شناسهٔ خبر: 140293 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

روحانی در نشست خبری:

اگر آمریکا از برجام خارج شود یعنی دست ایران برای هرگونه انتخابی باز است

روحانی/2 رئیس‌جمهور کشورمان در کنفرانس خبری نیویورک بار دیگر درباره خروج آمریکا از توافق هسته‌ای هشدار داد.

به گزارش «نماینده»، حسن روحانی رئیس جمهور در مصاحبه مطبوعاتی با خبرنگاران پس از سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: توسعه مناسبات اقتصادی با کشورهای دیگر پس از برجام فراهم شده است.

وی با بیان اینکه رشد و توسعه بدون ثبات و امنیت امکان‌پذیر نیست خاطرنشان کرد: در همین راستا جمهوری اسلامی ایران از هیچ تلاشی برای مبارزه با تروریست فروگذار نکرده است.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه اقتصاد ایران در چهار سال اخیر به‌خوبی نشان داد که از ظرفیتهای کم‌نظیر رشد و توسعه برخوردار است، گفت: تحریم‌های اقتصادی نه‌تنها مایه توقف ایران نشد، بلکه عزم ملی را بر تقویت تولید ملی راسخ‌تر کرد. دستیابی به بالاترین نرخ رشد جهانی در سال گذشته نیز نشان داد که اقتصاد ایران در مسیر پیشرفت است.

وی افزود: در آغاز می‌خواهم بر این نکته تأکید کنم که ملت ایران در یک انتخابات بسیار پرشور و رقابتی در ایران راه جدید چهارساله جدید خودشان را شروع کردند و در این راه مردم ما خواهان روابط گسترده با جهان و توسعه و پیشرفت در داخل کشور، ثبات و آرامش در کل منطقه هستند.

روحانی با بیان اینکه "دولت دوازدهم موظف است این اهداف را دنبال کند و سفر من به نیویورک برای این بود که همین اهدافی که ملت در انتخابات اعلام کردند، دنبال کند" تصریح کرد: در گفت‌وگوهایی که با سران کشورهای مختلف داشتیم، در همه این ملاقات‌ها توسعه روابط ایران با کشورهای دوست بود و همان‌طور که شما می‌دانید بعد از برجام فرصت بسیار مناسبی برای توسعه روابط ایران با کشورهای دیگر به‌ویژه اقتصادی فراهم شده و به‌دنبال این هستیم با سیاست برد ــ برد روابطمان را پیش ببریم. خوشحالیم که بعد از برجام میلیونها دلار در ایران سرمایه گذاری شده و فضای اقتصادی ایران؛ فضایی است که نشان می‌دهد مردم به آینده امیدوارند.

رئیس جمهور با اشاره به سخنان سخیف دیروز ترامپ در مجمع سازمان ملل علیه ایران گفت: منتظریم آقای ترامپ از مردم ایران عذرخواهی کند.

وی همچنین تأکید کرد اگر آمریکا از برجام خارج شود یعنی دست ایران برای هرگونه انتخابی باز است.

رئیس جمهور با ابراز اینکه ملت ایران به‌دنبال ثبات، امنیت و آرامش در کل منطقه هستند و دولت دوازدهم موظف است این اهداف را دنبال کند؛ افزود: ملت ایران در یک انتخابات بسیار پرشور و رقابتی راه جدید چهارساله خودشان را انتخاب کردند و در این راه خواهان روابط گسترده با جهان توأم با توسعه و پیشرفت در داخل کشور هستند.

روحانی  گفت: سفر من به نیویورک و شرکت در اجلاس عمومی ملل متحد برای محقق شدن همین هدف بود که مردم در انتخابات اعلام کردند.

رئیس جمهور افزود: در گفتگو با سران کشورهای جهان از آمریکای لاتین تا آفریقا و اروپا و در ملاقات‌های دوجانبه ابتدا درباره توسعه روابط اقتصادی ایران با کشورهای جهان صحبت کردم.

وی  گفت: همان‌طور که می‌دانید بعد از برجام فضای خوبی با کشورهای دیگر به‌ویژه برای توسعه مناسبات اقتصادی فراهم شد و ما به‌دنبال آن هستیم که از این فضا به‌نفع دو طرف با سیاست برد ــ برد روابطمان را با کشورهای دوست پیش ببریم.

آقای روحانی افزود: خوشحالیم که بعد از برجام میلیاردها دلار از طرف شرکت‌های خارجی در ایران سرمایه گذاری شد و دهها میلیارد دلار اعتبار از طرف بانکهای خارجی تأمین شده است.

رئیس جمهور گفت: خود فضای اقتصادی ایران نشانگر آن است که مردم کاملاً به آینده امیدوار هستند.

