شناسهٔ خبر: 140256 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

دولتی که به فکر جلب افکار عمومی است نمی‌تواند کار بزرگ انجام دهد

ثروتی نماینده سابق مجلس با اشاره به اینکه بهترین اقدام اقتصادی دولت دوازدهم اجرای قانون از جمله حذف یارانه ثروتمندان است، گفت: دولتی که به فکر جلب نظر افکار عمومی است نمی‌تواند کار بزرگ اقتصادی انجام دهد.

به گزارش «نماینده»، دولت دوازدهم به تازگی شروع به فعالیت کرده است. با توجه به اینکه مهترین خواسته‌ی مردم از دولت در حوزه اقتصادی رفع فقر و خروج شرایط کشور از فضای رکودی است که با توجه به ظرفیتهای متنوع اقلیمی، جغرافیایی، اقتصادی و اجتماعی کشور دور از دسترس نیست  در مورد چگونگی امکان تحقق یافتن وعده‌های دولت برای برون‌رفت از فضای رکودی و رونق اقتصادی با موسی‌الرضا ثروتی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کردیم؛

*بهترین اقدام اقتصادی دولت دوازدهم اجرای قانون است

وی در پاسخ به این سؤال که بهترین راهکار برای خروج اقتصاد کشور از وضعیت فعلی چیست گفت: بهترین اقدامی را که دولت دوازدهم در این زمینه می‌تواند انجام دهد اجرای قانون است.

موسی‌الرضا ثروتی با بیان اینکه برخی از مشکلات ایجاد شده برای اقتصاد کشور نشئت گرفته از عدم اجرای قانون است گفت: به عنوان نمونه دولت در مورد یارانه‌ها بنا به دلایلی هرگز  قانون را اجرایی نکرده است چرا که طبق قانون ۳۰ درصد از یارانه‌ها باید برای حمایت از تولید اختصاص پیدا کند اما یک درصد نیز به تولید اختصاص پیدا نکرد اگر اجرا بشود باید برود سمت تولید آیا می خواهد انجام دهد.

وی با بیان اینکه وزیر اقتصاد یازدهم به لحاظ تئوری بسیار قوی بود اما به لحلظ عملیاتی ضعیف بود گفت: بعد از یکسال از وزارت از آقای طیب‌نیا در مورد علت اجرا نشدن قانون هدفمندی یارانه‌ها پرسیدم که در پاسخ گفت برخی فشارها مانع عملیاتی شدن آن می‌شود.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با انتقاد از رویکردی که اکنون در بین برخی مسئولین وجود دارد که به جای توجه به مصالح کشور به مصالح خود نگاه می‌کنند و به همین جهت زیر بار طرح‌های اساسی و لازم برای اقتصاد کشور نمی‌روند گفت: نمونه اش قانون هدفمند سازی یارانه‌ها که نیاز کشور این است بخشی از آن به تولید اختصاص پیدا کند و لازمه آن حذف برخی از افرادی است که درآمد بالایی دارند اما به جهت نگاه پوپولیستی که در این زمینه در بین دولتمردان وجود دارد این اقدام هیچگاه عملیاتی نشد همانگونه که وزیر دولت یازدهم نیز به چنین مطلبی اعتراف کرد.

* دولتی که به فکر جلب نظر افکار عمومی است نمی‌تواند کار بزرگ اقتصادی انجام دهد

وی افزود: وقتی مد نظر دولتی بیش از اینکه به مصالح کشور باشد به فکر جلب نظر افکار عمومی باشد در عمل نمی‌تواند کارهای اقتصادی بزرگ و تاریخی انجام دهد.

ثروتی در پاسخ به این سؤال که آیا وزیر اقتصاد دولت دوازدهم را برای اجرای برنامه‌های رشد اقتصادی در دولت دوازدم مناسب ارزیابی می‌کنید گفت: باید تغییر رویکرد بدهد؛ چرا که در دولت یازدهم ۵۰ میلیارد دلار کالای قاچاقی از مرز کشورعبور می کند و این مقدار کالای قاچاقی را که کولبران انجام نداده‌اند و به جز استفاده از تریلی، کامیون و کشتی امکان جابه جایی این مقدار کالا محال است؛ بنابراین شخص اولی که در این مورد باید پاسخگو باشد مسئول گمرک است اما متأسفانه آقای کرباسیان برای آن برنامه‌ی خاصی نداشت و اقدامی برای مبارزه با فساد و قاچاق از وی مشاهده نشد بنابراین باید تغییر رویکرد دهد و عملیاتی‌تر وارد شود تا در پست جدید موفق باشد.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه  اینکه در تیم اقتصادی دولت یازدهم هماهنگی وجود نداشت گفت: امیدواریم که این هماهنگی وجود داشته باشد که لازمه پیاده‌سازی برنامه‌های اقتصادی در مرحله هماهنگی دستگاه‌ها با یکدیگر است.

