شناسهٔ خبر: 139717 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

جزئیات فرایند رای اعتماد به وزیر پیشنهادی نیرو دولت دوازدهم

بیطرف نمایندگان مخالف و موافق بیطرف، وزیر پیشنهادی نیرو اظهارات خود را در صحن علنی مطرح کردند.

به گزارش «نماینده» ؛ جلسه رای اعتماد به کلیات برنامه کابینه دوازدهم و وزرای پیشنهادی از صبح سه شنبه، ۲۴ مرداد ماه در مجلس آغاز شده است.

نمایندگان پس از بررسی صلاحیت صلاحیت وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات، اطلاعات، امور اقتصاد و دارایی، امور خارجه، بهداشت و درمان، تعاون کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی، دادگستری، دفاع، راه و شهرسازی، صنعت و معدن، فرهنگ، کشور و نفت وارد دستور بررسی صلاحیت  حبیب‌الله بیطرف وزیر پیشنهادی نیرو شدند.

موافقان و مخالفان  حبیب‌الله بیطرف وزیر پیشنهادی نیرو اظهارات خود را به شرح زیر مطرح کردند:

 
مخالفان حبیب‌الله بیطرف وزیر پیشنهادی نیرو حسن روحانی


موسوی بیوکی در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو:
برنامه بیطرف برنامه جامعی برای حل بحران آب نیست

سیدابوالفضل موسوی بیوکی در نشست علنی نوبت صبح امروز (یک شنبه ۲۹ مردادماه) در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نیرو، گفت: یکی از اصلی ترین مشکلات ایجاد شده در تامین آب شرب پایدار و مطمئن شهرها و روستاهای کشور تغییر اقلیم، کاهش منابع آب زیرزمینی و خشکسالی ادامه دار کشور است.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه منابع آب تجدیدپذیر و قابل برنامه ریزی کشور چالش های اساسی در تامین آب شرب در کمیت و با کیفیت مناسب ایجاد شده است، تصریح کرد: آب بدون شک یکی از چالش های اصلی کشور است و به ویژه برخی از تجمعات و نزاع ها در برخی استان ها بر اثر آب نگرانی ها را در این رابطه افزایش داده است.

وی با تاکید بر اینکه اگر آب نباشد حیات هم نیست، گفت: مدیریت منابع آب شاید مهمترین خواسته مردم از دولت باشد و به دلیل اتخاذ سیاست های غلط در موضوع آب در دولت های نهم و دهم موضوع آب از موضوع عادی به یک مساله امنیتی و سیاسی تبدیل شده و تنش هایی در کشور شکل گرفت و حتی دولت نیز در این تنش ها شریک شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: ادامه این اعتراضات در دولت یازدهم نیز ادامه پیدا کرد؛ بدیهی است اگر سدی در این دولت ایجاد شده که به ضرر محیط زیست است باید برای حل جبران آن اندیشید و مسائل به طور جدی دنبال شود.

موسوی با یادآوری اینکه مشکلات انرژی در بخش آب و برق در ۱۲ سال اخیر به سمت حل شدن نرفت، تصریح کرد: پس باید تمهیدات اساسی صورت گیرد؛ در برنامه آقای بیطرف برنامه جامعی برای حل این معضل ارائه نشده است و تنها جملاتی در دیدگاه کلی، اهداف کلان، راهبردهای کلیدی، چالش ها و راهبردها بوده است و در برنامه های وزارت نیرو و اهدف کمی آن نشانی از حل این معضل نیست.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی، خطاب به وزیر پیشنهادی نیرو، گفت: بر اساس اطلاعات موجود که از وزارت نیرو گرفته شده ۵۶ درصد منابع تامین آب شهری وابسته به منابع آب زیرزمینی و از طریق چاه ها بوده و ۸۵ درصد منابع آب تامین روستایی نیز منابع آب زیرزمینی است این در حالی است که منابع آب زیرزمینی در حال حاضر به دلیل عدم تغذیه مناسب با مشکل عمده مواجه شده که عمده مشکل افت کیفیت منابع آب در اختیار بوده که برای دستیابی به آب مناسب به لحاظ کیفی و کمی عمق چاه ها تا ۵ برابر افزایش یافته است بنابراین برای تامین آب وزارت نیرو در برنامه تنها آب بین حوضه ای را برای انتقال دیده است که برای تامین آب کمیت و کیفیت مناسب مجبور به اجرای طرح های بزرگ و هزینه بر بین حوضه ای است.

