شناسهٔ خبر: 139753 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

اتمام‌حجت با دولت برای تحقق مطالبات

سیدمهدی حسینی حال نوبت تحقق وعده‌های رئیس‌جمهور است؛ با رأی قاطع بهارستان‌نشینان به فهرست پیشنهادی رئیس‌جمهور دیگر بهانه‌ای در اختیار دولت نیست بخصوص آنکه برندهای رئیس‌جمهور هم در کابینه حضور دارند بنابراین امروز، روز عمل به وعده و تحقق برنامه‌ها است.

هفته نامه «نماینده»؛ سید مهدی حسینی*/ بالاخره ماراتن رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم که از روز سه‌شنبه هفته گذشته آغاز شده بود، با همه حرف و حدیث‌ها و مماشات مجلس به خط پایان رسید و با رأی‌گیری نهایی به غیر از حبیب‌الله بی‌طرف، ۱۶ وزیر راهی پاستور شدند.

روز گذشته برنامه‌ وزرای پیشنهادی نیرو و ورزش و جوانان مورد نقد و بررسی قرار گرفت و نمایندگان مخالف و موافق به طرح دیدگاه‌های خود پرداختند البته مانند روزهای گذشته مخالفت‌های چندان پررنگی با صلاحیت وزرای پیشنهادی صورت نگرفت. پس از پایان سخنان مخالفان، موافقان و نطق وزرای پیشنهادی، رئیس‌جمهور وارد صحن مجلس شد و بار دیگر به دفاع از فهرست وزرای پیشنهادی‌اش پرداخت.

رصد آنچه طی چهار روز گذشته در بهارستان گذشت نشان‌دهنده آن است برخی از وکلای ملت، انتقادهای شدیدی نسبت به تیم اقتصادی دولت دوازدهم مطرح می‌کردند ازاین‌رو خود را برای بیان نقدهای وارده به برنامه‌های تیم اقتصادی آماده کرده بودند؛ دراین‌بین برخی از نمایندگان صاحب‌نام از طرح نقدهای مطرح شده محروم شدند.

در این راستا می‌توان به بررسی صلاحیت علی ربیعی «وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اشاره کرد». ۲۵ مرداد پرونده او به‌عنوان یک عضو کابینه دوازدهم در صحن علنی مجلس گشوده شد. بر اساس آئین‌نامه مجلس موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی می‌توانند در موافقت یا مخالفت وزیر پیشنهادی سخنرانی کنند اما اجازه ایراد نطق به پورابراهیمی «رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس» داده نشد.

او با بیان این مطلب از لابی‌گری صورت گرفت در قوه مقننه خبر داد و گفت: «نماینده مخالف می‌آید و در حمایت از وزیر صحبت می‌کند و وقت من که می‌خواهم مخالف سخن بگویم، می‌سوزاند؛ اینجا دارد لابی‌گری می‌شود.»

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نفت نیز چالشی‌ترین بخش جلسه صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس بود. پس از انتقادات نمایندگان نسبت به برخی شائبه‌های مدیریتی بیژن زنگنه، او پشت میکروفن رفت! انتقاد بزرگ از زنگنه مشخص بود. او پس از اتمام دوره نمایندگی، نماینده‌ها را در وزارت نفت استخدام می‌کند. این موضوع یعنی ایجاد یک گارانتی برای گرفتن رأی اعتماد از نمایندگان فعلی‌اش، البته طرح این موضوع که از سوی نماینده مخالف «زنگنه» بیان شد از سوی رئیس مجلس بی‌پاسخ نماند.

بلافاصله پس از پایان نطق هدایت‌الله خادمی «نماینده مجلس»، رئیس مجلس در شرایطی که انتقاد او درباره استخدام نماینده‌های سابق مجلس کاملاً شفاف بود، خطاب به وی گفت: این سخن شما اشتباه است، چرا چنین چیزی را می‌گویید؟ شما در پشت تریبون اظهاراتی داشتید که سوءتفاهم ایجاد می‌کند.

بااین‌حال وقتی نوبت به «زنگنه» رسید آقای ژنرال برای وکلای ملت دلسوزی کرد و گفت: «نماینده‌ای که کار ندارد چه کارش کنیم، در جامعه ولش کنیم. باید کاری داشته باشد که زندگی‌اش را اداره کند اگر نماینده نگران کارش باشد هزاران مسئله دارد. نمایندگان را به کار گرفتم و به این اقدام افتخار می‌کنم.»

هدف نگارنده از یادآوری آنچه در بهارستان ظرف چهار روز گذشته برای تشکیل کابینه دوازدهم گذشت این بود که با مماشات و لابی‌های پشت صحنه، وزرای پیشنهادی از مجلس رأی اعتماد گرفتند و آن‌گونه که پیش‌بینی می‌شد وزرا برای رأی اعتماد با مشکل چندانی مواجه نشدند؛ وزرایی که رئیس‌جمهور محترم برخی از آن‌ها را «برند» معرفی کرد.

اکنون دولت دوازدهم با تمام حرف و حدیث‌ها شکل گرفت بنابراین در این بخش از مطلب، رئیس قوه مجریه خطاب قرار می‌گیرد. او که سکان‌دار دولت یازدهم نیز بوده است در آخرین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی به مجلس آمد و در سخنانی تأکید کرد: «دولت یک‌بار در انتخابات برنامه خودش را به رأی مستقیم مردم گذاشته است، خدا را شکر صداوسیما هم در این دوره از مردم خواست که به برنامه رأی بدهند، ‌ اگر نمایندگان مجلس امروز برنامه‌های وزرا را بررسی می‌کنند و در پی آن انتقاد یا پیشنهادی دارند باید به آن توجه شود.»

حال نوبت تحقق وعده‌های رئیس‌جمهور است؛ با رأی قاطع بهارستان‌نشینان به فهرست پیشنهادی رئیس‌جمهور دیگر بهانه‌ای در اختیار دولت نیست بخصوص آنکه برندهای رئیس‌جمهور هم در کابینه حضور دارند بنابراین امروز، روز عمل به وعده و تحقق برنامه‌ها است.

*فعال رسانه ای

نظر شما