شناسهٔ خبر: 139718 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

بیطرف در تشریح برنامه های خود مطرح کرد:

تلاش وزارت نیرو برای مدیریت آب‌های سطحی با احداث ۶۰۰ سد در کشور

بیطرف وزیر پیشنهادی نیرو ضمن تشریح برنامه های خود گفت: وزارت نیرو تلاش کرده است منابع سطحی آب را با احداث ۶۰۰ سد مدیریت کند اما به دلیل مشکل ۱۰ سد نباید این دستاورد را به چالش کشید.

به گزارش «نماینده»، حبیب الله بیطرف در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۲۹ مردادماه) مجلس شورای اسلامی به عنوان وزیر پیشنهادی نیرو در تشریح برنامه های خود، گفت: براساس برنامه های تقدیمی، در مقدمه مواردی را به عنوان مبانی مدیریت و اصول حاکم بر برنامه ذکر کرده ام که اینک نیز بر آن ها تاکید می کنم. تعهد نسبت به مطالبات مردم و به کارگیری همه استعدادها و توانمندی ها در ایفای مسئولیت را دنبال خواهم کرد.

وزیر پیشنهادی نیرو گفت: پایبندی به آموزه های اخلاقی و رعایت اخلاق حرفه ای در عرصه مدیریت و فعالیت های اجرایی از اولویت هایم است. تعهد نسبت به تقدم منافع ملی و مصالح کشور بر منافع بخشی، گروهی و فردی را رعایت کرده و تعهد به حقوق شهروندی و تلاش برای بهره گیری از نهادهای مدنی مرتبط با فعالیت های وزارت نیرو و جلب مشارکت آن ها در صنعت آب و برق در دستورکار قرار خواهد داد. صداقت و صراحت در برخورد با مردم و نمایندگان مجلس شورای اسلامی را به کار خواهم بست. داشتن روحیه انقلابی توأم با انتقادپذیری و بهره گیری از نظرات کارشناسان و متخصصان از اولویت های اینجانب است.

وی در ادامه گفت: پاسخگو کردن واحدهای زیر مجموعه در برابر مردم با اصل قرار دادن رضایت مشترکین از برنامه های من برای وزارت نیرو است. حمایت شایسته سالاری در انتخاب و ارتقاء مدیریت ها اعمال خواهد شد. از گذشته برای انتخاب هر مدیر سه فعل را در نظر داشته ام؛ بداند، بتواند و بخواهد. اگر به موفقیتی با توجه به شایسته سالاری دست پیدا کرده ام به دلیل اعتقاد به معیارها و ارزش هایی است که بیان داشتم.  

بیطرف گفت: تلاش موثر برای ارتقاء شفافیت، مقابله با فساد اداری موضوعی است که در دستورکار قرار خواهد گرفت. ایجاد فرصت برابر برای فعالیت بخش های خصوصی در چشم انداز صنعت آب و برق را در نظر گرفته ام. لازم می دانم از تمام مدیران و کارکنان پرتلاش وزارت نیرو به ویژه از وزیر و مدیران خدوم این وزارتخانه در دولت یازدهم صمیمانه تشکر نمایم و یاد شهدای پرافتخار صنعت آب و برق را گرامی بدارم.    

وزیر پیشنهادی نیرو افزود: اکنون به برخی موارد که مخالفین محترم بیان داشته اند به اختصار پاسخ می گویم. در طول ۲۰ سال خدمت اینجانب در وزارت نیرو، نه و نیم سال در حوزه آموزش و پژوهش فعالیت داشته ام. دو و نیم سال به عنوان مجری طرح های کارون ۳ و کارون ۴ حضور داشته و ۸ سال نیز به عنوان وزیر نیرو فعالیت داشته ام. طی ۱۲ سال اخیر هیچ سمتی در مدیریت وزارت نیرو نداشته و انتصاب تمام عملکرد گذشته از ابتدا به اینجانب دور از حقیقت است و من پاسخگوی دوران مسئولیت خود به تناسب اختیارات می باشم.

 وی در ادامه افزود: داشتن مسئولیت و خدمت در وزارت نیرو در نظام مقدس جمهوری اسلامی را از افتخارات مدیریتی خود دانسته و مشارکت در تامین آب و برق و نیازهای کشور را علاوه بر خدمت بی منت به مردم عزیز جزء ذخیره اخروی خود می دانم. برای شفافیت سازی در دو زمینه در پاسخ به سوالات مطروحه را بیان می دارم.