وی افزود: اجرای این طرح ها علاوه بر تحمیل هزینه های اولیه و بهره برداری بالا منازعات منطقه ای را ایجاد نموده و  در شهرستان ها مشکلات و تنش های اجتماعی برای انتقال آب بین حوضه ای با شدت و تبعات قابل ملاحضه ای دنبال می شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، خطاب به بیطرف، ادامه داد: شما در برنامه های ارائه شده روش های تامین آب مورد نیاز برای شرب، صنعت و کشاورزی را روشن بیان ننموده اید؛ در برنامه ششم تاکید شده تا پایان برنامه باید ۳۰ درصد آب شرب کشور و مرکز کشور از محل آب پایدار از طریق آب شیرین کن ها تامین شود که در برنامه اهداف کمی شما در ردیف ۷ سالانه ۳۰۰ میلی متر معکب از محل آب های غیرمتعارف و شیرین سازی آب دریا عنوان شده که اصلا متناسب با تقاضا و نیاز آبی کشور و حتی برنامه ششم نیست.

موسوی افزود: بنابراین با توجه به اطلاعات فوق مجبور هستیم تامین آب را از  طریق انتقال آب حوضه ای در سطح کشور همراه با تامین آب پایدار از دریاهای آزاد ببینیم.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی، خطاب به بیطرف، گفت: شاخص جمعیت شهری در کشور ۷۵ به ۲۵ باید باشد اما در سرشماری یزد این نسبت ۸۲ به ۱۸ است که این یعنی مهاجرت روستاییان؛ در حال حاضر برای تامین آب مورد نیاز روستاها آبفای روستایی آب را مترمکعبی ۱۴هزارتومان خریداری و هر مترمکعبی ۴۰۰تومان به روستاییان می فروشد؛ تا کی می توان این روند را در شهرها ادامه داد؟


قوامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو:
خطای تشخیص در سرمایه گذاری نقطه منفی در کارنامه وزیر پیشنهادی نیرو/نقش بیطرف در ساخت اشتباه سد گتوند

هادی قوامی در نشست علنی امروز (یکشنبه ۲۹ مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم، در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو گفت: مشکلاتی در حوزه برق و سایر انرژی ها وجود دارد، اما مهمترین مسئله در حوزه آب است، متاسفانه بین آنچه وجود دارد و آنچه در برنامه ها دیده شده، فاصله زیادی است.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی با یادآوری سابقه ۸ سال بیطرف در وزارت نیرو تصریح کرد: دولت اصلاحات از مجموع شاخص های اجتماعی با ثبات ترین دولت ها بعد از انقلاب محسوب می شود، اما شما در این دولت به عنوان وزیر نیرو دچار خطای تشخیص در سرمایه گذاری شدید.

وی با بیان اینکه ۸۵ درصد عامل ریزگردها خارجی است، افزود: علاوه بر حوزه کاری در هیات دولت می توانستید با ساخت ابرسدها در ترکیه که سبب خشکی دجله و فرات و بروز پدیده ریزگردها شد، مقابله می کردید.

