شناسهٔ خبر: 140189 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

سفیر سابق روسیه: آمریکا دیگر قدرت مطلق در جهان نیست

کیسلیاک سفیر سابق روسیه در واشنگتن معتقد است، آمریکا دیگر امکان قدرتنمایی مطلق و دیکته کردن نظرات خویش بر دیگر کشورها را از دست داده است، ولی سیاستمداران آمریکایی مایل نیستند این واقعیت را بپذیرند.

به گزارش «نماینده» "سرگئی کیسلیاک" سفیر سابق روسیه در ایالات متحده که رسانه‌های گروهی آمریکایی وی را «خطرناک ترین دیپلمات روس» لقب داده بودند، به تازگی به مسکو بازگشته است (او از سال ۲۰۰۹ رهبری نمایندگی دیپلماتیک روسیه در آمریکا را برعهده داشت).

کیسلیاک در مصاحبه‌ای اختصاصی با روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو، از وضعیت روابط روسیه و آمریکا، خاطرات خود از ملاقاتها و دیدارها با مقامات آمریکایی و سایر مسائل مربوط به روابط دو کشور سخن گفته است.

این دیپلمات باسابقه روس معتقد است که اعمال فشار بر وی که بعد از پیروزی "دونالد ترامپ" در انتخابات ریاست جمهوری شکل تازه ای به خود گرفته، قبل از هرچیز، بخشی از مبارزه سیاسی داخلی در آمریکا بود. وی می‌گوید: «این اعمال فشارها که به بهانه بی پایه و اساس دخالت روسیه در انتخابات و بیشتر از همه از سوی مطبوعات آمریکایی اعمال میشد،   مسلما روی امکانات واقعی برای برقراری تماسهای کاری و گفتگو با مقامات آمریکایی که جزئی از مسئولیت دیپلماتیک من بود، تاثیر منفی گذاشته بود. ولی من مجبور بودم همه این سخنان و تهمتها را شنیده و همچنان به کار خود ادامه دهم.»    

کیسلیاک افزود: «این اتهامات از ابتدا بر پایه اشتباه استوار بود و دقیقا خود کسانی که آنها را ساخته و پرداخته بودند، به خوبی به این مسئله واقف بودند. ولی بطور کلی این مسئله یک فعالیت سیاسی دقیق و حساب شده علیه سفارت روسیه در آمریکا بود که صرفا برای رسیدن به اهداف سیاسی داخلی به اجرا گذاشته شد.»

روسیه گزینه‌های متعددی برای مقابله به مثل با آمریکا در اختیار دارد

سفیر سابق روسیه یادآور شد که اقدام دولت آمریکا در رابطه با ساختمانهای دیپلماتیک این کشور گویای وضعیت روانی نگران کننده در ایالات متحده است، البته مقامات مسکو گزینه های متعددی برای پاسخگویی به این اقدام واشنگتن پیش روی دارند.

وی گفت: «این اقدام آمریکا ناشی از همان خط مشی ضدروسی بوجود آمده در میان سیاستمداران آمریکایی است و این خط مشی مسلما مانند هر اقدام دیگری، ابعاد عملی دارد که تعطیلی کنسولگری روسیه در سانفرانسیسکو و دفاتر نمایندگی تجاری این کشور در واشنگتن و نیویورک، از جمله آنهاست. اکنون صدها هزار شهروند روس که در سانفرانسیسکو و کل مناطق سواحل غربی ایالات متحده زندگی می کنند، امکان ارتباط خود با نمایندگان دولت روسیه را از دست داده اند.»

به عقیده وی، این اقدام طرف آمریکایی نه فقط به ابزار دیپلماتیک روسیه، بلکه به مردم روس تبار ساکن ایالات متحده آسیب جدی رسانده است.

سرگئی کیسلیاک تاکید کرد: «من اطمینان دارم که در شرایط کنونی مقامات مسکو با دقت زیاد وضعیت را مورد بررسی قرار داده و با آرامش و آینده نگری اقدامات لازم برای پاسخگویی به واشنگتن را مشخص خواهند کرد و در این رابطه گزینه های متعددی مطرح است.»

این دیپلمات در پاسخ به سئوالی در مورد رویارویی بین روسیه و آمریکا گفت: «اصلا با چنین نظریه ی موافق نیستم که این رویارویی یک امر عادی است. اگر ما به توان بالقوه مشارکت دو کشور و همچنین به چالشهای پیش روی هر دو طرف نگاه کنیم، متوجه می شویم که این موارد در بسیاری از جهات بر یکدیگر منطبق است.»

آمریکایی‌ها حاضر به همکاری نیستند و فقط می‌خواهند رهبری کنند

سفیر سابق روسیه از جمله این چالشها به تهدیدات تروریستی، عدم خویشتن داری مذهبی، بی ثباتی اوضاع در مناطق مختلف جهان اشاره کرده و افزود: «برای مثال همه ما و هم طرف آمریکایی از لزوم مبارزه با تروریسم صحبت می کنیم. چه چیز مانع از نشستن ما بر سر یک میز و ایجاد یک سیستم مشترک برای مبارزه با این دشمن مشترک می شود؟ آمریکایی ها اصلا حاضر به چنین همکاری نیستند. آنها معتقدند که این مبارزه باید از سوی آنها رهبری شده و همه به نظرات آنها گوش داده و اجرا کنند. آنها می خواهند همه جهان زیرنظر آنها اداره شود. این مسئله یکی از دشواریهای کار کردن با آمریکایی هاست.»

این مقام روس معتقد است که آمریکا دیگر امکان قدرتنمایی مطلق و دیکته کردن نظرات خویش بر دیگر کشورها را از دست داده است، ولی سیاستمداران آمریکایی هنوز این مسئله را درک نکرده و مثل گذشته برخورد می کنند.

وی توضیح داد: «عوامل زیادی وجود دارد که سیاست آمریکا در جهان را تعیین می کند که در میان آنها این اعتقاد آمریکایی ها که آنها کشوری منحصر به فرد بوده و باید بقیه جهان را رهبری کنند، از مهمترین این عوامل است. و در جریان مبارزات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کاملا مشخص شد که از این جهت هیچ تفاوتی هم بین دموکراتها و جمهوری خواهان وجود ندارد. در واقع ما با کشوری سرو کار داریم که چنین تصوری دارد، در حالیکه آنها دیگر این امکان را از دست داده اند.»  

به گفته وی، در واقع جهان تغییر کرده است و اکنون دیگر این عامل برای بسیاری در کشورهای اروپایی و آسیایی واضح شده، ولی سیاستمداران آمریکایی خود به این واقعیت آگاه نبوده، یا نمی خواهند آن را قبول کنند.  

سفیر سابق تاکید کرد که در این راستا روسیه یکی از معدود کشورهایی است که حاضر است برای تامین منافع خویش در مقابل سلطه گری آمریکا بایستد و در این رابطه حتی استفاده از قدرت نظامی نیز مطرح است.

کیسلیاک در مورد "آناتولی آنتونوف" سفیر جدید روسیه در واشنگتن نیز یادآور شد: «آناتولی آنتونوف از دوستان قدیمی من است که سالهاست با یکدیگر کار کرده ایم و من می دانم که با توجه به ویژگیهای وی، او به خوبی از عهده مسئولیت خود برآمده و با موفقیت از منافع روسیه در ایالات متحده آمریکا دفاع خواهد کرد.»  

نظر شما