شناسهٔ خبر: 140124 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

۷۰ درصد معوقات بانک سرمایه مشکوک‌الوصول است

کوچکی نژاد رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: معوقات در پرونده بانک سرمایه ۱۳ هزار میلیارد تومان است که ۷۰ درصد آن مشکوک الوصول است یعنی شرکت‌های صوری و افراد کارتن خواب آن را دریافت کرده‌اند.

به گزارش «نماینده» جبار کوچکی‌نژاد  با اشاره به معوقات ۱۳ هزار میلیارد تومانی در پرونده بانک سرمایه اظهار کرد:‌  ۷۰ درصد این معوقات مشکوک الوصول بوده یعنی قابل وصول نیست و  شرکت‌های صوری، افراد بدون هویت و کارتن خواب اقدام به دریافت وام کرده‌اند.

وی افزود:  ۳۱ شرکت و فرد، وام‌های کلان را دریافت کرده‌اند که در بین آنها افراد سرشناس و شرکت‌های صوری نیز مشاهده می شود.

رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: در گزارش ما، تخلفی مشاهده می‌شود که در سال ۷۲ رخ داده و صندوق ذخیره را خصوصی اعلام کرده‌اند در حالیکه این صندوق باید دولتی می‌بود.

کوچکی نژاد با اشاره به پاداش و حقوق ۲ میلیارد تومانی توسط دو یا سه نفر در این پرونده عنوان کرد: هنوز به طور مشخص نمی‌دانیم چه میزان از معوقات بازگشته است.

وی با اشاره به ضرورت تغییر ساختار فعلی صندوق ذخیره فرهنگیان گفت:‌ کمیته ویژه‌ای شکل گرفته است که ساختار جدیدی را برای صندوق ذخیره طراحی کنیم تا منافع فرهنگیان حفظ شود.

تلاش می‌کنیم براساس این طرح از «انحرافات صورت گرفته در صندوق ذخیره فرهنگیان» جلوگیری کنیم تا دیگر برخی ها نتوانند این صندوق را ملک شخصی خود محسوب کنند.

به گزارش تسنیم، پیش از این نیز محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درخصوص صندوق ذخیره فرهنگیان عنوان کرد: ۱۱هزار میلیارد تومان وام در صندوق پرداخت شده است که ۸ هزار میلیارد تومان مشکوک الوصول است یعنی ضمانتی برای برگشت آن وجود ندارد و افرادی که توان مالی برای بازپرداخت وام داشته باشند وجود ندارند.

زاهدی ادامه داد: در مواردی وام‌های چند صد میلیون تومانی به یک فرد کارتن‌خواب اعطا شده است که قطعاً توان مالی بازپرداخت ندارد. این صندوق باید در جهت خدمت به فرهنگیان و رفع بخشی از مطالبات آنها اقدام کند نه اینکه محلی برای سوءاستفاده‌های کلان باشد.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطرنشان کرد: هلدینگ‌های اقتصادی مختلف از جمله پتروشیمی توسط صندوق ذخیره فرهنگیان ایجاد شده است اما هیچ برنامه‌ای برای فعالیت آن وجود ندارد که همین مسئله منجر شد صدها میلیون تومان هزینه بدون بازدهی باشد.

نظر شما