قوامی یادآور شد: در دوره تصدی شما در وزارت نیرو، ۹ میلیارد مترمکعب آب های سطحی و سیلاب با سدهای جدید مهار شد، جای این سوال مطرح است که این حجم آب در کدام سد ذخیره شده است، متاسفانه سدی مانند گتوند، که با جانمایی اشتباه سبب مخلوط آب شیرین و شور و نابودی اراضی پایین دست شد. پیش از آن آمریکایی ها مطالعه کردند و تاکید داشتند که طبق این مطالبات، سد مذکور بالاتر از محل کنونی ایجاد شود، اما بنابر اظهارات غیرکارشناسی این سد مشکلات بسیاری را ایجاد کرد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هم اکنون نیز موضوع انتقال آب گتوند به خلیج فارس مطرح است که این معضل بر سایر مشکلات دامن خواهد زد. در واقع تخریب این سد تنها راهکار موجود است. از سوی دیگر سدهایی در خراسان شمالی احداث شد که هم اکنون خشک شده اند، بنابراین اشکالات جدی بین بالادست، حوزه میانی و پایین دست و بین استان ها ایجاد شده است.

وی در توضیح تخصیص بهینه آب گفت: در گذشته به درستی این اقدامات انجام نگرفته، آیا با این عملکرد شما در ۴ سال پیش رو چه کار جدیدی می خواهید انجام دهید، متاسفانه فرهنگ اصیل قنات که ریشه بر یزد بزرگ دارد، نابود شده و به جای آن ۷۵۰ چاه عمیق احداث شده در حالی که قنات شیره زمین را می گیرد.

قوامی با تاکید بر اینکه این میراث ۲۵۰۰ ساله باید حفظ شود، افزود: برداشت های بی رویه مشکلات اساسی ایجاد کرده که باید حل و فصل شود، هر چند در برنامه وزیر پیشنهادی نیرو مباحثی بر مبنای آمایش آمده است، اما در گذشته نیز شما بر مبنای آمایش دچار خطای تشخیص در سرمایه گذاری شده اید.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: وزیر پیشنهادی نیرو باید مشخص کند چطور می تواند مصرف ۱۰ میلیارد مترمکعب آب را کاهش و حقابه استان ها و شهرستان ها را تامین کند. این از مواردی است که در مصوبات برنامه ششم توسعه بر آنها تاکید شده است.

قاضی پور در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو:
آقای بیطرف چرا درباره بستن حق‌آبه رود هیرمند توسط افغانستان هیچ کاری نکردید؟

نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در جریان رای اعتماد به کابینه دوازدهم و در مخالفت با حبیب‌الله بیطرف وزیر پیشنهادی نیرو، اظهار داشت: آیا مشکلات آبی کشور به دلیل کمبود بارندگی است یا مدیریت غیر صحیح؟ آیا با وجود مشکلات عظیم این حوزه می‌توانید در وزارتخانه عریض و طویل نیرو موفق باشید؟ آقای بی‌طرف با بستن حق آبه رودخانه هیرمند توسط افغانستان در آن دوران هیچ اقدامی انجام ندادید.

 وی ادامه داد: در مقابل تصرف حق‌آبه ماکو توسط ترکیه چه کاری انجام دادید؟ برای مهار آبهای مرزی چه برنامه‌ای دارید؟ آیا مدیریت شما به نفع ایران خواهد بود یا خارجی‌ها؟ آیا اعتقادی به جمع‌آوری آبهای سطحی دارید یا خیر؟

 نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان گلستان، ‌ مازندران و گیلان با همت خودشان انتقال آب خزر را در برنامه ششم منتفی کردند آیا می‌خواهید با آنان درگیر شوید؟ ‌یقینا زورتان به این شیرمردان شمالی نمی‌رسد.

 قاضی‌پور تاکید کرد: خوزستان هم اکنون با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند و این وضعیت شایسته مردم شهید پرور این استان و جنوب کشور نیست، در زمان مدیریت شما در وزارت نیرو چندین دریاچه و تالاب خشک شد یا در حال خشک شدن بود.

