شناسهٔ خبر: 139924 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

توضیحاتی درباره ضوابط پزشکی جذب نیرو در آموزش وپرورش

آموزش و پرورش 43 رئیس اداره برنامه‌ریزی سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش گفت: وجود برخی بیماری‌ها، معلولیت‌ها و ناتوانی‌های جسمی و روانی مانع از شغل معلمی می‌شود و توجه به برخی بیماری‌ها با هدف مراقبت پزشکی از دانشجو معلمان است.

به گزارش «نماینده» شیوه نامه مصاحبه داوطلبان ورود به دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی علاوه بر تشریح مراحل و روند مصاحبه، شرایط علاقه مندان ورود به شغل معلمی را تشریح کرده است.

شرایط ورود افراد به شغل معلمی عبارت است از: برخورداری از سلامت کامل تن و روان و شرایط مناسب جسمانی برای حسن انحام وظیفه معلمی با تایید پزشک معتمد واجد شرایط آموزش‌وپرورش با ملاک‌ها و معیارهای زیر:

توانایی گفتاری از جمله توانایی در رعایت مخارج تمام حروف و ادای کلمات و عبارات به طور کامل و نداشتن لکنت زبان به هر میزان.

قدرت بینایی و شنوایی مناسب به گونه‌ای که شنوایی داوطلب نباید بیش از ۴۰ دسی بل باشد و داوطلب باید صدای نجوا را از فاصله ۶ متری به خوبی بشنود.

قد و وزن مناسب، حداقل قد برای داوطلبان مرد ۱۶۰ و برای داوطلبان زن ۱۵۵ سانتی متر است و همچنین تناسب وزن با قد داوطلب مدنظر است.

نداشتن نقض عضو مشهود و تغییر شکل مادرزادی یا اکتسابی اندام‌ها و نداشتن کراهت منظر در اثر سوختگی، ‌ سوانح یا عوامل دیگر در صورت یا قسمت‌های ظاهری و نمایان بدن همچنین استفاده از دست و پای مصنوعی نقص عضو تلقی می‌شود.

عدم ابتلا به بیماری‌های مزمن و صعب العلاج از قبیل دیابت، نارسایی کلیه، بیماری‌های قلبی.

احراز سلامت روانی براساس نظر روانشناس متعهد آموزش وپرورش.

در بخش پیوست این شیوه نامه، لیست بلند بالایی از بیماری های ممنوعه برای ورود به شغل معلمی اعلام شده است که به عنوان مثال می‌توان به نازایی در زنان اشاره کرد.

در همین رابطه حسین صادقی رئیس اداره برنامه‌ریزی سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش در مطلبی عنوان کرد:

در چند روز گذشته انتشار دستورالعمل جذب دانشجو معلمان و شرایط و ضوابط ایشان از نظر پزشکی و سلامت جسمی، روحی و روانی، توسط مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی و برخی سایت ها موجب سوء تفاهماتی برای جامعه فرهنگی شد و نیازمند توضیحاتی است که خدمت معلمان شریف و اهالی رسانه ارائه می‌شود.

موضوع مراجعه به کمیسیون پزشکی، تشکیل پرونده پزشکی و دریافت تأییدیه منحصر به داوطلبان استخدام در آموزش و پرورش نیست و مطابق ماده ۹۰ قانون تأمین اجتماعی که پیش نیاز استخدام در همه دستگاه‌های دولتی و حتی مراکز غیردولتی است و موضوعی نیست که به یک باره مطرح شده باشد. چرا که وزارت آموزش و پرورش این شیوه نامه را همچون سنوات قبل بر اساس بند یک و دو ماده ۱۲ قانون گزینش معلمان و کارکنان آموزش و پرورش تهیه و اجرایی کرده است.

از این رو تشکیل پرونده پزشکی و دریافت تأییدیه برای دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، موضوع جدیدی نیست و طبق روال سال‌های گذشته، امسال نیز انجام می‌شود.

آنچه مسلم است، وجود برخی از بیماری‌ها، معلولیت‌ها و ناتوانی‌های جسمی، روحی و روانی همچون بیماری‌های عفونی، اعصاب و روان، صرع، آلزایمر، نارسایی‌های قلبی، ایدز و... مانع از انجام وظایف و مأموریت‌های اصلی شغل معلمی بوده و منجر به عدم پذیرش داوطلب در این حرفه می‌شود و در کنار آن برخی دیگر از بیماری‌ها نیز وجود دارند که توجه بدان صرفاً با هدف انجام حمایت‌ها و مراقبت‌های پزشکی دانشجو معلمان در طول دوره تحصیل است که باید در اختیار دانشگاه قرار بگیرد که این دسته بیماری‌ها مانع از پذیرش داوطلب نمی‌شود و می‌توان با مراقبت‌های ویژه و معرفی به مراکز درمانی نسبت به رفع و درمان آن اقدام کرد.

عمده مواردی که برخی از شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها به آن پرداخته‌اند، از همین نوع دوم است. متأسفانه رسانه‌ها به گونه‌ای بدان پرداختند که گویی قرار است معلمان حاضر تمامی مراحل استخدام و تشکیل پرونده پزشکی را از هر نوع بگذرانند.

در حالیکه این موضوع مختص ورودی‌های جدید به شغل شریف معلمی و مرتبط با دانشجو معلمان است؛ تا بدین وسیله بتوان از ظرفیت حضور معلمانی که از سلامت جسمی، روحی و روانی مناسب تری برخوردارند، استفاده شود لذا همه باید مساعی خود را بکار گرفته و تلاش کنیم تا این مهم به درستی تبیین شود و به دقت مورد توجه مخاطبان و مسئولان امر قرار بگیرد.

هرچند نباید تصور شود که این موضوع کم اهمیت است و همه باید خود را موظف بدانند و حساس شوند که چه شخصی قرار است تعلیم و تربیت قریب به ۱۴ میلیون دانش آموز این کشور را بر عهده بگیرد. معلمی که نقش الگویی خود را وانهاده باشد و سلامت جسمی و روحی وی دچار خلل شده باشد، نخواهد توانست مأموریت خود را آنگونه که از وی انتظار می‌رود به درستی به انجام رساند و هیچ شخص عاقلی نمی‌پذیرد که تعلیم و تربیت فرزند خویش را بر عهده فردی بسپارد که فاقد صلاحیت لازم برای معلمی باشد.

باید پذیرفت که معلم معتاد، معلم مبتلا به بیماری‌های عفونی یا معلمی که سلامت جسمی وب مانع از انجام رسالت معلمب است نه تنها سلامت دانش آموزان که سلامت سایر کارکنان و جامعه را نیز تهدید می‌کند. از این رو باید به سلامت نسلی باید اندیشید که قرار است، سال‌های متمادی در این کشور زندگی و در توسعه آن نقش ایفا کند.

گونه است که به داشتن دندان خراب یک خلبان که مانع استخدام وی می شود حساسیت نشان نمی‌دهند، اما برای شرایط و ضوابطی که قرار است در افرادی که تربیت نسل‌های آتی این کشور را برعهده بگیرند، واکنش نشان می‌دهند؟

نظر شما