احداث ۶۰۰ سد برای مدیریت منابع سطحی آب

بیطرف گفت: مشکلات فنی سدسازی نکته اولی است که به تشریح آن می پردازم. حقیقت این است که کشور ایران با توجه به شرایط اقلیمی و کمبود بارش، پراکندگی بارش که هر سال به صورت نامتوازن موجب توزیع نامتوازن بارش در پهنه سرزمین می شود موجب ایجاد شرایط خاصی شده که ما را در زمره کشورهای کم آب و نیمه خشک قرار می دهد. مهار آب های سطحی جزء برنامه های ملی و مهم نظام جمهوری اسلامی حتی قبل از پیروزی انقلاب در ایران بوده است. براساس سیاست های کلی نظام جمهوری اسلامی ابلاغی مقام معظم رهبری در سال ۱۳۷۷ مهار آب هایی که از کشور خارج می شوند، افزایش استحصال آب و به حداقل رساندن ضایعات طبیعی آب و بهره برداری از منابع آبی در دستورکار قرار گرفته است.  

وزیر پیشنهادی نیرو خاطرنشان کرد: به همت مهندسین، متخصصین و مدیران پرتلاش فعالیت مهار آب های سطحی در سراسر کشور آغاز شد و مطالعات گسترده ای صورت گرفت که امروز ما شاهد وجود ۱۶۹ سد مخزنی بزرگ، نزدیک به ۲۰۰ سد مخزنی متوسط و حدود ۲۲۰ سد مخزنی کوچک در حال بهره برداری در کشورمان هستیم. حجم ذخیره سازی این سدها بالغ بر ۵۲ میلیارد مترمکعب است که قدرت تنظیم سالانه این ذخیره آبی ۳۸ میلیارد مترمکعب است. این ۶۰۰ سدی که به اعتقاد اینجانب نعمتی برای تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت ملت ایران است جزء افتخارات بزرگ جمهوری اسلامی است.

وی تصریح کرد: صنعتگران بزرگی در طول سال های گذشته در ایران خدمت کرده اند و مدیران خدوم و زحمتکش تلاش کرده اند تا این سرمایه عظیم در کشورمان ایجاد شده است. هر کار خوبی ممکن است نقاط ضعفی داشته باشد؛ مخالف محترم نام ۷ سد را نام بردند که من حدود ۱۰ سد را سراغ دارم که دارای مشکلات است. آیا به دلیل برخی مشکلات که برای ۱۰ پروژه سدسازی وجود دارد ما باید از عملکرد ۶۰۰ سد در پهنه سرزمینی ایران چشم پوشی کنیم و به باد حمله قرار بدهیم. باید بدانیم که در دنیا صنعت سدسازی دچار چالش هایی بوده است؛ براساس آمار جهانی تاکنون ۸۷ سد شکسته است و آثار خسارت آن تبعات جانی و مالی داشته است اما در کشورمان تاکنون حتی یک مورد چنین اتفاقی رخ نداده است.

وزیر پیشنهادی نیرو گفت: باید بدانیم که ۸۷ سد بزرگ در دنیا شکسته شده که خسارات جانی و مالی بسیاری را به همراه داشته است که در کشور یک مورد را نیز نداشته ایم، ۳۰ مورد از سدهای شکسته شده در آمریکا، ۵ مورد در ژاپن، ۷ مورد در برزیل، ۴ مورد در هند و با بقی در دیگر کشورها بوده است.

 وی با بیان اینکه در کار عظیمی مانند سدسازی در کشور۱۰ مورد دچار مشکلات فنی هستند، یکی از این مواردی که نامی از آن برده نشد سد لار است، گفت: سد لار قبل از انقلاب ساخته شده است که پیمان‌کار آن اینترجیلو پیمان کار سد دز بوده، این پیمان‌کار از بزرگ ترین پیمان‌کاران جهانی است؛ این سد بعد از بهره برداری مقداری فلورانت دارد که کارهای لازم به این منظور انجام شده اما هنوز ادامه دارد.

بیطرف اضافه کرد: در مواردی که اشاره شد مجبور هستم توضیحات مختصری ارائه کنم اما قصد من ارائه برنامه های خود بود.

وزیر پیشنهادی نیرو با تأکید بر اینکه در مورد سد سیوند نگرانی هایی مطرح شد که ممکن است این سد آثار باستانی را زیر آب ببرد و تخریب کند که این مسئله درست نیست، بیان کرد: تراز سرریز سد سیوند با پایه آثار باستانی پاسارگاد ۳۵ متر اختلاف ارتفاع و انتهای دریاچه سد تا محل قرارگیری آثار باستانی ۷ کیلومتر فاصله دارد، با تلاش ۱۷ گروه کاوشگر تمام آثار باستانی موجود در مخزن سد کشف و در موزه نگه داری می شود.

بیطرف با اشاره به اینکه سد ۱۵ خرداد اقدام بزرگ وزارت نیرو در جمهوری اسلامی بود که برای تأمین آب شرب شهر قم صورت گرفت، اضافه کرد: در بازوی خاکی مقداری تراوایی کوه زیادتر از حد معمول بود ولی سد قابل بهره برداری است.

وی با بیان اینکه در خصوص زرینه رود صحبت هایی بیان شد، گفت:این سد یکی از سدهایی است قبل از انقلاب ساخته شده و امروز ۵۰ هزار هکتار از شبکه های آبیاری دشت میاندوآب و در کنار آن نیز آب شرب شهرهای تبریز، آذرشهر، سقز، میاندوآب را تأمین می کند.