 وی بیان کرد: در زمان مدیریت شما ارتفاع دریاچه ارومیه ۴ متر و در زمان دولت قبل ۳ متر کاهش داشت. به جای احیا و نجات دریاچه ارومیه امروز فاضلاب‌ها و پس‌آبهای نیروگاههای صنعتی بدون تصفیه به داخل دریاچه سرازیر می‌شوند.

 نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: آقای بی‌طرف با زدن سدها به جای ایران را گلستان کنید گورستان درست کردید. شما اکثر قناتها را خشک کردید.

مختار در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو:
آقای بیطرف چرا در برنامه پیشنهادی شما خبری از حل مشکل ریزگردها نیست؟

جلیل مختار نماینده مردم آبادان در جریان رای اعتماد به کابینه دوازدهم و در مخالفت با حبیب‌الله بیطرف وزیر پیشنهادی نیرو، اظهار داشت:  میزان سنجش وزاری پیشنهادی بر اساس عملکرد، سوابق گذشته، برنامه‌های پیشنهادی، ‌ تطبیق برنامه‌های پیشنهادی با برنامه‌های توسعه ششم و اقتصاد مقاوتی صورت می‌گیرد.

 نماینده مردم آبادان ادامه داد: آقای بی‌طرف شما در مطالعات، تحقیقات مهندسی، ‌طرح‌ها و پروژه‌های سد سازی و انتقال آب در سطح کشور به عنوان مسئول بلند پایه در امور آب وزارت نیرو در دولت پنجم و ششم سپس در اجرایی کردن طرحهای مطالعاتی به عنوان وزیر نیرو در دولت‌های هفتم و هشتم حضور داشته‌اید که منجر به پروژه‌های نا موفق و مخرب زیست محیطی شده است.

 وی به نمونه‌هایی از این پروژه‌های ناموفق اشاره کرد و افزود: مشکلات فنی برخی از پروژه‌های سد سازی همچون سد سیوند، ‌تهدید اساسی آثار تاریخی در استان فارس، سد ۱۵ خرداد که تا کنون نشت آب آن مهار نشده است.

 مختار بیان کرد: سد زرینه که دریاچه ارومیه را خشکانیده است و سد زنوز مرند در مدت سه سال سه و نیم میلیون متر مکعب رسوب گرفته است. به نقل از نماینده الیگودرز می‌گویم که پروژه قمرود موجب محرومیت مردم استان لرستان به ویژه الیگودرز از آب شرب کشاورزی را موجب شده است.

  نماینده مردم آبادان ادامه داد: سد کوه‌های نمکی که جز فاجعه‌های زیست محیطی جهانی است. آقای بی طرف در دیدار با نمایندگان فراکسیون امید صادق نبودید. فاجعه سد گتوند را بر گردن دیگری انداختید و گفتید که رئیس جمهور قبل آن پروژه را زود افتتاح کرده است.

 وی گفت: در کار نادرست رئیس جمهور قبل در افتتاح سد فاجعه بار گتوند شکی نیست. احداث سد از نظر فرآیندی به مراحلی همچون مطالعه، احداث و اجرا و آبگیری تقسیم می‌شود. شما در مرحله اول به عنوان مسئول بلند پایه در امور آب وزارت نیرو و در مرحله دوم  وزیر نیرو بودید.

 مختار یادآور شد: سد گتوند تنها یک اشکال دارد و آن جا نمایی اشتباه است که در دوران وزارت شما انجام شد؛ آیا در شان انسان مومن و متعهد است که به گفتار خلاف واقع متوسل شود اساس رای اعتماد صداقت شما و اعتماد نمایندگان به آن صداقت است که متاسفانه صداقت و اعتماد را زیر سوال بردید.

 نماینده مردم آبادان گفت: آسیب ریزگردها، بحران‌های خشک شدن دریاچه ارومیه، مغان، حورالعظیم، هامون، شادگان، گاو خونی، ‌زاینده‌رود و بیابانی شدن بیش از حد استان‌های مرکزی همانند سمنان، کرمان، فارس را این وزیر پیشنهادی در کشور ایجاد کرده است.

