شناسهٔ خبر: 140439 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

پرونده حج تمتع ۹۶ بسته شد

حجاج رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه پرونده حج تمتع ۹۶ امروز سه‌شنبه چهارم مهر با فرود آخرین هواپیمای حجاج به فرودگاه امام(ره) بسته شد، گفت: تقریباً ۷۹ درصد پروازهای حج، توسط هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و ۲۱ درصد توسط هواپیمایی عربستان انجام شد.

به گزارش «نماینده»؛ حمید محمدی درباره فرآیند حج امسال و پایان آن اظهار کرد: بحمدالله و با لطف خداوند، آخرین پرواز حجاج از مدینه منوره در سحرگاه امروز (سه‌شنبه چهارم مهرماه) وارد فرودگاه امام خمینی(ره) شد.

وی ادامه داد: با اتمام پروازها عملاً پرونده اجرایی حج ۱۳۹۶ با افتخار و سلامتی بسته شد؛ حجی که خوشبختانه بر اساس نظرات اکثریت حجاج همچنین کارگزارانی که سالها توفیق تشرف داشته‌اند، با عنایات پروردگار عزتمندانه و با شکوه برگزار شد.

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: از اینکه حج تمتع امسال با رضایت حجاج عزیزمان و با حفظ عزت، کرامت و حرمت حجاج خاتمه یافت، خدا را شاکر هستیم.

محمدی در ادامه با اشاره به طول سفر حجاج در عربستان سعودی توضیح داد: موسم حج امسال از هشتم مرداد آغاز و تا چهارم مهر ماه به مدت ۵۸ روز ادامه داشت؛ طول سفر هر یک از حجاج حداقل ۳۰ روز و حداکثر ۳۸ روز شد.

سهم ۲۱ درصدی عربستان سعودی در پروازهای حجاج ایرانی

وی درباره پروازهای حجاج هم اظهار کرد: جمعاً ۳۲۹ پرواز حجاج را از هشتم مرداد تا سوم شهریور ماه به جده و مدینه منتقل کردند و ۳۱۰ پرواز آنها را از ۱۴ شهریور تا چهارم مهر  به ۲۰ فرودگاه کشور برگرداند؛ تقریباً ۷۹ درصد پروازها توسط هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و ۲۱ درصد توسط هواپیمایی عربستان انجام شد.

رئیس سازمان حج و زیارت با تاکید بر لزوم بازبینی و آسیب شناسی امور اجرایی حج گفت: همه کارگروهها در حوزه‌های مختلف خدمات حج پس از ایام تشریق مکلف شدند آسیبها و مشکلات را دقیقاً احصا کنند تا با کارشناسیهای لازم تدابیر مناسبی برای حج سال بعد اتخاذ شود.

محمدی از برگزاری نخستین نشست آسیب‌شناسی حج ۹۶ خبر داد و تصریح کرد: با خاتمه حج، نخستین نشست مدیران و کارشناسان  برای آسیب شناسی حج ۹۶ دوازدهم مهر ماه برگزار می‌شود و تمامی ابعاد حج مورد بازبینی دقیق قرار می‌گیرد.

گفتنی است امسال بیش از ۸۶ هزار نفر از حجاج  کشورمان در فرآیند حج تمتع ۹۶ شرکت کردند.

پیش از اعزام حجاج ایرانی قرار بود تا نیمی از پروازهای حج تمتع، توسط هواپیمایی ایران و نیمی دیگر توسط هواپیمایی سعودی انجام گیرد که در آخرین روزها هواپیمایی سعودی به دلیل تاخیر ورود ایران در فرآیند حج، فقط به اجرای نیمی از تعهدات خود تاکید کرد.

اما آمارهای مطرح شده بابت پرواز حجاج ایرانی، نشان می‌دهد که هواپیمایی سعودی حتی کمتر از ۲۵ درصد به تعهدات خود عمل کرده و غالب پروازها از سوی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران انجام گرفته است.

نظر شما