شناسهٔ خبر: 140219 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

چرا پوتین عجله‌ای برای اعلام شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه ندارد؟

پوتین.jpg "ولادیمیر پوتین" قصد دارد تا جای ممکن اعلام شرکت خود در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی در روسیه را به تأخیر بیندازد تا خطرات را کاهش داده و در عین حال وضعیت نامزدی خویش را تثبیت کند.

به گزارش «نماینده»، روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» در تحلیلی نوشته است: "ولادیمیر پوتین" همچنان شرکت قطعی خود در مبارزات انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۸ در روسیه را اعلام نکرده است.

وی آخر هفته گذشته در کنفرانس مطبوعاتی در مسکو در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در این خصوص که آیا زمان اعلام این مطلب هنوز فرا نرسیده است، گفت: «در روسیه اوضاع به‌گونه‌ای است که به‌محض اعلام این مسئله، تمام کارها متوقف می‌شود. همه شروع به فکر کردن در خصوص اوضاع بعد از انتخابات و اینکه چه‌کسی چه سمتی خواهد داشت، می‌کنند، در حالی که ما اکنون نیاز به کار فعال همه نیروها داریم و حتی نباید یک ثانیه را نیز از دست داد».

این استدلال پوتین یادآور نتیجه‌گیری مباحثات پیرامون تبدیل ۴ سال دوره ریاست جمهوری در روسیه به ۶ سال است تا رئیس جمهوری فرصت فعالیت خود را بیهوده برای تجدید کابینه و تغییرات ضروری مربوط به آن از دست ندهد. برای اینکه پیش از این در دوره ریاست جمهوری ۴ساله، رئیس جمهور تنها ۲ سال برای کار عادی فرصت داشت و دو سال دیگر این دوره، به‌طور کامل مفید نبود.

در مجموع آغاز زودهنگام مبارزات انتخابات ریاست جمهوری می‌تواند روی تصمیم رأی‌دهندگان مؤثر باشد. مردم امکان بیشتری برای ارزیابی واکنشها و اقدامات نامزدها خواهند داشت، ولی این واقعیت در مورد شخص ولادیمیر پوتین مصداق پیدا نمی‌کند، برای اینکه شهروندان روس با خط‌مشی و عملکرد وی در شرایط مختلف کاملاً آشنا هستند. البته اعلام رسمی شرکت پوتین در انتخابات، آغازی برای اقدامات مخالفان وی خواهد بود.

از سوی دیگر، هرچه پوتین زودتر شرکت خود در انتخابات را اعلام کند، مقامات دولتی بیشتر عصبی شده و این مسئله روی عملکرد آنها تأثیر منفی خواهد داشت. مسئله این است که اگر پوتین از عدم‌تمایل خود برای شرکت در انتخابات آتی خبر دهد، وی بلافاصله به «اردک لنگی» تبدیل خواهد شد و مقامات دولتی انگیزه زیادی برای کار طبق خواسته‌های او نخواهند داشت. تنها راهی که خیال مقامات دولتی را راحت خواهد کرد، اعلام هرچه سریعتر شرکت در انتخابات است.

تأخیر در اعلام شرکت پوتین در انتخابات دوره انتقادات را کوتاه می‌کند

ولادیمیر پوتین به‌طور رسمی مبارزه انتخاباتی خاصی انجام نمی‌دهد، ولی به‌طور عملی مدتهاست این مبارزه را آغاز نموده است. او به‌طور مرتب با مقامات بلندپایه مناطق مختلف روسیه دیدار و گفتگو دارد. پوتین همچنین در جریان «گفتگوهای مستقیم با مردم» هم دیدگاههای مختلف خود را با شهروندان روس در میان می‌گذارد، بدین ترتیب نیازی به آغاز مرحله فعال مبارزات انتخاباتی ندارد.

به‌طور کلی عدم‌تمایل پوتین برای آغاز مبارزات انتخاباتی قابل درک است، برای اینکه با این کار بلافاصله اقدامات مخالفان برای انتقاد از رئیس جمهوری آغاز خواهد شد. البته این یک واقعیت است که در روسیه قدرت حاکمه تا حدود زیادی رسانه‌های گروهی را تحت کنترل خویش دارد، ولی با به تأخیر انداختن اعلام رسمی آغاز مبارزات، این خطر عملاً کاهش  خواهد یافت. پوتین قصد دارد این دوره را تا جای ممکن به تعویق انداخته و کوتاه کند.

حزب «روسیه واحد» کنگره سالانه خود را به تعویق انداخته است

طبق اطلاعات منابع خبری روزنامه «گازیتا. رو»، نشست کنگره سالانه حزب «روسیه واحد» در سال جاری در نیمه دوم ماه دسامبر (اوایل دی ماه سال جاری) برگزار خواهد شد. این تاریخ از آن جهت انتخاب شده است که تا آن زمان وضعیت شرکت یا عدم‌شرکت ولادیمیر پوتین در انتخابات ریاست جمهوری روسیه مشخص شده باشد و این حزب بتواند نامزد خود برای انتخابات را بالاخره معرفی کند.