 وی اظهار داشت: چرا در برنامه پیشنهادی شما خبری از حل بحران ریزگردها نیست زیرا یکی از عوامل ایجاد ریزگردها تصمیم‌های مدیریتی غیر علمی آقای بی‌طرف بوده است. آسیب‌های انتقال آب از مناطق مستعد کشاورزی به مناطق کم آب برای توسعه کشاورزی بیانگر سیاست غیر آمایشی سرزمین و توجه نکردن به توازن و ظرفیت ذاتی مناطق جغرافیایی است.

 مختار بیان کرد: این امر موجب تحمیل هزینه‌های زیادی به دولت و مردم، ‌اتلاف منابع آبی، ‌بحران اکولوژی، ‌تخریب محیط زیست و کشاورزی در مناطق مبدا، بروز آسیب‌ها و بحرانهایی و مناقشات درون سرزمینی می‌َشود که متاسفانه مبنا و بنای این اقدام غیر علمی در دوران مدیریت آقای بی طرف بوده است.

 نماینده مردم آبادان اضافه کرد: مسئولین توجه کنند وقتی که مسئولیتی می ‌گیرند حق ندارند با امکاناتی که دولت در اختیارشان قرار داده فقط به فکر آباد کردن استان محل زندگی خود باشند چرا که این خدمت نیست بلکه خیانت به کشور است.

 وی تاکید کرد: شما در مصاحبه مورخ ۲۸ اسفند ۹۱ با روزنامه‌ای اعتراف نکردید که با کمک آقای علی اکبر اولیا طرح آمایش سرزمینی استان یزد که در آن فقط به ظرفیت جهانگردی و صنایع دستی تاکید شده بود، تغییر داده و با تحمیل هزینه گزاف مادی و اجتماعی بر کشور با انتقال آبهای گسترده امکان ایجاد صنایع و کار خانه‌های پر مصرف آب مانند فولاد و سرامیک سازی را در یزد فراهم کردید.

 مختار اظهار داشت: شما در این مصاحبه اعلام کردید که به محض در دست گرفتن سکان وزارت نیرو در سال ۷۶ موضوع انتقال آب را با عنوان دغدغه‌ای شخصی دنبال کردم تاوان این انتقال صنایع از سواحل خلیج فارس به مناطق یزد چه بوده است؟

 نماینده مردم آبادان یادآور شد: برای دلخوشی مرزنشینان و کسب آرای نمایندگان آنان چه برنامه‌ای دارید؟ شاید اصلا برنامه‌هایی که برایتان آماده کرده‌اند را مطالعه نکرده‌اید. وقتی می‌گویید مهار آبهای مرزی معلوم است که از دیپلماسی حیاتی آب چیزی نمی‌دانید.

 وی خاطر نشان کرد: ترکیه از یک طرف احداث سدهای غول آسا را اجرا می‌کند و در آینده موجب خشک شدن دجله و فرات و اروند رود می‌شود و  از طرف دیگر افغانستان آب را بر مردم سیستان و بلوچستان می‌بندد. آقای بی‌طرف با چه زبانی با این کشورها وارد مذاکره می‌شوید؟

 مختار گفت: اگر آقای بی‌طرف در دوره مدیریت چندین ساله خود در این وزارتخانه به صورت علمی منابع آبی کشور را مدیریت کرده بود اکنون درگیر بحران ریز گردها و مشکلات آبی نبودیم. ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی قسم یاد کرده‌ایم که در برابر نظام و مردم عهد شکنی نکنیم و در تصمیم گیری مسائل مهم و حیاتی علی‌رغم تعلق به  جناحی از مطالبات به حق مردم دفاع کنیم.


