شناسهٔ خبر: 139848 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

نمایندگان مجلس به مناسبت روز پزشک مطرح کردند؛

خلاءهای جامعه پزشکی؛ از حفظ شأنیت تا بیکاری و مهاجرت گسترده پزشکان

پزشک431 نمایندگان مردم در خانه‌ملت ضمن تبریک به مناسبت روز پزشک، تاکید دارند که خلاءهای جامعه پزشکی از جمله دسترسی همه مردم به پزشکان متخصص، توسعه رشته‌های پزشکی و تامین منابع طرح تحول سلامت باید مرتفع شود.

به گزارش «نماینده» اول شهریور ماه، همزمان با زادروز بوعلی سینا، به پاس تألیفات و خدمات وی، به علوم پزشکی و فعالیت وی در این رشته روز پزشک نام گذاری شده ‌است. پزشکانی که خدمتگزاران تمام وقت جامعه بوده اما بعداز گذشت سالها و پیشرفت های صورت گرفته همچنان با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند.

این روزها که کم و بیش از پزشکان تقدیر و تشکر می شود؛ همچنان شاهد اعتراض ها و گلایه هایی در این حوزه هستیم که انتظار است در دولت جدید ساماندهی شود، عدم امکانات و تمرکز منابع در شهرهای بزرگ و به ویژه پایتخت سبب شده تا همه پزشکان علاقمند به کار در کلان شهرها و مهاجرت گسترده به این اماکن باشند.

این در حالی است که چنین مشکلی سبب روانه شدن مردم به شهرهای بزرگ و محدود، برای درمان بیماریهای خود شده اند، حال اگر امکانات و امتیازاتی برای پزشکان جهت ماندن در مناطق دور دست و به ویژه محروم در نظر گرفته شود، این مشکل حل و امنیت شغلی پزشکان تامین می شود.

علاوه بر این موضوع، نمایندگان پزشک مجلس نیز از مشکلاتی صحبت می کنند که عدم حفظ شان پزشکان و نبود فضای جامع برای دفاع از حقوق آنها ازمهم ترین دغدغه ها برشمرده می شود.

نمایندگان و اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بر این باورند که نظام پزشکی تنها نهادی است که می‌تواند در صیانت از این افراد گام‌های اساسی بردارد لذا امیدوارند که هفتمین دوره نظام پزشکی که انتخابات آن با شیوه جدید برگزار شد، تاثیرات شگرفی به جا گذارد.

از سوی دیگر نمایندگانی از کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خلاء‌هایی چون عدم دسترسی به پزشکان متخصص، عدم توسعه رشته‌های تخصصی چون زنان، مغز و اعصاب و رادیولوژیست در شهرهای کوچک را مطرح و بر اجرای سیستم ارجاع و تضمین منابع طرح تحول سلامت در دولت دوازدهم تاکید می کنند زیرا معتقدند اگر این اقدامات توسعه ای در حوزه سلامت انجام گیرد، خلاءهای جامعه پزشکی هم مرتفع می شود.

بنیادی: عدالت در دسترسی به پزشکان متخصص مهم ترین خلاء حوزه سلامت/ اختصاص امتیاز برای داوطلبان اعزام به مناطق محروم

بهروز بنیادی در خصوص خلاءهای جامعه پزشکی، گفت: مهم‌ترین مشکل حوزه پزشکی عدم عدالت در دسترسی به پزشکان متخصص است، پزشکان عمومی تا حدودی با طرح پزشک خانواده و احداث مراکز جامع سلامت در روستاها و برخی شهرها در دسترس‌ قرار گرفتند اما در مورد پزشکان متخصص شرایط به گونه‌ای دیگر است.

نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: کمبود رشته‌های تخصصی در کشور از دیگر معضلاتی است که به نسبت سرانه جمعیت مخصوصا در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر محسوس‌ است، امیدواریم با اجرای سیستم ارجاع و فعال شدن کیلینک‌های ویژه در سراسر کشور، وضعیت بهبود یابد.

