شناسهٔ خبر: 139908 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

«احمد توکلی» عضو مجمع تشخیص مصلحت با اشاره به حکم اخیر رهبر انقلاب با«نماینده» مطرح کرد؛

با تجربه طولانی اعضای مجمع در موضوعات، باید از آنها انتظار عقلانیت داشت

احمد توکلی/2 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: «از اعضای مجمع تشخیص نباید انتظار چابکی داشت بلکه باید به عقلانیت آن‌ها در موضوعات مورد بحث توجه کرد.»

هفته نامه «نماینده» - رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی رئیس، دبیر و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام را برای یک دوره پنج‌ساله منصوب کردند.

در حکم مقام معظم رهبری بر سامان بخشیدن به مجموعه‌ی سیاست‌های کلی و بازنگری در عناوین و نیز در فرآیند تعیین و تنظیم آن، سامان بخشیدن به مسئلۀ نظارت بر اجرای سیاست‌ها، سازوکار لازم برای ارزیابی کارآمدی و اثربخشی سیاست‌ها، ایجاد انسجام کامل در ساختار تشکیلاتی و مدیریتی و تمرکز برنامه‌ها بر اساس آئین‌نامه‌ی مصوّب و چابک‌سازی تشکیلات و حذف بخش‌های موازی و غیر ضرور تأکید شده بود.

محورهای تعیین شده برای حرکت مجمع تشخیص در دوره پیش رو با توجه به تحولات مختلف در حوزه سیاسی، بین‌المللی، اقتصادی و فرهنگی بیانگر نیاز کشور به تغییراتی راهبردی و به‌روزرسانی در نگاه این نهاد بالادستی و تعیین‌کننده به مسائل و نیازهای کشور متناسب با شرایط روز و سرعت تحولات در منطقه، تغییر شاخص‌های اقتصادی، تحول در پارامترها و اولویت‌های زیربنایی در حوزه اقتصاد، روابط سیاسی، برنامه توسعه و چشم‌انداز کشور و ضرورت یک بازنگری ادواری در این سیاست‌ها است.

با توجه به شکل‌گیری دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام و درخواست‌هایی که در حکم مقام معظم رهبری خطاب به اعضای جدید آمده است به سراغ احمد توکلی «عضو جدید مجمع تشخیص» که سابقه حضور در دولت و مجلس را دارد رفتیم و از او پیرامون ترکیب مجمع و شابکی اعضاء برای تحقق مطالبات مقام معظم رهبری سؤال کردیم.

احمد توکلی «عضو جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام»، با اشاره به معرفی اعضای جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی رهبر معظم انقلاب، گفت: اعضای جدید مجمع توسط رهبر انقلاب بر اساس منطق عقلانی و قابل‌درکی انتخاب شده‌اند. ایشان افرادی را که دارای نظرات مختلف و متفاوت از یکدیگر هستند و درعین‌حال بسیار مجرب و متخصص شناخته می‌شوند دور هم در «مجمع» جمع می‌کنند.

وی اضافه کرد: در ترکیب مجمع تشخیص مصلحت نظام، افرادی متفاوت حضور دارند که در کنار اشتراکات، اختلاف‌نظرهایی هم دارند البته فصل مشترک همگی آن‌ها، تجربه طولانی است.

عضو جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید: در بین اعضا افرادی هستند که سمت اجرایی در سابقه‌شان نبوده همچون آیت‌الله امینی.

توکلی با بیان اینکه، آیت‌الله امینی از منزلت علمی و دینی و اجتماعی خیلی بالایی برخوردار است و وجود امثال ایشان هم بر وزانت مجمع می‌افزاید و هم چون برخی تصمیمات مجمع معارض احکام اولیه شرع است حضور علمای مهذبی مانند آیت‌الله امینی این اطمینان را در مردم متدین تقویت می‌کند که دقت کافی برای تشخیص حریم احکام شرع مقدس بکار رفته است.

وی تصریح کرد: اعضای جدید برای تصمیم‌گیری برای اموری که مصلحت نظام اقتضا می‌کند، انتخاب شده‌اند. بدین‌صورت که در اموری که قانون اساسی و یا شرع به‌تنهایی نتیجه نمی‌دهد و نیاز به مصلحت‌اندیشی است، افرادی به تصمیم‌گیری بپردازند که توانایی مصلحت‌اندیشی برای نظام با در نظر گرفتن قانون اساسی و شرع را داشته باشند و با بررسی لیست معرفی شده می‌بینید که این افراد با تجربه طولانی خود توانایی این امر را دارند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در مورد ترکیب حقوقی مجمع مانند رؤسای سه قوه و اعضای شورای نگهبان نیز افزود: آن‌هایی که سمت رسمی دارند طبعاً صاحب‌نظر هستند، شاید از نظر فکری با هم همسو نباشند ولی قطعاً در موضوع مورد بحث، فراجناحی و بر اساس دانش خود و مصلحت کل کشور تصمیم‌گیری می‌کنند.

توکلی در پاسخ خبرنگار که پرسیده بود «آیا این جمع چابکی لازم را دارد؟» اظهار داشت: «از اعضای مجمع تشخیص نباید انتظار چابکی داشت بلکه باید به عقلانیت آن‌ها در موضوعات مورد بحث توجه کرد.»

وی در این راستا به حدیثی از امام علی (ع) اشاره کرد و گفت: «امام علی (ع) فرمودند «تدبیر پیر، نزد من دوست داشتنی‌تر از چابکی جوان است».»

نظر شما