موافقان حبیب‌الله بیطرف وزیر پیشنهادی نیرو حسن روحانی


امیری خامکانی در موافقت با وزیر پیشنهادی نیرو؛
شبکه برق کشور در زمان بیطرف یکپارچه شد/ بیطرف مجری سیاست‌های نظام در احداث سدها بود

حسین امیری خامکانی در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۲۹ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در موافقت با وزیر پیشنهادی نیرو، ضمن تشکر از زحمات چیت‌چیان وزیر نیرو در دولت یازدهم اظهار داشت: ۳ موضوع مهم برای ارزیابی وزرای پیشنهادی را می‌توان ویژگی‌های شخصی، عملکرد گذشته و توانایی وزیر برای اجرای اسناد بالادستی و برنامه‌های ارائه شده برشمرد.

نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیطرف شخصی پاسخگو و دارای قدرت تعامل با نمایندگان است، بیان کرد: وزیر پیشنهادی نیرو با رانت رشد نکرده و از مدیران انقلابی است که به صورت پلکانی ارتقاء یافته و دارای تجارب مناسبی است.

وی افزود: بیطرف بر اساس آمار از وزرای موفق نیرو پس از انقلاب بوده به طوری که در سال۷۶ پس از انتخاب به عنوان وزیر نیرو قدرت برق نصب شده کشور ۲۳ هزار مگاوات بود که در پایان دوره وی به ۴۱ هزار مگاوات رسید.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تولید برق در ابتدای وزارت وی ۹۲ میلیارد کیلووات ساعت بود که در پایان دوره مسئولیتش به ۱۷۸ میلیارد ساعت رسید، ادامه داد: روستاهای دارای برق از ۳۸ هزار به ۵۲ هزار روستا رسید که آمار قابل توجهی است.

امیری خامکانی متذکر شد: در زمان وزارت بیطرف شبکه برق کشور یکپارچه است و استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان بزرگ به شبکه اصلی پیوستند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه ارتباط برون مرزی کشور در زمان وزارت بیطرف تکمیل شد، گفت: به طوری که کشورهایی مانند افغانستان، ترکمنستان و پاکستان به کشورهای ارمنستان و ترکیه اضافه شدند.

وی افزود: تعادل تولید و مصرف برق در زمان مسئولیت بیطرف به وجود آمد و خاموشی خسته‌کننده از آن زمان حل شد، همچنین بازار برق ایران در زمان بیطرف تأسیس شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای اولین بار در زمان بیطرف از بخش خصوصی در وزارت نیرو استفاده شد، گفت:  نیروگاه هزار مگاواتی رودشور در آن زمان صد درصد توسط بخش خصوصی احداث شد، اظهار داشت: همچنین در زمان وزارت بیطرف تولید کابل فشار قوی در داخل کشور بنیانگذاری شد و همچنین ادامه دارد.

امیری خامکانی با بیان اینکه ایران و زیمنس آلمان در زمان بیطرف ساخت توربین نیروگاه گازی را شروع کردند، گفت: این امر موجب شد تا مپنا به وجود آید که در خاورمیانه نمونه است و در صنعت خدمات فنی و مهندسی بسیاری را ارائه کرده است.

نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی  با بیان اینکه هر ساله برای تأمین نیاز کشور باید ۴ تا ۵ هزار مگاوات نیروگاه احداث کنیم، گفت: البته یک راه کاهش نیاز مدیریت مصرف است که در برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو در دولت دوازدهم دیده شده است.

وی افزود: ۶۰ سال پیش در خصوص احداث سد مکان‌یابی توسط کارشناسان خارجی انجام شد و در ادامه همین مطالعات احداث سدها پیش رفت و مجموعه نظام همواره به دنبال سدسازی بودند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نباید گناه تغییرات آب و هوایی و مشکلات کشورهای همسایه را گردن بیطرف اندازیم، گفت: در آن زمان وزیر وقت نیرو سیاست‌های نظام را پیش می‌برد.

