شناسهٔ خبر: 140266 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: خبرگزاری دانشجو

همه‌پرسی اقلیم کردستان اشتباهی راهبردی و موجب هرج و مرج است

قاسمی.jpg سخنگوی وزارت خارجه در گفتگو با شبکه الجزیره همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق را که قرار است سوم مهرماه آینده برگزار شود، اشتباهی راهبردی و موجب هرج و مرج برشمرد.

به گزارش «نماینده» بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق را اشتباهی راهبردی و موجب تهدید امنیت و ثبات عراق و کشاندن منطقه به سمت هرج و مرج و تقسیم برشمرد.

«بهرام قاسمی» در گفتگوی اختصاصی با شبکه خبری الجزیره اظهار داشت که پافشاری بر برگزاری این همه پرسی مغایر روند سیاسی عراق است و تمام تلاش‌ها در زمینه جنگ با تروریسم در منطقه را خدشه دار می‌کند.

وی همچنین افزود که همه پرسی اقلیم کردستان عراق که قرار است در تاریخ ۲۵ ماه سپتامبر جاری (۳ مهر) برگزار شود روند سیاسی در کشوری را که دارای دموکراسی نوپایی است تهدید می‌کند.

قاسمی درباره موضع ایران در این خصوص گفت: معتقدیم که برادران و دوستان کرد ما می‌توانند در سایه عراق یکپارچه و دموکراتیک و از طریق قانون اساسی ملی به خواسته‌های خود دست یابند.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با هشدار به اینکه همه پرسی اقلیم کردستان در این مرحله تن‌ها موجب هرج و مرج و بی‌ثباتی در منطقه و اقلیم کردستان خواهد شد این تصمیم را «شتاب زده و حساب نشده» برشمرد.

قاسمی همچنین هشدار داد که جدایی اقلیم کردستان عراق به مثابه فاجعه‌ای برای منطقه خواهد بود که منجر به تجزیه و تقسیم کشورها در خاورمیانه می‌شود و سرنوشت کردهای عراق و دیگر ملت‌های منطقه را در قلب بحرانی که به ضرر همه خواهد بود، قرار می‌دهد.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه هیچ کس در منطقه از پیامدهای فاجعه بار این همه‌پرسی در امان نخواهد بود تن‌ها استفاده کننده این امر را کشورهایی برشمرد که نسبت به تقسیم کشورهای منطقه تشویق کرده و دوست ندارند امنیت و ثبات در خاورمیانه حکمفرما باشد.

نظر شما