شناسهٔ خبر: 140216 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

وضعیت پرداخت سرانه و مطالبات فرهنگیان در آستانه سال تحصیلی جدید

معلمان اعتبار مربوط به سرانه مدارس در سال ۹۵ صفر بود و در سال‌های اخیر مدیران با همکاری خانواده‌ها هزینه‌ها را تامین می‌کنند در همین رابطه وزیر آموزش‌وپرورش می‌گوید: تا آغاز سال تحصیلی جدید با همراهی خزانه مبالغی را بابت سرانه مدارس مدارس توزیع می‌کنیم.

به گزارش «نماینده»، واریز سرانه به حساب مدارس برای تامین هزینه‌های جاری در سال‌های اخیر با چالش‌هایی همراه بوده است به گونه‌ای که با توجه به کسری بودجه آموزش‌وپرورش، پرداخت سرانه مدارس صفر یا بسیار اندک بود.

با توجه به کسری بودجه آموزش‌وپرورش (سه هزار میلیارد تومانی در سال‌های اخیر) اغلب اعتبارات آموزش و پرورش صرف پرداخت حقوق کارکنان می‌ شود و اعتبار کمی به سرانه مدارس می‌رسد و طبق گفته‌های فخرالدین دانش آشتیانی وزیر سابق آموزش‌وپرورش در سال ۹۵ رقم اختصاص یافته به سرانه مدارس صفر بود و مدیران مدارس با همکاری خانواده‌ها هزینه‌ها را تامین کردند.

این مسئله منجر به آن شده است تا شاهد شکل‌گیری پدیده‌ای شویم که از آن تحت عنوان «اداره مدارس با پول اولیا» یاد می‌شود و مدارس با کمک‌های مردمی خرج قبوض مدارس و مواد مصرفی را تامین می‌کنند این در حالی است که به اذعان والدین کیفیت آموزشی تغییر نکرده است.

طبق گفته مدیران مدارس اعتباری که برای سرانه اختصاص می‌یابد حتی کفاف هزینه‌های آب و برق را هم نمی‌دهد و اعتبار اختصاص یافته به سرانه مدارس هزینه زیادی نیست و همین مسئله باعث شده است مدارس برای تامین هزینه‌های جاری خود مشکل داشته باشند.

در همین رابطه ضیاء‌الله اعزازی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی معتقد است: آموزش و پرورش مشکلات بسیار دارد، به طوری که مدارس و مشکلات آن رها شده و زمانی که مدیر مدرسه، بودجه و سرانه‌ای برای پرداخت هزینه‌های جاری مدرسه نداشته باشد مجبور به دریافت وجه از والدین است که این امر سبب ناراحتی و ایجاد مشکل برای خانواده‌ها شده است.

به گفته حسین فرزانه معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش، به طور کلی سه نوع سرانه در مدارس وجود دارد که شامل مجتمع‌های شبانه‌روزی، مدارس روستا مرکزی و مدارس عادی است که با توجه به شرایط اعتباری برای هر کدام از ردیف‌ها در نظر گرفته می‌شود. برای امسال افزایش مبلغ سرانه از هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است که تا کنون به طور میانگین ۳۷درصد آن تخصیص پیدا کرده و تا پایان سال به تدریج مابقی اعتبار پرداخت خواهد شد.

در بودجه سال ۹۶ برای کمک به تأمین سرانه دانش‌آموزی ۱۹۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان و یارانه دفترچه، تغذیه رایگان و امور رفاهی دانش‌آموزان مناطق محروم ۷۵ میلیارد و ۴۹۰ میلیون تومان اختصاص یافته است.

همچنین طبق بودجه سال ۹۶ سرانه هر دانش‌آموز ۱۷ هزار تومان پیش‌بینی شده است، منصور مجاوری مدیرکل سابق دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش‌وپرورش معتقد است که تمام هزینه‌های اداری، قبض‌های آب، برق، گاز و تلفن، هزینه‌های نظافت، انرژی، تعمیرات دستگاه‌ها، مواد اولیه از این سرانه است که به طورکلی با این ۱۷ هزار تومان محقق نمی‌شود.

سید محمد بطحایی در رابطه با تخصیص بودجه برای توزیع سرانه میان مدارس همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید اظهار کرد:‌ تلاش می‌کنیم تا آغاز سال تحصیلی جدید مبالغی را تهیه و توزیع کنیم که بخشی مربوط به مطالبات فرهنگیان و بخشی مربوط به سرانه مدارس است.

وی افزود: اگر مشکلی برای خزانه ایجاد نشود و پرداخت‌ها تامین شود با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به توافق رسیدیم تا بخشی از مطالبات را پرداخت کنیم و زمان تخصیص آن به دست خزانه است یعنی به محض اینکه دریافتی داشته باشد می‌توانیم سرانه مدارس و مطالبات فرهنگیان را پرداخت کنیم.

نظر شما