امیری خامکانی ادامه داد: اگر سدهای منطقه خوزستان نبود قطعا سیل‌های بیشتری تاکنون مردم این استان را آزار می‌داد البته ممکن است در جریان احداث برخی از سدها مانند گتوند کارشناسان یا مسئولان اشتباه کرده باشند و این بحث باید کارشناسی شود اما نمی توان با کل سدسازی کشور در آن مقطع زمانی مخالفت کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: استفاده از سواحل کشور و استقرار جمعیت و واحدهای تولیدی باید در سواحل انجام شود تا با ساخت و سازها در مرکز کشور در حالی که مشکل کمبود آب وجود دارد، مشکلاتی ایجاد می‌شود.


بیمقدار در موافقت با وزیر پیشنهادی نیرو:
مطابقت ۸۷ درصدی برنامه های بیطرف با اسناد بالادستی/ رأی اعتماد به بیطرف به معنای گرامی داشتن سهم نسل آینده است

شهاب الدین بیمقدار در نشست علنی عصر امروز (شنبه، ۲۸ مردادماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی نیرو گفت: با توجه به اینکه بنده خود از جهادگران بوده و هستم و در مجلس نخست عضو کمیسیون جهاد سازندگی مجلس بوده ام، از بیطرف که از نخستین روزهای انقلاب فرمان امام خمینی (ره) را لبیک گفت به خیل جهادگران پیوست دفاع می کنم.  

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیطرف عضو مرکز تحقیقات آب جهاد سازندگی بوده که کاملا با برنامه های وزارت نیرو هماهنگی دارد، افزود: بیطرف در استانداری، هیات علمی دانشگاه ها، معاونت آموزشی و سازندگی وزارت نیرو، اجرای طرح های بزرگ سدسازی مانند کارون ۳ و ۴، حضور داشته و عضویت در هیات مدیره شرکت توسعه منابع آب نیروی ایران و وزیر نیرو در دو دوره دولت هفتم و هشتم، عضویت در پژوهشگاه های مختلف سازمان نظام مهندسی و شرکت هایی در امور صنعت برق، از جمله سوابق بیطرف بوده است.

بیمقدار عضویت در هیات مدیره مولد نیروگاهی و معاونت مهندسی، پژوهشی و فناوری وزارت نفت و گذراندن دوره های مختلف مدیریتی و عضویت در تشکل های علمی و حرفه ای در مجامع علمی و کمیته های تخصصی، ارائه مقالات و شرکت در کنفرانس های بین المللی در کشورهای مختلف در زمینه آب و برق را از جمله سوابق وزیر پیشنهادی نیرو دانست.

وی با بیان اینکه مقبولیت بیطرف در بین مردم و جامعه متخصصین دلیل دیگری بر لیاقت ایشان برای قبول این مسئولیت است، اظهار کرد: برنامه ارائه شده توسط بیطرف بیانگر موارد مثبت بسیار زیادی است که مطابقت ۸۷ درصدی برنامه های وی با اسناد بالادستی و برنامه ششم توسعه نشانگر توجه به منویات مجلس است؛ البته با توجه به اینکه فرصت کمی برای ارائه برنامه وجود داشته، ۱۳ درصد مابقی مدنظر قرار می گرفته است.

بیمقدار برنامه بیطرف را در بخش آب و برق جامع و کامل عنوان کرد و ادامه داد: توجه ویژه به برنامه های نرم افزای از جمله اجرای طرح احیا و تعادل بخشی و تقویت منابع آب زیرزمینی، اجرای شاخص های کیفیت آب، فاضلاب و برق، توجه ویژه به حق آبه های زیست محیطی، تالاب ها، رودخانه ها که یکی از نیازهای امروز و آینده کشور بوده قابل ستایش است.

وی اظهار کرد: توسعه تحقیقات و پژوهش، افزایش نیروگاه ها و کاهش تلفات، استفاده از مشارکت بخش خصوصی در صنعت آب و برق کشور، رفع محدودیت کمی و کیفی آب از طریق آب شیرین کن ها به ویژه در سواحل، افزایش جمعیت تحت پوشش شبکه آب و برق، توسعه و بهره برداری از انرژی های تجدیدپذیر به میزان ۴ هزار مگاوات در پایان برنامه ششم توسعه، تعیین سیاست انرژی کشور و هماهنگی موسساتی که در حال حاضر در امر تولید و بهره برداری و انتقال و توزیع انرژی فعال هستند از جمله برنامه های دیگر وزیر پیشنهادی نیرو است.