این در حالی است که با وجود عدم‌اعلام این مسئله، محافل کارشناسی در روسیه تردید کمی در این خصوص دارند که ولادیمیر قطعاً در مبارزات انتخابات ریاست جمهوری شرکت خواهد کرد، ضمن اینکه کسی نیز در مورد پیروزی وی در این انتخابات شکی ندارد.

در این رابطه سؤال فقط اینجاست که او چگونه نامزدی خویش را اعلام خواهد نمود (به‌عنوان نامزدی مستقل یا نامزد حزب «روسیه واحد») و اینکه مبارزات انتخاباتی به چه‌صورت پیش خواهد بود؟

به‌گفته برخی منابع آگاه، این مسئله از هم‌اکنون در کاخ کرملین در حال بررسی است که ولادیمیر پوتین به‌صورت یک نامزد مستقل در انتخابات شرکت کند. البته گزینه نامزدی وی از سوی حزب «روسیه واحد» نیز  دور از انتظار نیست، بدین ترتیب مسئله به تعویق افتادن زمان برگزاری کنگره سالانه «روسیه واحد» توجیه پیدا می‌کند تا این مسئله تا ماه دسامبر به‌طور صددرصد روشن شود.

در حال حاضر به‌طور رسمی رهبری حزب «روسیه واحد» به‌عهده "دیمیتری مدودیف" نخست وزیر روسیه است، ضمن اینکه رئیس جمهوری روسیه از لحاظ قانونی، بعد از پیروزی در انتخابات اجازه عضویت در حزب مشخصی را ندارد.

انتخابات ریاست جمهوری در روسیه بر اساس قانون باید در تاریخ ۱۸ ماه مارس سال ۲۰۱۸ برگزار شود، البته شورای فدراسیون (سنای) روسیه باید به‌طور رسمی حداقل ۱۰۰ روز قبل (و نه دیرتر از ۹۰ روز) از برگزاری انتخابات، تاریخ دقیق آن را اعلام کند و این به‌معنای آن است که این مسئله باید بین ۸ الی ۱۸ ماه دسامبر سال جاری مشخص شده باشد.

بعد از اعلام تاریخ انتخابات ریاست جمهوری، اعلام رسمی نامزدها ممکن می‌شود و ظرف مدت ۲۰ روز از این تاریخ هر نامزد مستقلی می‌تواند در انتخابات ثبت‌نام نماید، ضمن اینکه احزاب سیاسی نیز باید بر اساس قانون اساسی، نامزد خویش برای مبارزات انتخاباتی را از طریق برگزاری کنگره سالانه معرفی کنند.

دو گزینه نامزدی پوتین از سوی حزب یا به‌عنوان نامزد مستقل

بدین ترتیب ولادیمیر پوتین در ماه دسامبر امکان اعلام نامزدی مستقل خویش و یا به‌عنوان نامزد حزب «روسیه واحد» را به دست خواهد آورد و این مسئله به‌طور قطعی روشن خواهد شد.

طرفداران شرکت ولادیمیر به‌عنوان نامزد مستقل بر این عقیده هستند که میزان محبوبیت رئیس جمهور پوتین بسیار بیشتر از حزب «روسیه واحد» است، یعنی او عملاً طرفدارانی دارد که طرفدار حزب حاکم نیستند، ولی پوتین را به‌عنوان رئیس جمهوری قبول داشته و حاضرند در انتخابات آینده نیز به او رأی بدهند، بنابراین نامزدی مستقل وی، به محبوبیت وی افزوده و به‌نفع او بوده و آرای وی را افزایش خواهد داد، در حال حاضر این مسئله در محافل داخلی کرملین در حال بررسی است.

از سوی دیگر، طرفداران حزب «روسیه واحد» نیز معتقدند که این حزب در حال حاضر در حال گسترش و تثبیت موقعیت خویش است. در جریان انتخابات پارلمانی ماه سپتامبر هم اکثریت قانونی پارلمان را به دست می‌آورد و کاهش محبوبیت آن هم چندان قابل توجه نیست، بنابراین در چنین شرایطی، خودداری از حمایت از آن غیرمنطقی است، ضمن اینکه اعضای این حزب اصرار دارند که نباید از منابع حزبی صرف‌نظر شود و به همین دلیل پوتین باید نامزدی خود را از طریق «روسیه واحد» اعلام نماید.

بر اساس اطلاعات منابع خبری در کرملین، این تصمیم‌گیری بعد از مشخص شدن نتیجه انتخابات منطقه‌ای پارلمان که روز یکشنبه، (۱۰ سپتامبر) برگزار شد، صورت خواهد گرفت.

لازم به یادآوری است که ولادیمیر پوتین در سال ۲۰۱۲ به‌عنوان نامزد حزب «روسیه واحد» در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد، ولی در انتخابات سال ۲۰۰۰ و ۲۰۰۴ به‌عنوان نامزد مستقل در انتخابات شرکت کرده بود.

نظر شما