شناسهٔ خبر: 140438 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

افشاء اطلاعات محرمانه کشور با اجرایی شدن «توافقنامه پاریس»/ احتمال تحمیل تحریم‌های جدید

توافقنامه پاریس رئیس اسبق سازمان محیط زیست با تذکر این نکته که اطلاعات محرمانه کشور با اجرایی شدن «توافقنامه پاریس» می‌تواند افشا شود، گفت: در صورتی که این توافقنامه به قانون تبدیل شود، بار حقوقی سنگین و تحریمهای جدید را به‌دنبال دارد.

به گزارش «نماینده» فاطمه واعظ جوادی درباره ابعاد مختلف توافقنامه پاریس، تبعات آن برای کشور اظهار کرد: طبق توافقنامه پاریس، حق شرط به هیچ عنوان  پذیرفته نیست.

وی با بیان اینکه برخی الزامات و تصدیقها داخل توافقنامه پاریس گنجانده شده است، تصریح کرد: چیزی که به مجلس شورای اسلامی رفته و تصویب شده با عنوان موافقتنامه پاریس است و در این توافقنامه سؤالات اساسی وجود دراد.

رئیس اسبق سازمان محیط زیست تصریح کرد: این توافقنامه بدون گذراندن مراحل قانونی در مجلس شورای اسلامی به امضا رسیده  و باید از امضاکنندگان آن پرسید که چرا چنین تصدیق و الزاماتی را برای کشور پذیرفتند و بار حقوقی سنگینی را تحمیل کرده‌اند.

واعظ جوادی با انتقاد از عملکرد کسانی که این توافقنامه را امضا کرده‌اند، تاکید کرد:‌ متاسفانه توافقنامه پاریس بار حقوقی سنگینی را بر کشور تحمیل کرده است.

وی اظهار کرد: ظاهراً توافقنامه پاریس توافقی محیط زیستی است اما باید این را مورد توجه قرار داد که ما در اسلام قواعد محیط زیستی زیادی داریم؛ قاعده "لاضرر و لاضرار" محیط زیست را انفال الهی می‌داند و آن را برای خداوند، رسول، امامان و سپس دولت و سازمان محیط زیست معرفی می‌کند.

رئیس اسبق سازمان محیط زیست تاکید کرد: مسئولیت لازم در دین و کشور ما به دولت و سازمان حفاظت محیط زیست برای حفظ محیط زیست داده شده بنابراین با این مهم هیچگاه مخالف نیستیم و در دین مبین اسلام نیز بر حفاظت از محیط زیست تاکید شده است.

واعظ جوادی به برخی بخشهای توافقنامه پاریس اشاره کرد و افزود: در مقدمه توافقنامه و قبل از ورود به بندها و ماده‌های مختلف، بخشی وجود دارد که با ادبیات صریح تاکید می‌کند که «در تعقیب هدف کنوانسیون و تحت تاثیر اصول آن از جمله اصل برابری و بحث مشترک و متفاوت باید کارهایی انجام گیرد.»

وی ادامه داد: بعد از بخش مقدمه آمده است که «با تصدیق اینکه تغییرات آب وهوایی نگرانی مشترک نوع بشر است، اعضا باید (یعنی الزام) هنگام اتخاذ اقداماتی برای پرداختن به تغییر آب‌وهوا به تعهدات مربوط خود در مورد حقوق بشر توجه کنند.»

به گفته رئیس اسبق سازمان محیط زیست مطرح کردن این بند الزام‌آور در مقدمه توافقنامه پاریس چه ربطی به موضوعات زیست محیطی دارد؛ چرا چنین موضوعاتی در توافقنامه پاریس مطرح شده  و هیچ توجهی صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: رفتار کشورهای توسعه‌یافته در سند ۲۰۳۰ مشخص بوده و این توافقنامه هم بخشی از جورچینی است که آنها برای ما یا جهان یکپارچه تدارک دیده‌اند.

رئیس اسبق سازمان محیط زیست با اشاره به دیگر مقدمات و بندهای توافقنامه پاریس توضیح داد: در بخش دیگری از این توافقنامه آمده است که «اعضا باید هنگام اتخاذ اقدامات برای پرداختن به تغییرات آب‌وهوا به تعهدات مربوط به خود در مورد حقوق بشر، حق سلامت، حقوق مردمان بومی، جوامع محلی، مهاجران و ... توجه داشته باشند و به برابری جسنیتی و توانمندی بین‌نسلی احترام بگذارند و آنها را ترویج کرده و در نظر بگیرند.»

