد

سردار ملکی فرمانده انتظامی هرمزگان با بیان اینکه ناظر جدید گمرکات استان همکاری گسترده‌ای در خشکاندن قاچاق در هرمزگان با دستگاههای مسئول داشته است، از بازداشت یک ابرقاچاقچی لوازم خانگی و ظروف شیشه‌ای در هفته‌های اخیر خبر داد.

به گزارش «نماینده» عزیزالله ملکی فرمانده انتظامی هرمزگان، با بیان اینکه مسیری که نیروی انتظامی در استانهای مرزی در پیش گرفته فضا را برای قاچاقچیان ناامن کرده است، گفت: پدیده قاچاق کالا خسارتهای سنگینی را به‌لحاظ فرهنگی و اقتصادی به کشور وارد کرده و از این رو نمی‌توان نسبت به موضوع برخورد جدی قاطع با قاچاقچیان بی‌تفاوت بود.
وی افزود، اخیراً نیروی انتظامی علاوه بر تشدید کنترلها در مسیرهای زمینی، به مبارزه با قاچاق در دریا نیز ورود جدی کرده است، به‌عنوان مثال هفته قبل مأموران یک لنج را توقیف کردند که بیش از ۱۰ میلیارد تومان کالای قاچاق شامل انواع پودرهای بدنسازی و بهداشتی را حمل می‌کرد.

مبارزه با قاچاق کالا اولویت نیروی انتظامی شد
ملکی ادامه داد، این لنج  در ۱۰کیلومتری ساحل توقف کرده و منتظر موقعیت مناسب برای تخلیه محموله خود در بنادر بود.
وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری موضوع مبارزه با قاچاق کالا را به‌عنوان یک اولویت برای فعالیتهای نیروی انتظامی تعیین کرده‌اند، گفت: بر همین اساس نیروی انتظامی استان هرمزگان نیز تلاشهای گسترده‌ای را برای مهار کامل قاچاقچیان در پیش گرفته است.


ملکی با اشاره به اینکه نیروی انتظامی تنها در مبارزه با قاچاق کالا موفق نبوده بلکه در حوزه مبارزه با قاچاق مواد مخدر نیز توفیقات زیادی کسب کرده، گفت: در دو سال و نیم اخیر نزدیک به ۲۰۰ تن مواد مخدر توسط نیروی انتظامی استان هرمزگان  توقیف شده است.

خلأهای قانونی راهی برای قاچاق کالا
وی  تأکید کرد، هرچند از سالهای قبل نیروی انتظامی با باندهای مختلف قاچاق کالا درگیر بوده است، اما نمی‌توان این نکته را نادیده گرفت که که امروز قاچاقچیان از خلأهای قانونی نیز سوء استفاده می‌کنند و در این بین تخلفهای گمرکی فراوانی نیز روی می‌دهد که بایستی به این موضوع نیز توجه ویژه داشت.
وی در خصوص طرح حضور نیروی انتظامی در گمرکات کشور گفت: این طرح از سوی ستادکل به نیرو ابلاغ شده و قرار نیست مأموران در محوطه گمرکی به گشت‌زنی و حفاظت فیزیکی بپردازند بلکه قرار است با عملیاتهای فنی با قاچاق کالا در گمرکات مقابله کنند.
ملکی ادامه داد: به نظر می‌رسد این طرح بازخوردهای مثبتی در امر مبارزه با قاچاق کالا داشته باشد هرچند ضعفهایی نیز دیده می‌شود که تلاش می‌شود هرچه سریع‌تر آنها را برطرف کنیم.

تحول در همکاریها برای مبارزه با قاچاق در یک سال گذشته
فرمانده انتظامی استان هرمزگان با اشاره به همکاریهای گسترده دستگاههای مبارزه با قاچاق با ناظر گمرکات استان و مدیرکل گمرک شهید رجایی گفت: خوشبختانه تعامل مناسبی با ناظر جدید مهمترین حوزه گمرکی کشور شکل گرفته است و این موضوع باعث شده روند مبارزه با قاچاق کالا شکل جدی و منسجم‌تری به خود بگیرد و چشم‌انداز خشکاندن قاچاق کالا دور از ذهن نباشد، این در حالی است که در سنوات گذشته همکاری و تعامل مناسبی با نیروی انتظامی وجود نداشت و بعضاً دیده می‌شد که برای موارد فنی کوچک مجبور بودیم ابتدا با مرجع قضایی هماهنگ شویم تا مسئولان گمرکی با مأموران همکاری کنند.
این مقام ارشد انتظامی گفت: در حال حاضر یک کارگروه مشترک از مأموران آگاهی نیروی انتظامی و گمرک تشکیل شده که دو روز در هفته در مقر نیروی انتظامی و دو روز نیز در گمرک شهید رجایی جلسات مربوط به موارد قاچاق کالا را انجام می‌دهند.
وی افزود، در دوره قبل وقتی نیروی انتظامی از مقامات گمرک این سؤال را مطرح می‌کرد که پلمبهای مربوط به محموله‌های صادراتی چگونه باز شده‌اند هیچ جوابی دریافت نمی‌کردیم اما در دوره فعلی تعامل گسترده‌ای بین دو دستگاه شکل گرفته و این موضوع به مبارزه همه‌جانبه با قاچاق کالا کمک شایانی می‌کند.

دستگیری ۳ نفر در پرونده اخیر قاچاق پارچه از کیش
ملکی در ادامه گفت: امروز محیط برای قاچاقچیان ناامن شده و اگر تعامل مناسب بین مدیران انتظامی و گمرک نبود قطعاً به این موفقیت دست پیدا نمی‌کردیم، از سوی دیگر این همکاری باعث شد محموله‌های بزرگ قاچاق در استان کشف شود. در موضوع قاچاق ۲۳ کانتینر که اخیراً توسط نیروی انتظامی کشف شد، ناظر گمرکات همکاری ویژه‌ای را با نیروی انتظامی داشت، بر همین اساس تا کنون ۳ نفر دستگیر شده‌اند و از آنجا که این قاچاق سازمان‌یافته بوده به نظر می‌رسد قاچاقچیان با جرائم سنگینی روبه‌رو شوند.
سردار ملکی افزود، به‌عنوان مثالی دیگر از همکاری دستگاهها برای مبارزه با قاچاق کالا می‌توان به دستگیری یک ابرقاچاقچی در هفته‌های گذشته اشاره کرد، اخیراً بعد از همکاری مناسب دستگاههای امنیتی، ناظر گمرکات استان و مرجع قضایی یکی از قاچاقچیان شناخته‌شده کالا دستگیر و بر اساس اطلاعات موجود با اتهامات (سنگین) مواجه شده است.

وی در پایان گفت قاچاقچیان وقتی در تور اطلاعاتی نیروی انتظامی و دیگر دستگاههای متولی مبارزه با قاچاق قرار می‌گیرند، برای رهایی خود از وکلای تراز اول استفاده می‌کنند، اما نیروی انتظامی برای احقاق حقوق دولت تا آخر ایستاده است و اجازه پایمال شدن حقوق مردم را نمی‌دهد.

به گزارش تسنیم، موضوع پرونده قاچاق ظروف شیشه‌ای که در سالهای ۹۴ و ۹۵ انجام شده دامنه بسیار وسیعی دارد که هنوز مراجع مسئول در خصوص حواشی آن به‌صورت رسمی اطلاع‌رسانی نکرده‌اند.

نظر شما