شناسهٔ خبر: 139813 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

وزارت دادگستری، مسائل بین سه قوه را اولویت‌بندی کند

اژه ای/2 معاون اول قوه قضائیه گفت: ما مسئله زیاد داریم و چه بسا در یک زمان و امکانات مشخص نتوانیم همه مسائل و مشکلات را حل کنیم. طبیعی است که باید اولویت‌بندی و ارزیابی شود که کدام مسائل در بین سه قوه در اولویت قرار دارد.

به گزارش «نماینده»، حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در مراسم تودیع حجت‌الاسلام پورمحمدی از وزارت دادگستری و معرفی سید علیرضا آوایی به عنوان وزیر جدید دادگستری اظهار کرد: در نظام جمهوری اسلامی، پذیرش یک مسئولیت شکر خدا را دارد، تحویل دادن این پست به دیگری هم شکر دارد.

وی افزود: اگر مسئولیتی بر عهده ما گذاشته شد، از این جهت شکر دارد که خداوند این فرصت را برای خدمت‌گزاری به مردم ایجاد کرده است و این واقعا برای شکر دارد و برای هر کسی ممکن است چنین فرصتی پیش نیاید. اگر مسولیت از روی دوش ما برداشته شد، باز هم شکر دارد که این بار سنگین برداشته می شود.

معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: در کنار پذیرش مسئولیت، به لحاظ مسئولیتی که در مقابل نظام، مردم و تکالیف قانونی و شرعی داریم، بیش از پیش نیاز است که توسل و استمداد بیشتری به خداوند رحمان داشته باشیم. اگر خداوند سبحان به ماها کمک ویژه نکند حقیقتا تحمل برخی مسولیت‌ها ممکن است برای ما مظلمه بشود و نتوانیم از عهده آن مسئولیت برآییم.

محسنی‌اژه‌ای گفت: وقتی مسئولیتی را می‌پذیریم باید بیش از گذشته از خداوند و ائمه اطهار و قرآن و ادعیه کمک بگیریم. اگر خدای نکرده به خودمان واگذار شدیم و خدا کمک نکرد معلوم نیست بتوانیم موفق شویم. وزارت دادگستری و وزیر دادگستری در جمهوری اسلامی، تنها وزیری است که هر سه قوه در آن دخالت دارند. رئیس قوه قضائیه از بین افراد مختلف گزینش می‌کند و فردی را که به نظر او شایسته است، انتخاب و به رئیس قوه مجریه پیشنهاد می‌کند. رئیس قوه مجریه هم سبک و سنگین می‌کند. او هم به مجلس معرفی می‌کند و نمایندگان مجلس هم سبک و سنگین و ارزیابی می‌کنند و سپس رأی اعتماد می‌دهند و یک وزیر دادگستری انتخاب می‌شود. ما در مورد سایر وزرا چنین پشتوانه‌ای نداریم. این پشتوانه محکمی برای آقای آوایی است که انشاءالله می‌خواهد وارد کار بشود.

معاون اول قوه قضائیه افزود: همان قدر که سران قوا اعتماد کردند، مسئولیت هم سنگین می‌شود. اینجاست که باید به جد از خداوند و انسان‌های دلسوز و مشاوران مطلع و دلسوز کمک بگیریم. در اصل ۱۶۰ قانون اساسی آمده که وزیر دادگستری مسئولیت کلیه مسائل روابط سه قوه را عهده‌دار است.

وی تصریح کرد: گاهی اوقات به این ماده فکر می‌کنم و اینکه آیا این موضوع در وزارت دادگستری تعریف شده است؟ وزارت دادگستری چه‌کار می‌خواهد بکند؟ هر چند همه مجموعه‌ها و قوا در یک نظام هستیم اما کار سختی است و به هر تقدیر یک سلسه برداشت‌ها و وظایفی برای هر یک از قوا تعریف شده است.

محسنی اژه‌ای گفت: وزیر دادگستری است که باید اینها را با هم جمع کند و در جهت ارتقای این نظام و خدمت به مردم انجام وظیفه کند. درخواستم از آقای آوایی این است که روی این موضوع تامل بیشتری کنند و ببینند چگونه می‌توان عهده‌دار مسائل روابط بین قوا شد و دستورالعمل‌های کامل‌تر و جامع‌تری تدوین و انتظارات روشن شود.

معاون اول قوه قضائیه یادآور شد: وزیر دادگستری، تنها وزیری است که از بسیاری از امور سه قوه مطلع است؛ وزیر دادگستری در تمام جلسات هیئت دولت شرکت می‌کند و معمولا حداقل رئیس یک کمیسیون از کمیسیون‌های تخصصی دولت است. در جلسات مسئولان عالی قوه قضائیه شرکت می‌کند و از مسائل دستگاه قضا مطلع است و از مجلس هم اطلاعات زیادی دارد.

وی گفت: ما مسئله زیاد داریم و چه بسا در یک زمان و امکانات مشخص نتوانیم همه مسائل و مشکلات را حل کنیم. طبیعی است که باید اولویت‌بندی و ارزیابی شود که کدام مسائل در بین سه قوه در اولویت قرار دارد.

محسنی اژه‌ای افزود: امروز حقیقتاً بیش از تمام حدود ۴ دهه گذشته، مسئولیت داریم که هم خدمت صادقانه و به روز را به مردم ارائه دهیم و هم پاسدار ارزش‌های اسلام و نظام باشیم. اگر مقام معظم رهبری تاکید می‌کنند که همه ما به ویژه قوه قضائیه از انقلابی‌ترین‌ها باشند. ما باید در چارچوب موازین قانونی و شرعی در راستای خیرخواهی برای مردم، رفع مشکلات مردم، کارآمد کردن نظام تلاش کنیم.

معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: امروز از جمله وظایف ما این است که کاری کنیم نظام کارآمد باشد. اگر تلقی شود که یک بخشی از نظام کارآمد نیست، هم گناه است و بدترین مشکلی است که امکان دارد با آن مواجه بشویم.

وی گفت: پورمحمدی زمانی که مسئول دادستان انقلاب شد، سن‌شان به قدری کم بود اگر کسی چهره ایشان را می‌دید، باور نمی‌کرد اما آقای پورمحمدی با ویژگی‌هایی که داشتند، در تمام مسئولیت‌های خود روسفید بودند. از طرف خودم و قوه‌قضائیه از تمام تلاش‌های آقای پورمحمدی از ابتدای انقلاب تا امروز که در وزارت دادگستری و تعزیرات کار کردند، تشکر می‌کنم. امروز هم که عنوان مشاور رئیس قوه قضائیه برای آقای پورمحمدی صادر شده، امیدواریم بتوانند مانند گذشته مثمر ثمر واقع شوند، همچنین برای آقای آوایی به عنوان مدیری دلسوز، خلیق و متعهد آرزوی موفقیت دارم.

نظر شما