شناسهٔ خبر: 140616 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سهم جوانان از وزارت ورزش و جوانان تنها نام است

مسعود سلطانی فر/431 درست از ۱۱ آبان ۹۵ که مسعود سلطانی فر، وزارت ورزش و جوانان را بر عهده گرفت، تا به امروز حوزه جوانان زیر سایه سنگین ورزش قرار گرفته است.

به گزارش «نماینده»، ادغام سازمان ملی جوانان که مستقیماً تحت نظر رئیس جمهور بود با وزرات ورزش - و احتمالا به این نیت که ادغام می تواند موجب ارتقای سطح عملکرد در حوزۀ جوانان شود- عملاً به کمرنگ شدن و در حاشیه قرار گرفتن این حوزه منجر شده است.

چنانچه در سال ۹۳ محمود گلزاری، معاون وقت وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه ادغام وزارت ورزش و سازمان ملی جوانان شتاب زده بود گفت: در وزارت ورزش و جوانان ۷ معاونت وجود دارد که یکی از آن‌ها معاونت جوانان است یعنی موضوع جوانان، یک هفتم کار یک وزارت خانه را تشکیل می‌دهد که بودجه محدود و ضعیفی دارد و تلاش‌هایی در دولت و مجلس برای تفکیک دوباره این سازمان از وزارت ورزش انجام شده است.

گویا این رویه در دولت جدید هم به قوت خود باقی است. چنانچه در پی می آید، رئیس جمهور در اولویت های تخصصی ضمیمه حکم وزیر ورزش و جوانان، امور ورزشی را در اولویت قرار داده است. در این اولویت ها آمده است:

*تسهیل ایفای نقش بخش خصوصی در مدیریت ورزش کشور و کاهش تصدیگری دولت
*افزایش انضباط مالی و شفافیت مالی در اقتصاد ورزش کشور و مبارزه با فساد
*افزایش سهم جوانان، بانوان و اقوام در مدیریت ورزش کشور
*تأکید بر ایفای نقش دولت در تقویت و گسترش ورزش عمومی و تقویت نقش بخش خصوصی در ورزش حرفه¬ای
*تلاش برای توانمندسازی هرچه بیشتر تیم¬های ورزشی کشور برای کسبِ موفقیت در مسابقات بین¬المللی
*حمایت از تأسیس و فعالیت سازمان¬های مردم¬نهاد در حوزه¬ جوانان
*شناسایی و واگذاری امور اجرایی به سازمان¬های مردم¬نهاد در حوزه جوانان
*زمینه سازی برای به‌کارگیری مدیران جوان در دولت و جانشین¬ پروری
*کمک به حل مشکلات جوانان

این در حالی است که مسائل بسیار پیچیده تر و مهمتری گریبان جوانان را گرفته است. مسائلی مثل بیکاری، بد اشتغالی، اعتیاد، تأخیر در ازدواج، طلاق و...؛ اما گویی دولتمردان ترجیح می دهند خود را سرگرم امور روزمره، هیجانی و زودبازده کنند به همین دلیل مشاهده می شود بعضی انتقادها نسبت به عملکرد وزیر ورزش و جوانان ابراز شده است تا جایی که وی در چند روز گذشته مجبور به پاسخ گویی از طریق پیامی ویدئویی به این انتقادات شد.

مسعود سلطانی فر «در پاسخ به انتقاداتی که گفته می‌شد ادغام وزارت ورزش و جوانان موجب فدا شدن بخش جوانان در این وزارت خانه شده است، گفت: شاخص های به دست آمده از عملکرد ۴ سال گذشته دولت یازدهم، نشان می دهد که این انتقادات درست نیست و مسائل و مشکلات جوانان تحت الشعاع ورزات ورزش قرار نگرفته است.»

اما در ادامه سلطانی فر فقط به یک اقدام اشاره کرد به طوری که گویی وی در این مورد چندان دست پر نبوده است.

او در این میان تنها به موضوع وام ازدواج اشاره کرده و البته اعتراف تلخی نیز داشت. وزیر ورزش و جوانان گفت: آمارها نشان می دهد که در سال ۹۲ وزارت ورزش و جوانان، ۲۹۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ازدواج پرداخت کرده است که این میزان در سال ۹۵ به ۹۸۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است».

اما همان طور که خود وزیر هم در این پیام ویدئویی به آن اذعان داشته است؛ این طرح ابتکار وزارت خانۀ وی نبوده بلکه مصوبۀ مجلس است که باید توسط وزارت خانۀ مذکور اجرایی بشود. حال اینکه مردم از عملکرد این وزارت خانه راجع به اجرای طرح مذکور تا چه اندازه رضایت دارند، بحثی دیگر است.

جالب توجه آن است که از زمان تودیع و معارفۀ مسعود سلطانی فر به عنوان وزیر ورزش و جوانان تا به امروز و به گواهی اخبار منتشره از وی تمام صحبت ها و اظهار نظرهای وزیر- که حاکی از رویکرد ایشان دارد - راجع به ورزش بوده و از سایر حوزه های مربوط به جوانان غافل مانده است.

به نظر می رسد چنانچه ایشان همچنان بخواهند به رویکرد فعلی خود ادامه دهند و از حوزه های اساسی مربوط به جوانان رویگردان باشند باید در چند سال آینده و در انتهای دولت دوازدهم هم منتظر تکرار این قبیل اخبار در وب سایت این وزارت خانه باشیم «به گزارش پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، دکتر مسعود سلطانی فر صبح امروز(شنبه) در مراسم تودیع و معارفه معاون امور جوانان وزارتخانه، سوء مدیریت در دولت های نهم و دهم را مسبب کاهش مشارکت های اجتماعی و اعتماد اجتماعی دانست و گفت: آسیب های اجتماعی وارد شده سال ها طول می کشد تا ترمیم شود».

نظر شما