شناسهٔ خبر: 140430 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

ترامپ برجام را رد کند کنگره تحریم هسته‌ای ایران را باز نمی‌گرداند

ترامپ دو عضو برجسته کنگره آمریکا اعلام کردند اگر ترامپ در روز ۱۵ اکتبر پایبندی ایران به تعهدات هسته ای را تایید نکند، کنگره تحریمهای هسته ای ایران را باز نمی گرداند.

به گزارش «نماینده» پایگاه تحلیلی دفنس وان اخیرا مقاله ای با عنوان «تلاش ترامپ جهت متقاعد کردن مقامات امریکایی به جنگ علیه ایران» به قلم «مارک پوکن» عضو کنگره امریکا و «کیت گولد» مدیر قانونگذاری سیاست خاورمیانه در کنگره منتشر نموده که در ادامه آمده است.

سخنرانی رئیس جمهور ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل در سال جاری دقیقا تداعی کننده سخنان رئیس جمهور بوش در مجمع عمومی سازمان ملل در  سال ۲۰۰۲  بود، با این تفاوت که روی صحبت ترامپ فقط ایران بدون توجه به کشورهای بحرانی خاورمیانه بود.

 رئیس جمهور ترامپ در طی سخنرانی سالانه خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: توافق هسته ای ایران با گروه ۱+۵ بدترین توافق و معامله ای یک جانبه بوده که امریکا تا به حال وارد آن شده است.

 علی رغم چنین اظهارات جنجالی باید گفت که دولت ایران به توافق هسته ای کاملا پایبند بوده و توافق ۲۰۱۵ از وجود دولت هسته ای ایران و جنگ دیگر امریکا در خاورمیانه پیشگیری نموده است. در واقع امریکا، جامعه اطلاعاتی رژیم صهیونیستی، آژانس بین المللی انرژی اتمی، شورای امنیت سازمان ملل و کارشناسان هسته ای در سراسر جهان تایید کرده اند ایران به تعهدات خود در قرارداد فوق پایبند بوده است.

با این حال همانطور که هشدارهای آژانس بین المللی انرژی اتمی، متحدان اروپایی و تعداد زیادی از مقامات نظامی، اطلاعاتی و امنیتی نتوانستند رئیس جمهور بوش را متقاعد کنند به عراق حمله نکند، شواهدی دال بر پایبندی ایران به توافق هسته ای نیز نتوانست مانع اظهارات جنجالی ترامپ علیه توافق هسته ای ایران و تضعیف آن شود یا اعضای دولت ترامپ را از تغییر حکومت در ایران برحذر کند.

انتظار می رود ۱۵ اکتبر آخرین مهلت برای دولت ترامپ جهت تایید پایبندی ایران به توافق هسته ای باشد و نتیجه باید سریعا به کنگره ارسال شود. رئیس جمهور ترامپ با بیان اظهارات خود به جهانیان نشان داده که دیگر تعهد ایران به توافق هسته ای را امضاء نخواهد کرد. وی در این ارتباط گفته است: اگر به من باشد، من قبلا نیز گفته ام که ایران به تعهداتش پایبند نبوده است.

به نظر می رسد کاخ سفید سازمانهای اطلاعاتی را جهت جمع آوری شواهدی دال بر عدم پایبندی ایران به تعهداتش تحت فشار قرار دهد. در واقع جهانیان در ۱۴ سال پیش نیز شاهد رخداد چنین امری بودند؛ زمانی که بوش به دلایل واهی به عراق حمله نمود.

غیرنظامیان عراقی بعد از گذشت ۱۴ سال، همچنان در خطر مرگ قرار داشته و کشته می شوند. با این حال با عبرت از جنگ عراق، دولت ترامپ سعی می کند سازمان اطلاعات را سیاسی نموده، مشروعیت آژانس بین المللی انرژی اتمی را زیر سوال برده بدون اینکه شواهد کافی برای ادعاهایش در مورد عدم پایبندی ایران به تعهداتش ارائه دهد.

اگر رئیس جمهور  ترامپ ۱۵ اکتبر پایبندی ایران به تعهدات هسته ای خود را تایید نکند، کنگره ظرف مدت ۶۰ روز می تواند تحریم هایی که در زمان توافق هسته ای ایران با گروه ۱+۵ ملغی شده بود را بار دیگر بر ایران تحمیل کند.

اگر قانونگذاران این عمل را انجام دهند، ایالات متحده امریکا تعهدات خود به توافق هسته ای را مستقیما نقض نموده و عملا این توافق بین المللی را در سراشیبی سقوط قرار می دهد. اما اعضاء کنگره قطعا نظر ترامپ را نپذیرفته و مانع از بین رفتن توافق هسته ای ایران خواهند شد زیرا  قانون گذاران جهت اتخاذ تصمیمات خود در کنگره در مقابل مردم پاسخگو خواهند بود.   مردم امریکا در مورد از بین رفتن توافق هسته ای ایران و وارد شدن امریکا به جنگی دیگر در خاورمیانه حتما قانون گذاران را پاسخگو خواهند دانست.

مردم امریکا می توانند در این موارد دخالت نموده و در واقع برگ برنده دست آنهاست. تاکنون قدرت مردم امریکا در عرصه داخلی و خارجی به اثبات رسیده و توانسته اند کاپیتال هیل را تحت فشار قرار دهند. وقتی کنگره در سال ۲۰۱۵ به توافق هسته ای ایران رای مثبت داد، مخالفان این توافق طرفداران توافق را مورد نقد قرار دادند. این در حالی بود که اکثر مردم امریکا از توافقی که نهایتا پیروز شد حمایت کردند.

باید گفت که بزرگترین دستاورد دیپلماتیک در عصر هسته ای در خطر نابودی قرار دارد. اگر توافق هسته ای ایران از بین رود، ایران برنامه هسته ای خود را با سرعت بیشتری توسعه داده و احتمال رویارویی نظامی ایران با امریکا وجود خواهد داشت. در حالی که ترامپ مسیری را انتخاب نموده که ممکن است به جنگ ختم شود، مقامات نظامی و سیاسی امریکا باید مسیری جهت حل صلح امیز مسئله ایران با تکیه بر قدرت زیاد مردم امریکا انتخاب کنند.

نظر شما