شناسهٔ خبر: 139766 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

احمدی لاشکی:

محیط زیست نباید به محیط‌ایست تبدیل شود/ طرح تنفس به معنای ممنوعیت کامل قطع درخت نیست

قاسم احمدی لاشکی431 عضو مجمع نمایندگان مازندران مجلس با تاکید بر برنامه‌محوری سازمان محیط‌زیست در دولت دوازدهم، گفت: ادامه اجرای قانون تنفس جنگل برای مقابله با قاچاق چوب و سیلاب‌های اخیر ضروری است.

قاسم احمدی لاشکی در خصوص رویکرد محیط‌زیستی دولت دوازدهم با تاکید بر پیگیری اجرای طرح تنفس جنگل، گفت: رئیس معرفی شده محیط‌زیست سابقه طولانی مدت در وزارت جهاد کشاورزی و حوزه محیط‌زیست دارد بنابراین قطعا به موضوع اشراف دارد و در صورتی که دلزدگی از تکرار نقش کاری پیدا نکند، حوزه محیط‌زیست پیشرفت خوبی خواهد داشت.

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در سازمان محیط‌زیست نگاه‌های کلی صیانت از جنگل، درخت، تنوع گیاهی و جانواری و غیره جز رسالت و ذات مجموعه است اما در مواردی پیشگیری برای جلویگیری از بروز بحران‌های زیست‌محیطی لازم است.

وی افزود: در دوره جدید موضوعاتی در رابطه با احیا محیط‌زیست خطه شمال کشور در راستای صیانت از پوشش جنگلی و دریایی لازم است که جلوگیری از انتقال آب دریای خزر به سمنان و ادامه اجرای طرح تنفس جنگل مهم‌ترین آن را شامل می‌شود. انتقال آب حرکتی است که سرانجام دریاچه ارومیه را به دنبال خواهد داشت.

احمدی لاشکی با بیان اینکه طرح تنفس جنگل به خوبی در برنامه ششم توسعه تشریح شده است، گفت: ظرف سه سال تمام قراردادهای بهره‌برداری از جنگل باید به کار خود پایان دهند، خوشبختانه چوب را به راحتی از روسیه می‌توان وارد کشور کرد لذا با واردات نیازهای چوبی را می‌توان برطرف کرد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به قاچاق گسترده چوب، تصریح کرد: سیلاب های اخیر در استان‌های شمالی ناشی از افزایش قاچاق و تخریب گسترده جنگل‌های شمالی است، متاسفانه بدون حساب و کتاب درخت‌ها قطع و پوشش‌های گیاهی تخریب شده است البته طرح تنفس به معنای ممنوعیت کامل قطع درخت نیست؛ در حقیقت درختان خشک و آسیب‌دیده باید جمع‌آوری شود تا بر معضل آتش‌سوزی دامن نزند.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد رئیس سازمان محیط‌زیست منصوب شده باید با توجه به وضعیت موجود و برنامه‌محور باشد، از سوی دیگر محیط زیست نباید به محیط‌ایست تبدیل شود. برخی پروژه‌ها مانند جمع‌آوری زباله و جلوگیری از پساب آن به رودخانه و دریا باید تدابیر اساسی اندیشیده شود.

عضو مجمع نمایندگان مازندران در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: محیط‌زیست در دوه جدید باید نقش گره‌گشایی در این حوزه داشته باشد ضمن آنکه صیانت از منابع طبیعی و محیط‌زیست هم در اولویت داشته باشد./

نظر شما