شناسهٔ خبر: 140479 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

کشف سم مهلک "گلیفوسات" در مواد غذایی "تراریخته"

تراریخته.jpg بررسی‌های دانشمندان از خطرات جدید موجود در مواد غذایی تراریخته GMO‌ خبر می‌دهد.

به گزارش«نماینده» تحقیقات جدید دانشمندان از کشف خطرات جدید در محصولات «تراریخته» (GMO) خبر می‌دهد.

بر اساس گزارش non-gmoreport دو مقاله پژوهشی در مجلات علمی منتشر شده است که تردیدهای جدی در رابطه با ایمنی مواد غذایی اصلاح‌ ژنتیکی شده بیان کرده است.

دانشمندان در بررسی مواد غذایی تراریخته ردپای یک ماده شیمیایی علف‌کش به نام «گلیفواسات» (glyphosate) را پیدا کرده‌اند.

بررسی نخست یک ذرت تراریخته نشان داد که  ذرت اصلاح شده ژنتیکی، NK ۶۰۳، به طور قابل توجه با همتای طبیعی آن در تضاد بود که مخالف ادعاهای طرفداران تراریخته(GMO) است.

مطالعه دوم نشان داد که سم علف‌کش «گلیفواسات» که ماده اصلی علف‌کشی با برند Roundup که محصول شرکت «مونسانتو» (Monsanto) است در محصولات تراریخته وجود دارد.

سم  «گلیفواسات» علف‌کشی است که مصرف آن حتی در دُوزهای بسیار کم می‌تواند به بیماری‌های جدی کبدی بیانجامد.

این در حالی است که در بررسی‌های دانشمندان میزان «گلیفواسات» موجود در محصولات تراریخته بسیار بیشتر از دُوزهای مجاز بوده است.

این تحقیقات به سرپرستی دکتر «مایکل آنتونیو» (Michael Antoniou)، رئیس گروه تحقیقات و درمان ژنی در کالج کینگ لندن در انگلستان انجام شده است.

Michael Antoniou

تمرکز اصلی این پژوهش، مطالعه روی مکانیزم‌های مولکولی تنظیم عملکرد ژن است و هدف این گروه از این اکتشافات، توسعه سیستم‌های تجلی ژن‌های کارآمد برای کاربرد و استفاده در بیوتکنولوژی بی‌خطر و  امن، از جمله ژن‌های درمانی است.

اخیراً این گروه برنامه تحقیقاتی خود را گسترش داده است که شامل استفاده از روش‌های "omics" برای تعیین پروفایل‌های مولکولی در ارزیابی ایمنی غذاهای حاصل از محصولات تراریخته(GMO) است که این محصولات را بر اساس میزان قرار گرفتن در معرض دوزهای مختلف آفت کش‌ها و دیگر مواد شیمیایی بررسی می‌کند.

آنتونیو همچنین یکی از نویسندگان مقالات "اسطوره‌ها و حقیقت‌های تراریخته"(GMO Myths and Truths) است، که مجموعه تحقیقات مبتنی بر شواهدی که ایمنی محصولات طبیعی و محصولات غذایی تراریخته و اصلاح ژنتیکی‌شده است.

به گفته «آنتونیو» "در ایالات متحده و در بسیاری از کشورهای دیگر، ادعا می‌شود محصولاتی که با نام تجاری GMO یا تراریخته ثبت و به فروش می‌رسند معادل محصولات طبیعی و در نتیجه امن است اما تجزیه و تحلیلی که تا به امروز انجام شده خلاف این ادعا را ثابت می‌کند.

تجزیه و تحلیل‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۱۵۰ پروتئین در سطوح مختلف NK۶۰۳  بین GMO و همتای طبیعی آن  متفاوت هستند.

در واقع این تفاوت‌ها نشان می‌دهد که در پروتئین تغییراتی وجود دارد که منعکس کننده عدم تعادل در متابولیسم انرژی و استرس اکسیداتیو است.

این بررسی از نظر تغییرات متابولیتی، بیشترین میزان افزایش دو  «پلی آمین» را نشان داد که  این «پلی آمینها» (polyamines)، «پوترسین» (putrescine) و به ویژه «کاداورین» (Cadaverine)، اگر در مقدار زیادی مصرف شوند می‌توانند مسمومیت ایجاد کنند.

این تحقیقات برای اولین بار یک رابطه علت و معلولی بین سطح مصرف قابل توجه مصرف سم Roundup در محیط زیست و یک بیماری جدی کبدی را نشان می‌داد.

۲۵ درصد از جمعیت ایالات متحده از بیماری کبدی چرب غیر الکلی رنج می‌برند که عواملی همچون چاقی، دیابت و سطوح بالای چربی خون دلیل آن است اما عوامل خطرزای دیگری در ابتلا به این بیماری هستند که هنوز شناسایی نشده‌اند و قرار گرفتن در معرض سم Roundup می‌تواند یکی از این عوامل خطرزا باشد.

آنتونیو گفت:" ما به موش‌های آزمایشگاهی سطحی معادل «گلیفواسات» موجود در علف‌کش  Roundup که ۷۵۰۰۰ بار کمتر از آن چیزی است که در اروپا و ۴۳۷ هزار بار در آمریکا مجاز شناخته می‌شود، دادیم.

نکته اول اینکه مرگ موش‌های آزمایشگاهی به دلیل ابتلا به بیماری‌های کبدی نشان داد که باید تجدیدنظر فوری در میزان «گلیفواسات» موجود در این علف‌کش انجام شود.

دومین نکته اینکه این سم عامل خطر جدید برای بیماری کبد چرب غیر الکلی است و باید توسط مراکز پزشکی مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود:"از دیدگاه کلی، سازمان ژنی، کنترل، و عملکرد فرآیند تحول تراریخته‌ها(GMO) از لحاظ فنی و مفهومی ناقص است و مشکلات موجود اجتناب‌ناپذیر خواهد بود و هنگامی که به آفت‌کش‌ها به محصولات تراریخته‌ اضافه شوند، آنها به یک محصول بالقوه بسیار مضر تبدیل می‌شوند.

نظر شما