وی  افزود: در سؤالاتی که بانک مرکزی ماهانه از خانواده‌ها انجام می‌دهد گویای آن است که مردم به چهار سال آینده بسیار امیدوارتر از چهار سال گذشته هستند.

رئیس جمهور گفت: مرکز آمار ایران در بررسی‌های اقتصادی خود اعلام کرده است در سه‌ماهه اول ابتدای سال خودمان نسبت به سه‌ماهه اول سال گذشته با هفت درصد رشد اقتصادی مواجه بودیم و این رشد در تمام بخش‌ها بوده است.

آقای روحانی افزود: ما در سال‌های گذشته به‌خاطر رکود در بخش مسکن نگران بودیم اما حالا این بخش هم از رکود خارج شده است و همه بخش‌های اقتصادی در ایران به‌لطف خدا در مسیر توسعه و رشد قرار دارند و ما می‌خواهیم از فضای بین المللی برای رشد و توسعه استفاده کنیم.

رئیس جمهور گفت: البته ما متوجه آن هستیم که رشد و توسعه ایران بدون ثبات در منطقه ما و بدون مبارزه با تروریسم امکان‌پذیر نیست.

رئیس جمهور با اظهار اینکه توسعه با امنیت و آرامش همبستگی و پیوستگی دارد، گفت: در دولت گذشته و همچنین در این دولت همه تلاش‌های ما برای کمک به کشورهای منطقه و مردم کشورهای منطقه برای مبارزه با تروریسم بوده است. ­

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران در مقام عمل نشان داده است برای مبارزه با ­تروریسم بسیار جدی است از همه توان خود استفاده می‌کند و این مورد اذعان دولت‌های همسایه ماست، عراق، سوریه، ­ لبنان و همه آنهایی که ما آنان را یاری کرده‌ایم تا بتوانند به امنیت و ثبات مطلوب خود برسند. ­

رئیس جمهور افزود:­ بسیار خوشحالیم که شهرهای بزرگ عراق و سوریه از دست داعش خارج و یک امنیت نسبی برقرار شده است و با کمک ایران، ترکیه و روسیه، در سوریه با کمک دولت سوریه آتش‌بسی برقرار شده است و ما تلاش خواهیم کرد که این آتش‌بس را ادامه بدهیم و در مراحل بعدی ایجاد یک حکومت مورد نظر در سوریه با انتخابات آزاد خود مردم را دنبال خواهیم کرد.

وی گفت: بنابراین این دو هدف برای ما حائز اهمیت است و در همه گفت‌وشنودهای ما با سران کشورها هم روابط دوجانبه و توسعه روابط اقتصادی، علمی و فرهنگی ما مطرح بوده­­ و هم بحث منطقه در همه این دیدارها مطرح بوده است که به آنها توجه شده و ما نیز تلاش خود را انجام خواهیم داد.

روحانی افزود: البته در هفته‌های گذشته، منطقه آسیا با یک فاجعه جدیدی در میانمار مواجه بوده و همان‌طور که مطلع هستید ۴۰۰ هزار نفر از مردم روهینگیای میانمار از خانه و زندگی خود آواره شده‌اند و خانه آنان به آتش کشیده شد و ناچار شدند به بنگلادش مهاجرت کنند و دیروز نخست وزیر بنگلادش در جلسه‌ای که در سازمان ملل نسبت به موضوع میانمار از طرف کشورهای اسلامی تشکیل شده بود اعلام کرد که غیر از ۴۰۰ هزار نفر هفته‌های اخیر در ماه‌های گذشته ۴۰۰ هزار نفر دیگر نیز به بنگلادش مهاجرت کردند که مجموع این جمعیت ۸۰۰ هزار نفر است و این موضوع از لحاظ انسانی برای ما بسیار مهم است که خانواده‌های فراوان مردم میانمار آواره شوند.

به‌نقل از خبرگزاری صداوسیما، وی گفت: کمک به مردم و فشار بر دولت میانمار یکی دیگر از اهدافی بود که در این سفر دنبال شد و خوشحالیم سازمان همکاریهای اسلامی موفق شد جلسه‌ای در این زمینه در محل سازمان ملل برگزار کند و اقدامات بعدی را نیز ما دنبال خواهیم کرد.

وی همچنین با توجه به ایرانیان زندانی در ایالات متحده گفت: ۲۰ ایرانی در آمریکا زندانی هستند، چرا هیچ کس درباره آنها حرفی نمی‌زند؟ سیاسی کردن این مسائل (زندانیان آمریکایی در ایران) کار را سخت‌تر می‌کند.

نظر شما