کمبود متخصص رادیولوژیست، زنان و جراح مغز و اعصاب جبران شود

وی افزود: متاسفانه در سه تخصص رادیولوژیست، متخصص زنان و جراح مغز و اعصاب کمبود و خلاء‌های بسیار در سطح کشور است، به نوعی که مردم در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار جمعیت از دسترسی به پزشکان در این سه تخصص رنج می برند.

بنیادی با اشاره به اینکه موارد و خلاءهای مذکور در برنامه‌ وزیر بهداشت و درمان برای دولت دوازدهم گنجانده شده است، گفت: ظرفیت پذیرش این رشته‌ها در دولت دوازدهم افزایش پیدا خواهد کرد، در برنامه‌های مذکور همچنین در خصوص دسترسی متخصصان تصمیماتی گرفته شده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: کسانی که حاضر به ارایه خدمات پزشکی در تخصص‌های مختلف در مناطق محروم هستند، درصدی در نمره پذیرششان برای این منظور در نظر گرفته شده تا عدالت در دسترسی به پزشکان متخصص تحقق پیدا کند.

قربانی:‌ فضای دفاع از حق و حقوق پزشکی دچار خلاء است/ شأنیت جامعه پزشکی باید حفظ شود

محمدحسین قربانی ضمن تبریک به مناسبت روز پزشک به همه جامعه پزشکی در خصوص خلاءهای جامعه پزشکی، گفت: با تمام کارهای بزرگی که جامعه پزشکی انجام داده یکی از مهم‌ترین خلاء‌ها اینکه تاکنون فضایی جامع و کاملی برای دفاع از حق و حقوق پزشکی ایجاد نشده است.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: هرچند آحاد مردم به گردن حاکمیت و جامعه پزشکی به دلیل سوگند و تحصیلات پزشکان حق دارند اما شأنیت جامعه پزشکی باید حفظ شود.

وی افزود: انتخابات هفتمین دوره نظام پزشکی با روش جدید و مشارکت بالایی انجام شد، لذا امیدواریم با تشکیل دوره جدید که در سوم شهریور شورای عالی و رئیس کل آن هم انتخاب می شود، نظام پزشکی مقتدری ایجاد شود.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: تشکیلات صنفی نظام پزشکی به خوبی می‌تواند از حق و حقوق جامعه پزشکی دفاع کند، بنابراین امیدواریم با آغاز به کار دوره جدید فضای دفاع از جامعه پزشکی گسترده‌تر شود.

امینی‌فرد: تضمین منابع مالی طرح تحول سلامت با هماهنگی مجلس و دولت/ اجرای سیستم ارجاع لازمه کارآمدی حوزه بهداشت و درمان

محمدنعیم‌ امینی فرد در خصوص خلاءهای جامعه پزشکی، گفت: در ارتباط با مباحث کلان پزشکی؛ موضوع تضمین منابع مالی طرح تحول سلامت از معضلاتی است که در دوره جدید مجلس و دولت باید به صورت مشترک و با توافق و هم‌زبانی برطرف شود.

نماینده مردم ایرانشهر، سرباز، دلگان، فنوج، لاشار، بنت و آشار در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: با توجه به نکات مثبت اجرای طرح تحول سلامت در جامعه به اصلاح برخی رویکردها هم باید پرداخته شود و از سوی دیگر کنترل هزینه‌ها هم باید مورد نظر قرار گیرد تا کار بر زمین مانده‌ای نهادینه سازی سیستم ارجاع که از آن سالیان سال صحبت شده در دولت دوازدهم باید محقق شود.

وی با اشاره به توفیقات سایر کشورها برای داشتن سیستم بهداشت و درمان کارآمد، افزود: نقطه آغازین توفیقات سیستم بهداشت و درمان کارآمد، سیستم ارجاع است لذا امیدواریم با رای قاطعی که نمایندگان مجلس در جلسه رای اعتماد به وزیر بهداشت و درمان دادند، در دوره مدیریت جدید طرح تحول سلامت استمرار و اصلاح رویکردها محقق شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: نمایندگان نیز تلاش خواهند کرد تا منابع پایداری برای حوزه سلامت تعریف کنند تا مجموع بدهی‌ها پرداخت و برنامه‌های پیش‌رو به راحتی عملیاتی شود.

نظر شما