شناسهٔ خبر: 140339 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

بازی «بارزانی» با آتش/ «اقلیم» حمایت ایران را از دست خواهد داد

افقهی کارشناس ارشد مسایل منطقه گفت: سردار سلیمانی به مقامات اقلیم گفته که اگر همه پرسی منجر به درگیری شود کردها حمایت ایران را نخواهند داشت و این در حالی است که تاکنون ایران در کنار آنها بوده است.

به گزارش «نماینده» سید هادی سید افقهی، کارشناس ارشد مسایل منطقه در خصوص برگزاری همه پرسی استقلال منطقه کردستان عراق و واکنش ایران به برگزاری آن،   اظهار کرد: تا به امروز که آقای مسعود بارزانی همچنان بر برگزاری همه پرسی در زمان مقرر خودش تاکید دارد و این علی رغم کلیه تلاش ها و پیشنهاداتی است که در ابعاد داخلی، منطقه ای و بین المللی در قالب گزینه های جایگزین این همه پرسی و در جهت منصرف کردن وی از تصمیمش صورت گرفته است.

وی گفت: در حال حاضر هیاتی از سوی جریانات سیاسی کردستان شروع به مذاکره با دولت مرکزی بغداد کرده اند ولی در خلال این مذاکرات هم آقای بارزانی بر موضع خود اصرار می کند و اینطور مطرح می کند که ما همه پرسی را برگزار خواهیم کرد و بعد در خصوص جزییات آن با دولت مرکزی بغداد وارد مذاکره خواهیم شد.

کارشناس ارشد مسایل منطقه تصریح کرد: در آن سوی ماجرا هم آقای العبادی نخست وزیر عراق تاکنون به شدت مقاومت کرده و در برابر اساس و فلسفه همه پرسی ایستادگی کرده، اما این را هم گفته که با خواسته ها و مشکلات دیگری که کردها دارند مساله ای نداریم و می توانیم با یکدیگر به صحبت بپردازیم و در نهایت اینکه به اعتقاد من دو پیش فرض در اینجا مطرح است.

وی افزود: پیش فرض اول اینکه آقای بارزانی این همه پرسی را به هر نحو ممکن برگزار کند و پاسخ آری را مطابق میل خودش بگیرد و با یک درصد بالایی اعلام کند که مردم کرستان عراق آری گفتند به این همه پرسی و ممکن هم هست که در پیش فرض دوم اینطور بشود که در مناطق مورد اختلافی چون کرکوک، دیاله، سنجار و دیگر مناطق درگیری ایجاد شود و همین الان هم در آن مناطق انگشت ها روی ماشه است. آیا اینها اجازه برگزاری همه پرسی را در این مناطق خواهند داد؟

سید افقهی گفت: بارزانی در حال بازی با آتش است. آقای عبادی هم از طرف مقابل تهدید جدی و سختی را متوجه مقامات کردستان کرده مبنی بر اینکه اگر به شهروندان ما در مناطق مورد نزاع و درگیری، تعرضی صورت بگیرد ما ورود پیدا خواهیم کرد و این اشاره به نوعی درگیری ناخواسته است که اگر این اتفاق رخ بدهد بسیار خطرناک هم خواهد بود.

کارشناس ارشد مسایل منطقه اظهار کرد: اگر این درگیری میان اقلیم و دولت مرکزی شکل بگیرد قطعا در محدوده کردستان و یا کشور عراق نخواهد بود، لذا این مساله برای همه خطرناک و نگران کننده خواهد بود.

وی با بیان اینکه باید دید موضع آمریکا در این میان به چه نحو است که هم با داعش ارتباط دارد، هم با دولت مرکزی و هم با کردهای عراقی، اظهار کرد: همه بازیگران منطقه ای و بین المللی نگران این مساله هستند که چه اتفاقی رخ می دهد، چرا که در خصوص همه پرسی بارزانی تهدید کرده که به قیمت خونش هم که شده این مساله را پیش می برد و با خونش مرزها را تعریف می کند.

 سید افقهی اظهار کرد: این نشان می دهد که آقای بارزانی درگیر بازی شده که بزرگتر از حجم سیاسی وی است و هر کس این کار را می کند و می تواند بزرگتر از اندازه و حجم خود اقدامی را پیش ببرد، بدان معنی است که قطعا پشت سر وی دستانی است که او را پیش می برند، یعنی از نظر آمریکایی ها اگر همه پرسی جواب دهد و بشود که خوب است و وارد گام بعدی می شوند ولی اگر نشود و شکست بخورند آمریکا کردها را تحریک می کند جهت جبران شکست و آن زمان است که ما با یک درگیری کردی_کردی و از طرفی درگیری عرب_کرد روبرو می شویم.

 کارشناس ارشد مسایل منطقه افزود: آمریکایی ها می خواهند جنگ قومیتی راه بیاندازند، ولی باز هم ما امیدواریم که دوستان کرد ما عاقلانه و منطقی گام بردارند و بتوانند تصمیم درست را اتخاذ کنند تا ضمن حفظ وحدت و تمامیت راضی عراق، از ریختن خون  مردم عراق هم جلوگیری شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در خصوص موضع ایران هم که بارها مقامات ما بر حفظ وحدت و یکپارچگی عراق تاکید و مخالفت خود را با برگزاری همه پرسی اعلام کرده اند. از زبان سردار سلیمانی در دیدار با مقامات کرد جملاتی نقل شده که اطلاعی از صحت و سقم آن ندارم، مبنی بر اینکه اگر شما (کردستان عراق) همه پرسی را برگزار کنید و احتمالاً بر اثر آن درگیری رخ دهد، من نمی توانم از نیروهای حشد شعبی بخواهم که واکنشی نشان ندهند. همچنین سردار سلیمانی به مقامات اقلیم گفته که اگر وارد فاز نظامی و درگیری شوند قطعا حمایت ایران را نخواهند داشت و این در حالی است که تاکنون اقلیم کردستان عراق در مبارزه با تروریسم، ایران را در کنار خود داشته است.

نظر شما