واعظ جوادی ادامه داد: بخشی از این موضوعات مطرح شده در قسمتهای ابتدایی توافقنامه را قبول نداریم چرا که بعضی از صحبتهای مطرح شده هیچ ارتباطی به توافقنامه ندارد.

وی تصریح کرد: به کشورهای توسعه یافته که بر این توافقنامه تاکید کرده‌اند می‌گویم که اگر می‌خواهید محیط زیست را حفظ کنید به این کار مبادرت کنید و ما هم حفاظت از محیط زیست را قبول داریم اما برای این منظور در داخل کشور و در اسلام قوانین و الزامات لازم را داریم.

رئیس اسبق سازمان محیط زیست خاطرنشان کرد: وجود سیاستهای کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در مورد محیط زیست و اسناد بالادستی برای این منظور بهترین راهکارها برای حفظ محیط زیست است.

واعظ جوادی افزود: رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند که باید در افق ۱۴۰۴ به محیط زیست مطلوب دست یابیم که این تاکیدات نشان می‌دهد ما مشکلی با بخشهای محیط زیست نداریم و آن را تکلیف و وظیفه دینی و ملی خود می‌دانیم اما برخی تاکیدات و بندهای مطرح شده در توافقنامه پاریس را مناسب نمی‌دانیم.

وی تصریح کرد:‌ اینکه در توافقنامه پاریس در مورد تعهدات مربوط به حقوق بشر صحبت شود هیچ ارتباطی به موضوعات زیست محیطی ندارد البته تاکید کشورهای غربی و توسعه‌یافته در مورد حقوق بشر نیز به گسترش موازین و برنامه‌های آنان در راستای حقوق بشر همجنس بازان، سند ۲۰۳۰ و برابری جنسیتی باز می‌گردد.

رئیس اسبق سازمان محیط زیست با انتقاد از برابری جنسیتی غربی گفت: اسلام به شکل بسیار کامل و مناسب به برابری جنسی و روح زن و مرد به عنوان یک انسان اهمیت می‌دهد و به ارزشهای اخلاقی در دین توجه ویژه‌ای شده است.

واعظ جوادی با بیان اینکه الزامات بسیاری در این توافقنامه وجود دارد، اظهار کرد: متاسفانه ترجمه فارسی این توافقنامه مناسب نیست و بخشهای ترجمه شده نامفهوم است؛ متاسفانه همین متن ترجمه شده به مجلس رفت و رای آورد که البته شورای نگهبان ایراداتی به آن گرفته و امیدواریم در ادامه روند دقت شود.

وی با بیان اینکه در برخی قسمتهای این توافقنامه  از آفریننده محیط زیست و موضوعات مرتبط به آن با عنوان واژه «مادر زمین» یاد شده است در صورتی که ما مسلمانان می‌گوییم که خالق متعال، زمین و تنوع زیستی را آفریده است و اینجا این سؤال پیش می‌آید که چرا مسئولان جمهوری اسلامی در زمان امضای توافقنامه به این واژه و گنجاندن آن دقت نکرده‌اند.

رئیس اسبق سازمان محیط زیست با بیان اینکه در برخی بخشهای دیگر این توافقنامه بر شیوه زندگی پایدار و الگوهای پایدار مصرف آن هم به سبک کشورهای توسعه‌یافته تاکید شده است، تصریح کرد: مگر ما شیوه زندگی آنها را قبول داریم که چنین تصمیمی را گرفته‌ایم؛ چرا ما باید با راهنمایی کشورهای توسعه‌یافته حرکت کنیم.

واعظ جوادی افزود: شیوه زندگی مناسب را اسلام برای همگان مورد توجه قرار داده و ما نباید زیر بیرق کشورهای غربی و توسعه‌یافته برویم؛ ما سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی را در اختیار داریم و باید به آن توجه شود.

وی ادامه داد: ایرادات مطرح شده در توافقنامه پاریس فقط در بخشهای اولیه بوده و هرچه در بندهای مختلف پیش می‌رویم به ایرادات فراوانی می رسیم.

رئیس اسبق سازمان محیط زیست درباره این پرسش که آیا الزامات مطرح شده در توافقنامه پاریس موجب تحریمها برای کشورمان خواهد شد یا خیر گفت: بله باعث تحمیل تحریم به کشورمان خواهد شد و این موضوع وقتی به قانون تبدیل شد به طور حتم مسائل مختلفی را برای ما به‌دنبال دارد.

