شناسهٔ خبر: 139796 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

جهت تامین نظر شورای نگهبان؛

حوزه های علمیه و دانشگاه ها به ثبت پایان نامه دانشجویان خود در ایران داک موظف شدند

مجلس43 نمایندگان مردم در خانه ملت حوزه های علمیه و دانشگاه ها را به ثبت پایان نامه دانشجویانی که رساله تحصیلات تکمیلی آن ها فاقد طبقه بندی است در سامانه ایران داک موظف کردند.

به گزارش «نماینده» نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۳۱ مردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان اصلاح لایحه پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی جهت تامین نظر شورای نگهبان تبصره ۹ ماده واحده این لایحه را با ۱۲۷ رأی موافق، ۱۳ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۱ نماینده حاضر در جلسه تصویب کردند.

در تبصره ۹ ماده واحده آمده است: حوزه های علمیه و همچنین دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، موسسه های آموزش عالی، پژوهشی فناوری دولتی و غیردولتی زیر نظر وزارتخانه های علوم تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از جمله دانشگاه علمی کاربردی، دانشگاه آزاد اسلامی، جهاد دانشگاهی، موسسه های آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی، موسسه های وابسته به دستگاه های آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی، موسسه های وابسته به دستگاه های اجرایی و دانشگاه فرهنگیان موظف هستند از این پس پیشنهادها (پروپوزال ها)، پایان نامه ها و رساله های دانشجویان تحصیلات تکمیلی خود را که فاقد طبقه بندی هستند در سامانه های اطلاعاتی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایران داک) ثبت و تائید کرده و فایل تمام متن و نتیجه را همانندجویی کنند. ارائه گواهی ثبت و بارگذاری فایل تمام متن و نتیجه همانندجویی این مدارک برای هرگونه پرداخت مالی به استادان راهنما، مشاور و داور و تخصیص امتیاز در ترفیع و ارتقای آن ها و همچنین دانشجویان الزامی است.

در جریان بررسی این موضوع در صحن مجلس مهرداد بائوج لاهوتی به عنوان مخالف اظهار داشت: به گونه ای در متن آمده است که تلقی می شود حوزه های علمیه و دانشگاه ها زیرنظر وزارت علوم هستند لازم است در این رابطه رفع ابهام صورت گیرد.

جلیل رحیمی جهان آبادی به عنوان موافق گفت: آنچه آقای لاهوتی و شورای نگهبان بیان می کنند صحیح است به همین جهت در متن اصلاحیه ابتدا عبارت همچنین «حوزه های علمیه و همچنین دانشگاه ها ...» را آورده ایم تا حوزه های علمیه از جهت زیرنظر وزارت علوم بودن از دانشگاه ها تفکیک شوند.

حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون قضایی حقوقی مجلس بیان کرد: در کمیسیون نیز تاکید شد که حوزه های علمیه از نظر اجرایی زیر نظر وزارت علوم نیستند هرچند از نظر علمی همه رساله های دانشگاهی و حوزه علمیه باید در سامانه ایران داک ثبت شود.

لازم به ذکر است که حوزه های علمیه در ایران و جهان مستقل از دولت هستند.

نظر شما