شناسهٔ خبر: 140119 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

لغو توافق هسته‌ای ایران پیامدهای راهبردی به همراه دارد

برجام یک نویسنده آمریکایی، توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بین تهران و قدرت‌های جهانی را یک تعهد سیاسی راهبردی توصیف کرد.

به گزارش «نماینده» «مارشا فریمن» نویسنده آمریکایی تاکید کرد: توافق هسته‌ای بین تهران و قدرت های جهانی یک تعهد سیاسی راهبردی است که خروج از آن می تواند تبعات راهبردی زیادی به همراه داشته باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: من فکر می کنم بر خلاف توافقنامه اقلیمی پاریس، افرادی هستند که می دانند توافق هسته‌ای ایران یک تعهد راهبردی است و در صورت لغو آن، پیامدهای راهبردی زیادی وجود خواهد داشت.

این نویسنده آمریکایی در ادامه در پاسخ به سئوالی درباره تهدیدات ترامپ برای لغو توافق هسته‌ای با ایران و اینکه ظاهرا ترامپ به دنبال بهانه‌ای است تا این توافق هسته‌ای را لغو کند، گفت: من در مورد نتیجه گیری درباره اهداف رئیس جمهور آمریکا نسبت به ایران و توافق هسته‌ای، محتاط خواهم بود. با تعدادی از تغییرات پرسنلی در کاخ سفید روبرو هستیم. برخی از افراد به شدت پرخاشگر در مقابل ایران مثل مایکل فلین و استیو بنون دیگر در دولت ترامپ نیستند. و بر خلاف اظهارات علنی ترامپ، اظهارات محاسبه شده تری از سوی سایر مقام های دولت آمریکا بیان شده است. من فکر نمی کنم رئیس جمهور به دنبال بهانه‌ای برای لغو توافقنامه هسته‌ای باشد ولی فکر می کنم او می خواهد اطمینان حاصل کند که مقررات موجود در توافقنامه هسته‌ای، اجرایی شده است، به منظور راضی کردن منتقدانی که خواستار لغو توافق هسته‌ای هستند.

وی در پاسخ به این سئوال که " ظاهرا ترامپ به مشاوران امنیت ملی خود دستور داده است تا به دنبال منطقی برای اعلام نقض مفاد توافق هسته‌ای از سوی ایران باشند، " تاکید کرد: هیچ گونه تخلف مستندی از توافقنامه هسته‌ای از سوی ایران توسط آمریکا، سازمان ملل یا سایر طرف های توافقنامه وجود نداشته است. تنش بر سر فناوری هسته‌ای ایران و آزمایش های موشکی به وجود می آید، و این قطعا بخش مبهم توافقنامه هسته‌ای است. همه فناوری موشکی و فضایی قابلیت استفاده دوگانه دارد. ایران به عنوان یک کشور مستقل، به دنبال یک برنامه فضایی است. اینکه در توافق هسته‌ای شرط صریحی ذکر شود که شلیک موشکی که قادر به حمل کلاهک هسته‌ای است، ممنوع است، موجب ابهام در توافق شده است. این مساله تنها از طریق مذاکره می تواند روشن شود و به یک تفاهم دست یافت که نقض توافقنامه چیست. هیچ یک از طرفین نمی توانند قواعدی را ایجاد کنند که با هم همراه باشد.

وی در پایان در پاسخ به سئوالی درباره انگیزه اصلی مقام های دولت ترامپ برای مطرح کردن احتمال بازرسی از تاسیسات نظامی ایران و طرح این مساله با بازرسان بین المللی در وین و اینکه واکنش ایران و سایر طرف های توافق هسته‌ای در قبال این اقدام آمریکا چه باید باشد، تصریح کرد: تصور می کنم ایران باید به این فتنه انگیزی ها با صبر و تحمل واکنش نشان دهد، زیرا این سیاست هنوز در جریان است. همان طور که در خصوص سایر مسائل بین المللی نیز مطرح است، اظهارات عمومی و علنی با مذاکرات خصوصی می تواند کاملا متفاوت باشد. من بر این باورم که روابط راهبردی و اقتصادی جهانی در حال تغییر است. طرح ابتکاری کمربند و جاده از سوی چین، شامل مشارکت بیش از ۶۰ کشور جهان است و تسلط آمریکا و اروپا را به عنوان هدایت کنندگان اصلی توسعه علمی، اقتصادی و سیاسی جهان را با چالش جدی روبرو خواهد کرد. ایران یک عنصر مهم در این ابتکار جهانی خواهد بود. آینده آمریکا و دیگر کشورهای صنعتی به پیوستن و کمک به این پروژه جهانی بستگی خواهد داشت.

نظر شما