واعظ جوادی افزود: متاسفانه در برخی بندها تاکید شده که ما باید تمامی اطلاعات چاههای نفت و گاز را ارائه دهیم؛ حتی در برخی بندها بر اطلاعات فعالیتهای انسانی نیز توجه شده است، یعنی باید اطلاعات گاوداریها هم به صورت کامل داده شود.

وی ادامه داد: بررسی کارشناسان فنی برای اطلاعات مطرح شده، بروزرسانی هر دو سال یک بار گزارشهای ایران و ... برخی دیگر از دغدغه‌های موجود در توافقنامه پاریس است که اگر هر کدام از الزامات اتفاق نیفتد، ممکن است ابزاری برای فشار بر ایران و تحریمهای جدید را به‌دنبال داشته باشد.

رئیس اسبق سازمان محیط زیست درباره اینکه آیا این پذیرفتن این توافقنامه در دولت آگاهانه یا ناآگاهانه بوده است، اظهار کرد: نمی‌توانم نسبت به این روند برنامه‌های مطرح شده خوشبین باشم؛ بنده در سالهای اخیر در مورد مسائل مختلف زیست محیطی سکوت کرده‌ام یا آنکه پیغامها را به خود مسئولان ذیربط رسانده‌ام اما واقعاً این توافقنامه به شکل امضا شده به هیچ عنوان به صلاح کشور نیست.

واعظ جوادی توضیح داد: یک زمان شما توافقی انجام می‌دهید که هم سطح است یعنی امتیازی داده  و امتیازی دریافت می‌شود اما امضای توافقنامه پاریس به این سبک را قبول نداریم.

وی درباره اینکه آیا می‌توان این توافقنامه را به گونه‌ای دیگر یا به‌صورت مشروط پذیرفت، گفت: صراحتاً ماده‌ای وجود دارد که تاکید می‌کند حق شرطی وجود ندارد؛ وقتی شما توافقنامه را پذیرفتید دیگر نمی‌توانید بعد از آن شرط بگذارید.

رئیس اسبق سازمان محیط زیست خاطرنشان کرد: متاسفانه بندهای زیادی در این توافقنامه وجود دارد که باید دقت لازم صورت گیرد؛ متاسفانه در صورت ورود و اجرایی شدن این توافقنامه باید تمامی اطلاعات خودمان را هرچند که محرمانه هم باشد ارائه کنیم.

به گفته واعظ جوادی، در حال حاضر دلیلی وجود ندارد که وارد این توافق شویم ضمن اینکه چون هنوز وارد نشده‌ایم بنابراین  تعهدی هم به آن شکل نداریم.

 رئیس اسبق سازمان محیط زیست با بیان اینکه باید امضای توافقنامه با دقت صورت گیرد، اظهار کرد: به عنوان نمونه برخی کشورها همانند روسیه به این توافق ملحق نشده‌اند و ما هم باید در بندبند آن دقت کنیم و در حال حاضر زمان مناسبی برای پیوستن به آن نیست.

واعظ جوادی با بیان اینکه برخی کشورهای توسعه‌یافته و غربی با مبانی ایران اسلامی مشکل دارند و به‌دنبال آسیب‌رسانی به کشور هستند، گفت: ما در ایران اسلامی همیشه به دنبال حفظ محیط زیست بوده و هستیم اما اگر برخی انسانها یا سازوکارها مشکلاتی را ایجاد کرده باید آنها را اصلاح کنیم و نباید چیزی که با مبانی فکری ما سازگار نیست به امضا برسانیم.

گفتنی است، توافقنامه پاریس در تاریخ ۱۲ دسامبر (۲۱ آذر) سال ۲۰۱۵ با شرکت نزدیک به ۱۹۶ کشور جهان و در چارچوب کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد مصوب شد؛ هدف بلندمدت توافق پاریس در ظاهر این است که دمای کره زمین تا پایان قرن به جای دو درجه، ۱.۵ درجه سانتیگراد افزایش یابد!

پس از تصویب این توافقنامه از سوی دولت یازدهم، مجلس شورای اسلامی نیز پیوستن به توافقنامه آب و هوایی پاریس را بررسی و تصویب کرد؛ این مصوبه برای تایید نهایی به شورای نگهبان فرستاده شد که شورای نگهبان ایراداتی نسبت به این توافقنامه گرفته است؛ بررسیهای نهایی توسط نمایندگان در حال انجام است.

نظر شما