شناسهٔ خبر: 140584 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

درتهران به ثبات جمعیتی رسیدیم/فراموشی بافت فرسوده درنطق آقای وزیر

آخوندی وزیر راه و شهرسازی گفت: در تهران به ثبات جمعیتی رسیدیم و می توان از این فرصت برای افزایش کیفیت زندگی استفاده کرد.

به گزارش «نماینده»، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در جلسه علنی روز سه شنبه که قرار بود به بررسی وضعیت بافت فرسوده در کلانشهر تهران بپردازد، به تشریح وضعیت کیفیت زندگی در تهران پرداخت و رشد جمعیتی در پایتخت را مورد بررسی قرار داد.

آخوندی با بیان اینکه تهران علاوه بر یک کلانشهر، پایتخت ایران نیز هست، گفت: پایتخت بودن تهران را از سایر کلانشهرها متفاوت می کند و سبب می شود مقامات ملی و منطقه ای نسبت به تهران نظر داشته باشند.

وی با بیان اینکه این موضوع که تهران کیفیت و توانایی ایفای نقش پایتخت بودن را دارد، گفت: در زمان هایی این موضوع مورد تردید قرار گرفته و توسط دولت مرکزی بررسی شده است. شما در شورای شهر باید بتوانید از پایتخت بودن تهران دفاع کنید و نقص های موجود را برطرف کنید.

وزیر راه ادامه داد: پایتخت بودن هم برای تهران سود دارد و هم هزینه، شاید در نگاه اول سود آن به چشم آید، اما پایتخت بودن هزینه های زیادی برای شهر تهران داشته است.

وی جدایی کرج از تهران را یکی از اشتباهات گذشتگان دانست و گفت: در تحقیقی که در خصوص مسائل بنیادین شهر تهران انجام شده می توان گفت تهران دو مشکل بنیادین دارد، یک: قابلیت سکونت و دو: قابلیت حرکت. قابلیت سکونت به بحث های آب، هوا، مسکن و مسائل اقتصادی و فرهنگی باز می گردد و قابلیت حرکت انسانها و کالا در شهر است.

آخوندی در ادامه به رکورد صدور پروانه ساخت طی سالهای ۸۹ تا ۹۲ اشاره کرد و گفت: در این سالها به طور متوسط سالی ۱۲۰۰ پروانه ساخت صادر شد که این رقم در سال ۹۲ به ۲۷۰ هزار پروانه ساخت رسید.

وی با اشاره به اینکه بر اساس سرشماری ۳ میلیون و ۳۰۰ خانه در تهران است و این میزان ۱۰ میلیون جمعیت پذیری شهر تهران را افزایش می دهد، گفت: بر اساس طراحی انجام شده، جمعیت پذیری شهر تهران ۱۲.۵ میلیون نفر است که بر اساس افق پیش بینی شده باید ۱۰.۵ میلیون نفر باشد. در حال حاضر ۵۰۰ هزار خانه خالی در تهران است که نشان دهنده عدم تعادل وحشتناک در پایتخت است، اما با تمام این وجود می بینیم افزایش جمعیتی چشمگیری در تهران نداشته ایم.

آخوندی تاکید کرد: آمارها نشان می دهد در تهران ثبات جمعیتی وجود دارد و پایین تر از میانگین ملی رشد داشته، بنابراین می توانیم از این فرصت استفاده کرده و کیفیت زندگی را در پایتخت افزایش دهیم.

نظر شما