شناسهٔ خبر: 140510 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

رد پای نفت در ماجراجویی استقلال‌ کردستان عراق

قرارداد نفتی.jpg در حالی که مناقشات این روزهای مسئولان اقلیم کردستان عراق برای رسیدن به استقلال، ظاهری سیاسی و اجتماعی دارد و در کنار آن به نارضایی های اقتصادی نیز اشاره می شود، رد پای نفت در تمام این ماجراجویی ها خود را نشان می دهد.

به گزارش «نماینده» این روزها اخبار مربوط به تلاش های رژیم صهیونیستی و برخی سیاسیون اقلیم کردستان عراق به منظور فراهم سازی بسترهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی استقلال اقلیم کردستان عراق به اوج خود رسیده است. اقداماتی که تلاش شده با ترفند برگزاری همه پرسی رنگ و بویی مردمی به خود بگیرد.

اقلیم کردستان عراق سالهاست علاوه بر تخصیص بودجه از حکومت مرکزی عراق، در فروش نفت تولیدی خود و همچنین توسعه میادین قرار گرفته در این اقلیم به صورت خودمختار عمل می کند. در طی سالهای اخیر، شرکت های اروپایی و امریکایی توانسته‌اند با ایجاد یک فضای رقابتی برای حضور در میادین شمالی و جنوبی عراق، به امتیازگیری بیشتر در فرآیند توسعه از میادین اقلیم کردستان (شمال عراق) و میادین جنوبی این کشور اقدام کنند. اقدامی که با گنجانده شدن دریافت جایزه و پول بیشتر به ازای تولید هر بشکه بیشتر نفت، در قراردادهای نفتی عراق چه در شمال و چه در جنوب این کشور خود را نشان داده است.

به گفته یکی از متخصصان مشاور وزارت منابع طبیعی کردستان عراق، ذخایر نفت این منطقه که قبلاً ۴۵ میلیارد بشکه تخمین زده می شد اکنون به ۶۰ میلیارد بشکه رسیده است. از اینرو ۵ درصد ذخایر نفتی جهان در این اقلیم قرار دارد. (۱)

طبق اعلام رسمی وزارت نفت عراق، تولید نفت این کشور در ماه جولای سال ۲۰۱۷ به طور متوسط به میزان ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز بوده که از این رقم ۴۰۷ هزار بشکه در روز یعنی حدود ۱۰ درصد آن در اقلیم کردستان بوده است.

اما در حال حاضر صادرات نفت اقلیم کردستان عراق در حدود ۶۰۰ هزار بشکه در روز است. (۳) دلیل بالاتر بودن میزان صادرات نفت این اقلیم، نسبت به آمار تولید نفت اعلام شده توسط وزارت نفت عراق این است که کردها برخی از مناطق نفتی تحت مدیریت شرکت های نفتی شمال و اوسط را در اختیار داشته و عملا جزو اقلیم کردستان می دانند در حالی که نظر حکومت مرکزی عراق در خصوص این مرزبندی متفاوت است. حتی نسبت به منطقه ویژه نفتی کرکوک که غنی ترین منطقه نفتی عراق نام گرفته نیز اختلاف نظرهایی بین کردها و حکومت مرکزی عراق وجود دارد. (۴) و (۵)

وزارت منابع طبیعی کردستان نقشه ساختارهای نفتی این اقلیم را به صورت زیر در سایت رسمی خود منتشر کرده است. (۶)

در همین نقشه انتشار یافته در سایت وزارت منابع طبیعی اقلیم کردستان عراق نشان داده شده که چطور مسئولان این اقلیم، برخی مناطق نفتی که از نظر حکومت مرکزی عراق جزو این اقلیم نیست را تحت مالکیت خود می دانند.

وزارت منابع طبیعی اقلیم کردستان عراق در طی چند سال اخیر اعلام کرده تا سال ۲۰۱۹ میزان تولید نفت در این اقلیم به ۲ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. (۷) این موضوع در سخنان برخی مسئولان این اقلیم نیز مورد تأکید قرار گرفته اما هنوز مشخص نیست برای رسیدن به این میزان تولید، چقدر از ظرفیت میادین نفتی در حال توسعه و در حال تولید اقلیم کردستان و چقدر از ظرفیت میادین مورد مناقشه این اقلیم با حکومت مرکزی عراق در برنامه قرار دارد.

نظر شما