شناسهٔ خبر: 139962 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

بانک‌ها در برابر اقتصاد مقاومتی ایستادگی می‌کنند

پرویز سروری// دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی گفت: بانک ها در برابر اقتصاد مقاومتی ایستادگی می‌کنند و تا زمانی که چنین است، اقتصاد کشور روی پای خود نخواهد ایستاد.

به گزارش «نماینده» پرویز سروری دبیر کل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی بااشاره به فرمایشات روز گذشته رهبر انقلاب در جمع اعضای هیئت دولت و عملیاتی نشدن برخی اقدامات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گفت: رهبر معظم انقلاب بارها فرموده اند که برون رفت وضعیت فعلی اقتصادی و ایجاد فضای کسب و کار مناسب و نیز غلبه بر بیکاری و ایجاد اشتغال پرداختن به مسئله تولید در داخل است.

سروری با اشاره به اینکه تولید داخل به عوامل متعددی وابسته است افزود: مهمترین عامل رونق تولید در کشور بانک ها هستند، بانک ها امروز خود بنگاه اقتصادی شدند و اصلاً تمایلی برای ورود به عرصه حمایت از تولید داخلی را ندارند بلکه به دنبال کسب درآمدهایی هستند که در واقع در حوزه وظایف آنها نیست.

دبیر کل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی ادامه داد: این امر باعث شده تولید داخل شکل نگیرد و چون تولید وجود ندارد اشتغال وضعیتی بدتر از این پیدا کند و در نهایت وضع اقتصادی کشور دچار ناهنجاری های جدی خواهد شد.

وی با اشاره به مسئله مبارزه با قاچاق کالا که رهبر انقلاب نیز بر آن تأکید فرمودند عنوان کرد: این مسئله نیز از مواردی به شمار می رود که حجم اشتغال در کشور را دچار ضربه کرده و تولید داخل را مختل می کند.

سروری با تأکید بر اتکای اقتصاد ایران به نفت گفت: این امر باعث می شود که توجه بودجه ها  و هزینه کردها به درآمدهای نفتی باشد و همین تحرک اقتصادی و تولید را در کشور فلج کرده است.

دبیر کل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با بیان اینکه باید اتکای دولت به صادرات باشد خاطرنشان کرد: متأسفانه امروز شاهدیم رویکرد دولت واردات محور است، اینکه می بینیم در برجام هنوز بانکهای خارجی مقاومت می کنند و اجازه برگشت پول به داخل کشور را نمی دهند بهانه ای می شود تا دولت مجبور به واردات شود و به جای پول، جنس های دست چندم را وارد کشور کند. از این رو وقتی واردات افزایش پیدا کرده و به تبع آن صادرات کاهش می یابد تولید در کشور ضربه خواهد خورد. در واقع زمینه خلاقیت های اقتصادی در کشور دچار لطمه خواهد شد.

سروری گفت: دولت نتوانست بر اختاپوس چندسری که بر اقتصاد کشور چمبره زده غلبه کند و دست مفسدان و رانت خوارانی را که امروز در سیستم مدیریتی کشور، اقتصاد را تحت تاثیر قرار می دهند و در تمام دستگاه ها نفوذ دارد را کوتاه کند و همین باعث شده که شاهد باشیم بانکها دربرابر اقتصاد مقاومتی ایستادگی کنند تا زمانی که بانکها نخواهند نمی توانیم انتظار داشته باشیم که اقتصاد کشور روی پای خود ایستاده و تولید و اشتغال در کشور توسعه پیدا کند.

عضو سابق شورای شهر تهران با اشاره به اظهارات رهبری در خصوص اینکه آمارهای ارائه شده در کشور وضعیت واقعی زندگی مردم را نشان نمی دهد و یک جایی از کار مشکل دارد بیان کرد: متأسفانه چرخه اقتصاد در کشور به درستی نمی چرخد و آنچه بیشترین سهم در اقتصاد ما را دارد درآمدهای نفتی است. بنابراین واقعیت های جامعه به نمایش در نمی آید. مانند بیماری است که با مسکن های قوی او را سرپا نگه داشته ایم اما از درون در حال تخریب و متلاشی شدن است.

وی تصریح کرد: امروز با تزریق منابع غیرتولیدی در اقتصاد کشور برخی شاخص های اقتصادی ما مثبت شده اما این مثبت بودن براساس تولید و تحرک اقتصادی نیست. همین امر موجب شده آمارهایی در کشور در زمینه اقتصادی ارائه شود که واقعیت جامعه نیست.

نظر شما