*  اکنون زیر ۳۰ درصد اقتصاد مقاومتی اجرا می‌شود

وی با انتقاد از بی‌توجهی دولت در عمل به اقتصاد مقاومتی گفت: گام بعدی دولت برای موفقیت باید اعتقاد عملی به اقتصاد مقاومتی باشد چرا که  اکنون زیر ۳۰ درصد اقتصاد مقاومتی اجرا می‌شود و این مقدار نازلی است.

ثروتی با بیان اینکه واردات مربا، ترشی، بیل و دسته بیل و مواردی از این دست که کالای مصرفی  است و در راستای پیشرفت عملی و صنعتی کشور هیچ نقشی ندارد به طور قطع هیچ جایگاهی در اقتصاد مقاومتی ندارد و مخالف صریح با آن است گفت: اما اکنون شاهد رشد روز افزون آن هستیم در صورتی که مسئولان هیچ برنامه ایی برای مقابله با آن بیان نکردند و به آن نپرداختند.

*کارخانه آلومینای جاجرود با واردات بی‌رویه در آستانه ورشکستگی

وی با بیان اینکه تأسف آورتر از واردات این کالاهای مصرفی وارداتی است که باعث تعطیلی کارخانه‌های تولیدی کشور شده است گفت:‌ به عنوان نمونه واردات واردات پودر آلومینا از خارج کشور باعث شد تا کارخانه آلومینای جاجرود که سه شیفته کار می‌کرد و ماده اولیه واحدهای تولیدی آلومینیوم ایران را تهیه می‌کردد اکنون با واردات بی‌رویه این محصول از خارج کشوراین کارخانه به سختی یه شیفیتش فعال است چرا که کارخانه‌های آلمینیوم ایران از خرید آلومینای این کارخانه منع شدند.

ثروتی افزود: مزیتی که باعث می‌شود مسئولان به جای توجه به تولیدات داخلی به واردات توجه کنند واردات کنند پورسانت و رفتن به سفر خارجی است.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اقتصاد کشور در چند سال اخیر با رشدی مواجه نبوده است گفت: علتش مشکل اعتقادی است که در بین مسئولان وجود دارد؛ این باور در آنها وجود ندارد که اقتصاد مقاومتی تنها مسیر پیشرفت کشور است به همین جهت به سراغ برجام رفتند تا بتوانند شرایط اقتصاد کشور را بهبود بخشند که موفقیت‌آمیز نبود.

وی با بیان اینکه برجام به لحاظ اقتصادی هیچ سودی نه در کوتاه مدت و نه بلند مدت نداشت گفت:‌اما به لحاظ اقتصادی خسارات بلند مدتی در اقتصاد کشور ایجاد کرد چرا که با عقب نشینی در زمینه انرژی هسته‌ای از فواید کشاورزی، پزشکی و... محروم شدیم.

ثروتی افزود:  بر عکس عکس‌العمل دولتمردانمان در برجام کره شمالی است؛ با وجود اینکه یک کشوری کوچکتر از ایران با جمعیتی حدود ۳۰ میلیون است در مقابل آمریکا ایستاد و با هر تهدید آمریکا یک گام جلو گذاشت و این باعث شد آمریکا از مواضعش عقب‌نشینی کند چرا که وقتی آمریکا تهدید به جنگ کرد رئیس جمهور آن با مذاکره افتخار نکرد که سایه جنگ را برداشته است بلکه گفت اگر جنگ کنید ما هم می‌جنگیم و این باعث کوتاه آمدن آمریکا از مواضعش در مقابل کره شمالی شد.

* اگر برجام برای اقتصاد کشور مفید بوده است به صورت مصداقی بیان کنید

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با باین اینکه برای برجام منافع تراشی می‌کنند گفت: اگر برجام برای اقتصاد کشور مفید بوده است به صورت مصداقی بیان کنید و اینکه به طور کلی گفته می‌شود برجام باعث پیشرفت اقتصادی کشور شده است قابل قبول نیست.

* مردم در انتخابات کمتر به مسائل اقتصادی توجه کردند اکنون نمی‌توانند دغدغه‌های اقتصادی خود را مطرح کنند

ثروتی با بیان اینکه دغدغه‌های اقتصادی مردم همچنان وجود دارد گفت:‌اما با توجه به اینکه  مردم در انتخابات کمتر به مسائل اقتصادی توجه کردند اکنون نمی‌توانند دغدغه‌های اقتصادی خود را مطرح کنند چرا که این مسیری بوده است که خود انتخاب کرده‌اند و اگر هر اتفاق دیگری در انتخابات ریاست جمهوری صورت می‌گرفت سطح انتظارات مردم برای برون رفت از وضعیت فعلی اقتصادی به مراتب بالاتر می‌رفت.

نظر شما