شناسهٔ خبر: 139812 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

حقوق شهروندی در دادرسی‌ها کمرنگ شده است

پورمحمدی43 وزیر دادگستری در دولت یازدهم با تاکید بر مسئله حقوق شهروندی که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در دیدار مسئولان عالی قضایی با معظم له بر این موضوع تاکید داشتند گفت: متاسفانه در دادرسی‌هایمان، حقوق شهرندی کم رنگ شده است.

به گزارش «نماینده»، حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی در مراسم تودیع خود از وزارت دادگستری و معرفی سید علیرضا آوایی به عنوان وزیر جدید دادگستری که با حضور معاون اول قوه قضائیه  و مسئولان عالی قضایی برگزار شد اظهار کرد: هر جا بودم سعی کردم کار خودم را به صورت جدی انجام دهم و ابتکار داشته باشیم و منشاء اقدامات نو باشیم و دستاوردی قابل ارائه پس از پایان هر دوره داشته باشیم.

وی گفت: فکر می‌کنم تعزیرات و وزارت دادگستری با یک رویکرد متفاوت در دوره گذشته کار کرد و به رغم وجود موانعی مثل بین قوایی بودن، تاثیرات بسیار خوبی داشت و سعی کرد در دولت و قوه قضائیه منشاء اثر باشد و فکر می‌کنم شهادت افکار عمومی گواه بر این مسئله باشد.

وزیر دادگستری در دولت یازدهم افزود: تعزیرات را بیشتر به جامعه شناساندیم و نیاز جامعه به این سازمان تعریف شد و رسانه‌ها تلاش زیادی برای معرفی بهتر تعزیرات انجام دادند و اتفاقات خوبی افتاد که البته در حد مطلوب نیست.   در حوزه وزارت دادگستری در بخش ضد فساد به تعریف‌های روشن‌تر  و شفاف‌تری رسیدیم و کارهای زیادی در این عرصه شد و گزارش‌های بین المللی و داخلی تولید شد و در محموع یک سازماندهی جدید را ارائه کردیم و امیدواریم دوستان به جدیت بیشتری پیگیری کنند.  

پورمحمدی درباره فعالیت‌های حوزه حقوق کودک گفت: در کشور ۲۳ میلیون، افراد زیر ۱۸ سال داریم. سعی کردیم سندی در این جهت تولید شود و برای بیش از ۳۰ دستگاه، شرح وظایف تعریف و ابلاغ شد. کمیته متناظر تشکیل شد و استانداری‌ها هم تلاش و همکاری خوبی کردند. در حوزه بین‌الملل یک رویکرد بهتر و قوی‌تری داشتیم و خوشبختانه ارتباطات حقوقی و قضایی کشور، ارتقا قابل قبولی پیدا کرد. در طول چهار سال گذشته همکارانم در وزارت دادگستری، تلاش بسیار زیادی انجام دادند که وظیفه دارم از دوستان و همکارانم در وزارت دادگستری و تعزیرات سپاسگزاری کنم.

وی ادامه داد: دو مطلب را جناب آقای رئیس‌جمهور در بحث‌های مختلف مطرح کرد و رهبر معظم انقلاب هم به مناسبت‌های مختلف دو نکته را مطرح کردند. رهبر انقلاب در دیدار مسئولان عالی قضایی گفتند، مهم‌ترین مسئله احیای حقوق عامه است و از قوه قضائیه خواستند این موضوع را در اولویت قرار دهند. جاب آقای رئیس‌جمهور سالیان سال بحث حقوق شهروندی را مطرح کردند و ایران هم منشور حقوق شهروندی را منتشر کردند.   در واقعیت، آموزه‌های دینی ما بیش از هر چیز به رعایت حق و حقوق مردم تاکید دارد و قانون اساسی و قرآن و روایات مملو از رعایت حقوق اعم از حق الله و حق الناس است. اگر تعبیر کنیم که اسلام عزیز ما در رأس و شاخص برای رعایت حقوق و حق‌مداری است، سخنی دقیق و درست گفته‌ایم. امروز تابلوی اصلی نظام اسلامی باید رعایت حقوق مردم باشد و حقوق بشر باید از ما رعایت حقوق مردم را یاد بگیرد.

وزیر دادگستری اظهار داشت: در جلسه آخر دولت هم گفتم باید در بحث حقوق شهروندی، پیشتاز از دیگران باشیم و آن را اجرا کنیم و دیگران به ما یاد ندهند زیرا چنین جایگاه و وزنی را ندارند. متاسفاه با آنچه در قانون اساسی تصویب کردیم، فاصله زیادی داریم. متأسفانه در دادرسی‌هایمان، یک مقدار حقوق شهروندی کم رنگ شده است و این رسالتی است که باید به خوبی انجام دهیم. امروز نزدیک ۴۰ سال از عمر شریف این نظام می گذرد و حضور مردم در عرصه‌های مختلف موجب مباهات است و باید به این ملت افتخار کنیم. باید سربازی برای این نظام را بزرگترین افتخار بدانیم و بنده از اینکه این افتخار از ابتدای انقلاب نصیبم شده، خدا را شاکرم که من را سرباز این نظام قرار داده است و از خدا می‌خواهم این لباس را تا پایان عمر بر تن داشته باشم.

پورمحمدی گفت: این روزها خیلی راحت می‌گذرد. خداوند می فرماید اگر مومن هستید، نه بترسید و نه غمگین باشید. این صفت برای مومنین، اولیاء خدا و شهدا آمده است. این روزها بین همه می‌چرخد. تغییر و تبدل، از سنت‌های خوب الهی است. امیداریم در امتحانات الهی سربلند باشیم.

وی افزود: خبرنگاری از من سئوال کرد که به خودت چه نمره‌ای می‌دهی؟ گفتم نمره خوبی نمی‌دهم و بدهکار مردم هستیم. هر چقدر هم که خلاق و مبتکر باشیم به مردم بدهکار هستیم و به لطف خدا و گذشت مردم نیازمندیم.

وزیر دادگستری اظهار داشت: آقای آوایی در ابتدای انتصاب آیت‌الله آملی لاریجانی در قوه قضائیه، در جلسه‌ای، به رئیس قوه قضائیه گفتند که آبروی ما را حفظ کنید و سالم‌سازی و پاک سازی را اعمال کنید تا حیثیت و آبروی ما در جامعه باقی بماند. این موضوع، نکته بسیار اساسی است؛ در دستگاه قضا و تعزیرات، وجود یک قاضی و کارمند مشکل‌ساز هم، برایش مسئله‌ساز است.

پورمحمدی در پایان گفت: به آقای آوایی می‌گویم که آن روز حرف خوبی زدید و این حرف برای همه دستگاه‌ها لازم الاجراست. ما ناچاریم برای سلامت  دستگاه اداری و قضایی نسبت به همکاران خودمان با وسواس برخورد کنیم. فساد نگرانی‌های فراوانی را در جامعه تولید می‌کند.

نظر شما