شناسهٔ خبر: 140152 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران:

سلامت باید دغدعه همه نهادهای کشور باشد

موهبتی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با بیان اینکه سلامت باید دغدغه نخست حاکمیت باشد نه صرف دولت، گفت: همه نهادهای کشور باید در موضوع سلامت حساس باشند.

به گزارش «نماینده»، طاهر موهبتی روز دوشنبه در مراسم معارفه خود در محل سازمان بیمه سلامت با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: البته قوه مقننه در چندسال اخیر، بیشترین تنظیم قوانین را در حوزه سلامت داشت و درخواست ما تداوم این نگاه است چون در اینصورت رضایت ٨٠ درصدی مردم ادامه خواهد داشت.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با بیان اینکه موضوع سلامت یکی از مهمترین اولویت های جامعه بشری است، اظهار کرد: در تعالیم دینی هم آمده که سلامت و امنیت دو نعمت اصلی هستند که معتقدم امنیت هم ریشه در سلامت دارد.

به گفته وی، در قانون اساسی هم در چند ماده به موضوع سلامت تاکید شد که مهمترین آن ماده ٢٩ آن است؛ ماده ٢٩ قانون اساسی، سلامتی را برای عموم مردم درنظر می گیرد حتی افرادی که قانون را قبول نداشته باشند و یا اینکه در پای چوبه دار باشند وظیفه داریم به وضع سلامتی آنان بپردازیم.
موهبتی تصریح کرد: طبق سند چشم انداز ١٤٠٤ هم باید رتبه نخست حوزه سلامت را در منطقه کسب کنیم و در احکام برنامه ششم توسعه به طور ویژه برای سلامت و بیمه، توجه و بر حفاظت مالی مردم در حوزه سلامت تاکید شده است.

وی ادامه داد: طبق برنامه ششم توسعه، هزینه مردم در بخش سلامت از جیب خود باید به ٢٥ درصد برسد که این امر به لوازمی نیاز دارد که علاوه بر تجمیع منابع، درآمد مالی پایدار از جمله مقدمات آن است.
مدیرعامل بیمه سلامت ایران با بیان اینکه نقش بیمه سلامت در تجمیع مالی ٢٥ درصد است که در کشورهای دیگر بیش از ٤٠ درصد است، ادامه داد: برای رسیدن به نظام سلامت کارآمد خیلی راه داریم.

موهبتی با اشاره به بند ١٠ سیاست های ملی سلامت و تاکید آن بر منابع مالی پایدار، گفت: منطقی نیست که درآمد پایدار نداشته باشیم و منتظر منابع از طریق فروش نفت و یا مالیات باشیم؛ نمی شود مریض را کنار خانه نگه داشت و بهداشت مملکت را تعطیل کرد چون منابع تخصیص نیافته است.
وی ادامه داد: این اصلا پذیرفته نیست که حیات و زندگی مردم به دلیل کسری منابع به مخاطره بیفتد؛ خوشبختانه در دولت یازدهم اقدامات بسیار خوبی در حوزه بیمه سلامت انجام شده است. البته حتما اشکالات وجود دارد و در عین حال حتما باید با جدیت کار خود را ادامه دهیم.

سیدحسن هاشمی در این نشست با اهدای لوحی از زحمات محمدجواد کبیر مدیرعامل سابق سازمان بیمه سلامت ایران قدردانی و طاهر موهبتی را به عنوان مدیرعامل جدید این سازمان معرفی کرد.

طاهر موهبتی در مراسم معارفه رئیس جدید سازمان بیمه سلامت افزود: بیمه‌ها سهم ۲۵ درصدی در تأمین منابع مالی طرح تحول نظام سلامت داشتند و در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری برای حوزه سلامت باید سهم این حوزه از بودجه عمومی طوری تنظیم شود که از این نظر سرآمد منطقه باشیم.
وی با اشاره به اولویت نظام ارجاع در برنامه‌های وزارت بهداشت گفت: طبق برنامه ششم توسعه، نظام ارجاع تا پایان سال دوم این برنامه باید عملیاتی شود. ما در سطح دوم خدمات حوزه سلامت فاقد ساختار بودیم. نمی‌توانیم فرمولی را در کشور اجرا کنیم که محصول ذاتی آن نگرانی مردم است. به طور حتم و یقین باید زیرساخت‌های لازم فراهم شود. بیمه سلامت نیز به عنوان بازوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به محقق شدن این موضوع کمک می‌کند.
رئیس سازمان بیمه سلامت با تأکید بر ضرورت تغییر رفتار مردم و پذیرفتن فرهنگ نظام ارجاع افزود: تدوین راهنماهای بالینی در کنار نظام ارجاع و پزشک خانواده به کاهش هزینه‌های ما کمک می‌کند، ما در نخستین حرکت باید هزینه‌های خود را کاهش دهیم، زیرا در حال حاضر کشور را گران اداره می‌کنیم.
طاهر موهبتی در مراسم معارفه خود که با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سازمان بیمه سلامت ایرانیان برگزار شد در مصاحبه با خبرنگاران، افزود: اجرای طرح نظام ارجاع که در برنامه ششم توسعه نیز برآن تاکید شده است به زیر ساخت نیاز دارد که باید ­به سرعت فراهم شود.
رئیس جدید سازمان بیمه سلامت ایران افزود: در کنار وزارت بهداشت و به عنوان بازوی این وزارتخانه برای توسعه این طرح از دو استانی که هم اکنون در حال اجراست کمک خواهیم کرد.
موهبتی ادامه داد: نظام ارجاع در حقیقت تغییر رفتار است که اجرای آن زمان می‌برد و با کمک رسانه‌ها و فرهنگ سازی جلو خوهد رفت.
رئیس جدید سازمان بیمه سلامت ایران تاکید کرد: آقای قاضی زاده هاشمی نشان داده است که اگر موضوعی را قول دهد با سخت کوشی آن را ­به نتیجه می‌رساند و قطعا در این دوره ۴ سال طرح نظام ارجاع به عنوان یکی از مهمترین اولویت‌ها پیاده سازی خواهد شد.
موهبتی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره کاهش هزینه‌ها با تاکید بر اهمیت شفاف سازی هزینه‌ها، گفت: یکی از دستاوردهای بلند مدت نظام ارجاع کاهش هزینه‌ها خواهد بود.
وی با اشاره به ابلاغ وزارت بهداشت به بیمه‌ها و شبکه‌های بهداشت و درمان در خصوص ۵۰ راهنمای بالینی که بیشترین هزینه‌ها را دارد، افزود: همین موضوع و همچنین طرح پزشک خانوده هم به کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند.
رئیس جدید سازمان بیمه سلامت ایران گفت: در اولین اقدام باید هزینه‌ها را احصا کنیم و هزینه هایی که زیاد است و نیاز نیست تعدیل شود، مثلا در فرانشیز ­حمایت‌های در برخی جاها می‌تواند کمتر یا بیشتر شود.
وی با اشاره به اینکه در بسیاری از موارد کشور را گران اداره می‌کنیم، گفت: اتفاقا در حوزه سلامت هزینه‌ها ارزان‌تر است، چون خدمات نیروی‌های ­درمانی ارزشمند و عاطفی است و تلاش می‌شود با کمترین هزینه، بهترین خدمت ارائه شود.
در  این جلسه  ٥٠ نماینده مجلس شورای اسلامی شرکت داشتند که نشان دهنده اهمیت مجلس به نقش تولیتی وزارت بهداشت بود.

نظر شما