وزیر پیشنهادی در خصوص رودخانه قمرود، اظهار داشت: یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران که در تاریخ ثبت شد اجرای این پروژه است که آب از سرشاخه‌های رودخانه دز به منظور تأمین آب شرب شهر قم به این شهر انتقال داده شد.

بیطرف ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران باید به خود افتخار کند که چنین مهندسین و مدیرانی دارد که می توانند نیاز حیاتی مردم را از دورترین نقاط در اختیار آنها قرار دهند هرچند این پروژه بزرگ مشکلاتی را در خود داشته است که با جایگزینی طرح های دیگر این مشکلات نیز برطرف شده است.

وزیر پیشنهادی نیرو با تأکید بر اینکه مخالف محترم در خصوص بنده گفتند که برای وزیر شدن به گفتار خلاف قانون متوصل می شوم، بیان کرد: افرادی که من را می شناسند می دانند در طول عمر خود برای رسیدن به هیچ پست و مقامی متوصل به دروغ نشدم زیرا برای آبرو و آخرت خود ارزش بیشتری قائل هستم.

وی با اشاره به اینکه در مدیریت به ۴ اصل قانون گرایی، اخلاق مداری، برنامه محوری و شایسته سالاری اعتقاد دارم، اضافه کرد: در هر جایی که کار کرده ام این ۴ اصل راهبردی را در مدیریت خود پیاده کرده و پای آن ایستاده‌ام و از آن دفاع می کنم؛ که امیدوارم شما نیز در تصمیم گیری خود آن ها را در نظر داشته باشید.

بیطرف اضافه کرد: مخالفی در خصوص برخی مسئولیت های من در ۴ شرکت اشاره کردند، طبیعی است قبل از اینکه مسئولیتی داشته باشم باید در یک پست و مقامی ایفای وظیفه کنم البته ۲ شرکت از ۴ شرکت اعلام شده یک نام دارند که در گذشته تغییر نام دادند و من فقط عضو هیأت مدیره غیرموظف آنها بوده ام و همچنین از ۳ شرکت دیگر در گذشته انصراف داده  و در حال حاضر  تنها عضو هیأت مدیره شرکت مولد نیروگاه جهرم متعلق به بانک های سپه، تجارت، ملی و ملت هستم که در صورت اعتماد مجلس به بنده همین امروز از آن انصراف می دهم.

وزیر پیشنهادی ادامه داد: علی‌رغم  عدم تعادل‌های برشمرده و وجود برخی چالش های  پدید آمده مانند تضعیف نهاد مدیریت، نهاد کارشناسی در وزارت نیرو و همچنین تضعیف انگیزه برخی مدیران در سال های گذشته، بنده با توجه به حضور طولانی در عرصه آب و برق و آشنایی کامل با چالش ها و ظرفیت های وزارت و وجود مدیران خدوم در این وزرات،   و بهره گیری از حمایت های دولت و مجلس و فرصت های جدید بعد از برجام بر چالش ها فائق خواهم آمد.

وی با بیان اینکه با پشتکار و تلاش فراوان در عرصه خدمتگذاری به مردم و بخش های اقتصادی را گسترش و ارتقاء می دهم، ادامه داد: در طی ۴ سال آینده تلاش می کنم تا وزارت نیرو در انجام امور حاکمیتی و کاهش تصدی گری با محوریت بخش خصوصی را توسعه دهم.

بیطرف با تأکید براینکه تلاش می کنم تا رویکرد برنامه ای با رویکرد برنامه های بالادستی از جمله برنامه ششم توسعه، سیاست های کلی ابلاغی توسط مقام معظم رهبری در بخش آب و انرژی و سیاست های اقتصاد مقاومتی و همچنین برنامه ۴ سال خود در وزارت نیرو نهادینه شود، بیان کرد: تلاش می کنم تا ۳ موضوع در وزارت نیرو محقق شود که اولین آن ارتقاء حکمرانی و بهره وری در بخش آب از طریق استقرار مدیریت پیوسته منابع آب با رعایت اصول آمایش سرزمینی و هماهنگی متقابل بین سرمایه های مختلف اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی با مشارکت ذی نفعان.

بیطرف افزود: ارتقاء تاب آوری شبکه برق با تمرکز بر بهبود بهره وری توام بر عرضه  و تقاضای انرژی الکتریکی و همچنین مدیریت تقاضا و بهره وری از ظرفیت منطقه ای انرژی و همچنین ایجاد و تقویت زیرساخت های اعمال حاکمیتی بر استقرار نظام صلاحیت حرفه ای و همچنین ایجاد نهاد تنظیم مقررات با تدوین استانداردهای خدمات استقرار سیستم های رایج و نظارت بر فعالیت بنگاه های تأمین و عرضه کننده آب و برق از برنامه های بنده در حوزه کاری در صورت تصدی در وزارت نیرو است.

نظر شما