شناسهٔ خبر: 139984 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

نگرانی جدی از بازگشت تورم ۲رقمی/چرا نرخ سود بالا رفت؟

سیف رئیس کل بانک مرکزی گفت: هر چند آمارهای رشد اقتصادی فصل اول ۹۶ هنوز تهیه و منتشر نشده ولی نماگرها نشانگر رشد مناسب اقتصاد در فصل اول سال جاری است.

به گزارش «نماینده»، ولی الله سیف در بیست و هشتمین همایش بانکداری اسلامی که دقایقی قبل آغاز به کار کرد با آرزوی موفقیت برای کرباسیان وزیر جدید اقتصاد، اظهار داشت: ان شاءالله با هماهنگی های تیم اقتصادی و لطف خداوند در این دوره شاهد دستاوردهای خوبی خواهیم بود.

وی با اشاره به برگزاری بیست و هشتمین همایش بانکداری اسلامی گفت: برگزاری این همایش آثار مثبتی را در اصلاح تدریجی عملیات بانکی بدون ربا داشته است. الان تفاوت های فاحشی را نسبت به مصوبات شهریور ۹۲ در مجلس در قانون داریم.

رئیس کل بانک مرکزی ضمن تأکید بر اتکای بیش اندازه بهنظام بانکی و تنگنای اعتباری در این بخش گفت: با این حال با حداکثر توان در تامین مالی طرح های اقتصادی مشارکت داشته ایم. البته بانک مرکزی با ثبات ارز اقدامات موثری در تامین مالی اقتصاد داشته ایم.

* پیش بینی آقای رئیس از رشد اقتصادی ۹۶

سیف، در تشریح اقدامات بانک مرکزی تصریح کرد: هر چند آمارهای رشد اقتصادی فصل اول ۹۶ هنوز تهیه و منتشر نشده و لی نماگرها نشانگر رشد مناسب اقتصاد در فصل اول سال جاری است.

وی افزود: بررسی اقلام و صنایع مختلف و منتخب بورس حاکی از بهبود فعالیت های صنعتی در دوره اول سال ۹۵ است. در این بررسی ۱۳ رشته فعالیت افزایش عملکرد فروش را نشان میدهند و تنها دو گروه با کاهش درآمد مواجه هستند این درحالی است که در دوره مشابه سال قبل ۸ رشته کاهش درآمد داشتند.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: پیش بینی رشد اقتصادی مناسب برای سال ۹۶ خواهیم داشت؛ بهبود روند رشد اقتصادی آغاز شده در سال قبل امسال هم ادامه پیدا می کند.

* اعتراف سیف به بحرانی شدن روند تورمی

وی علت افزایش اندک نرخ بیکاری در سال قبل را افزایش نرخ مشارکت اعلام کرد و افزود: روند نرخ تورم در ماه های ابتدایی سال ۹۶ افزایشی شده و نگرانی های جدی را برای بازگشت تورم به سطوح دو رقمی ایجاد می کند ولی روند تورم نقطه به نقطه کاهش یافته است.

سیف با بیان اینکه حجم نقدینگی هزار و ۳۳۳ هزار میلیارد تومان در تیرماه شده که بیانگر رشد است، تصریح کرد: البته پایه پولی به ۱۸۶ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به اسفند و تیر ۹۵ به ترتیب ۳.۶ و ۱۶.۶ درصد رشد را نشان میدهد. البته مطالبات بانک مرکزی از بانکها با سهم ۳.۶ درصدی مهمترین عامل افزایش پایه پولی است.

رئیس کل بانک مرکزی ضریب فزاینده نقدینگی را در پایان تیر ۹۶ معادل  ۷.۱۵۶ درصد اعلام کرد و گفت: در این مدت البته ۱۵۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش های مختلف اقتصادی پرداخت شد که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۸.۴ درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به طرح ضربتی وام ازدواج تصریح کرد: از ابتدای مرداد ماه و با آغاز این طرح ۲۴۵ هزار فقره وام ازدواج به زوجین پرداخت شده که ۶۰ هزار فقره در استان های محروم و کم برخوردار بوده است.

به گفته سیف، متوسط نرخ دلار در ۵ ماهه اول سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل ۸ درصد رشد داشته است اما ضریب تغییرات به میزان یک دهم واحد درصد کاهش یافته است. با این حساب می توان گفت بازار ارز از ثبات کاملا مناسبی برخوردار بوده است.

چرا نرخ سود بالا رفت؟

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه به نرخ سود بازار بین بانکی اشاره کرد و افزود: این نرخ که به واسطه اطلاعات غلط ترازنامه بانک ها در سال های قبل افزایش یافته بود به دامنه ۱۸ درصد رسیده است.   البته اوایل سال جاری نیز این نرخ روند افزایشی گرفته بود ولی با مدیریت بانک مرکزی بار دیگر روند کاهشی آغاز شد و نرخ به حدود ۱۹ درصد رسید.

سیف وضعیت حاکم نرخ سود و چسبندگی بازار پول را به ترازنامه بانک ها مرتبط دانست و گفت: در همین ارتباط بانک مرکزی با هدف حل و فصل مشکلات این بخش با همکاری مدیران مربوطه در دولت اقداماتی را انجام داد. ولی بالا بودن نرخ سود اوراق تامین مالی از سوی دولت، پرداخت سود بالا از سوی خودروسازان و صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت و رقابت غیراصولی موسسات غیرمجاز موجب اخلال نرخ سود در بازار پول و چسبندگی نرخ های سود شده است.

رئیس کل بانک مرکزی کاهش نرخ سود در بازار بین بانکی را زمینه ساز کاهش نرخ سود در بانک ها عنوان کرد و ادامه داد: بانک مرکزی بخشنامه هشت بندی را با هدف التزام بخشی به نرخ های سود، به نظام بانکی ابلاغ کرد؛ نرخ های سود مدت دار حداکثر ۱۵ درصد و روز شمار ۱۰ درصد تعیین شده که تاکید مجدد به بانک ها برای اجرای نرخ های مصوب شورای پول و اعتبار از جمله مهمترین محورهای این بخشنامه است.

وی ایجاد الزامات و هماهنگی میان بانک ها در اجرای نرخ سود، پایبندی شرکت های خودروساز در خصوص سقف نرخ سود، توجه به انواع اوراق مشارکت و با عنایت به روش های نوین بانکداری را از دیگر اهداف بخشنامه هشت بندی بانک مرکزی اعلام کرد.

* ماجرای تماس تلفنی ۲ رئیس/ وقتی نرخ ها معتدل شد

رئیس کل بانک مرکزی در خاتمه گفت: در مذاکره تلفنی با آقای محمدی قبول کردند برای اوراقی که نرخ های غیرمعقولی داشتند برنامه ریزی کردند تا در بازار ثانویه معاملات شان انجام شود؛ این طور اقدامات می تواند فضای مناسبی برای رشد سرمایه گذاری و تولید اشتغال داشته باشد. از آقای کرباسیان و محمدی رئیس سازمان بورس برای کمک به بانک مرکزی در این حوزه کمال تشکر را دارم.

نظر شما