این نماینده مردم در مجلس دهم توجه به صادرات، تعیین مقررات، صدور دستورالعمل برای انجام امور و توسعه صادرات و جذب دانش و فناوری از کشورهای مختلف و توجه ویژه به صادرات خدمات فنی مهندسی، توجه به ساخت داخل در توسعه پروژه ها و طرح ها، ایجاد نظام جامع مدیریت در چرخه آب براساس اصول توسعه پایدار، آمایش سرزمین در حوزه های آب ریز کشور و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و توجه به بهره وری و صرفه جویی در برنامه ها از جمله برنامه های دیگر وزیر پیشنهادی نیرو است.

بیمقدار مهار آب های خروجی از کشور با اولویت استفاده از آب های مشترک مطابق با سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و با ملاحظه قوانین بین المللی، استفاده از تسهیلات مالی خارجی با اولویت تامین مالی اسلامی براساس برنامه ششم توسعه، محترم شمردن و حمایت از حقوق مالکیت و تولید ثروت و نگاه ارزشی به کار ثروت آفرینی از راه های مشروع و عدم مداخله در تصمیم گیری فعالان اقتصادی همسو با برنامه ششم توسعه، توجه به صرفه جویی در هزینه های عمومی، اصلاح نظام درآمدی دولت و قطع وابستگی به بودجه همسو با برنامه ششم را از جمله برنامه های دیگر بیطرف دانست.

وی با مقایسه عملکرد وزارت نیرو از سال ۵۸ تا چهارم مرداد ۹۶ در زمینه آب افزود: با توجه به آب قابل تنظیم و ظرفیت اسمی نیروگاه ها از سال ۵۸ تا ۶۷ آب تنظیمی یک میلیارد و ۳۰۲ میلیون مترمکعب و از سال ۶۷ تا ۷۵ آب تنظیمی یک میلیارد و ۳۵۷ میلیون مترمکعب از ۱۳۷۶ تا ۸۴، ۹ میلیارد مترمکعب و از سال ۸۴ تا ۹۲، ۶ میلیارد و ۳۵۴ میلیون مترمکعب و از سال ۹۲ تا ۹۶، ۳ میلیارد و ۳۹۳ میلیون مترمکعب بوده است که این ارقام نشان از آن دارد که در زمان وزارت بیطرف ۹ میلیارد مترمکعب آب قابل تنظیم خودنمایی می کند.

بیمقدار ادامه داد: این مقدار آب تنظیمی یک و نیم برابر دولت های یکم و دهم است لذا ایشان لیاقت وزارت را داشته تا همین رقم را در کارنامه دولت دوازدهم به یادگار بگذارد.

وی با بیان اینکه از سال ۵۸ تا ۶۷، ۱۱۶ مگاوات برق تولید شده است، اظهار کرد: از سال ۶۸ تا ۷۶، ۶۱ مگاوات از ۷۶ تا ۸۴، ۴ هزار و ۵۸۰ مگاوات و از ۸۴ تا ۹۲، سه هزار و ۳۳۱ مگاوات  و از سال ۹۲ تا ۹۶، هزار و ۱۹۶ مگاوات که شاگرد اولی بخش برق در زمان بیطرف با فاصله ۱۲۰۰ مگاواتی خودنمایی می کند.

بیمقدار با بیان اینکه در اجرای شبکه های اصلی نقش بیطرف برتر بوده است، افزود: با توجه به برنامه های بیطرف که عزم لازم و قدرت لازم مدیریتی از سوی وزیر پیشنهادی نیرو برای اجرای آن وجود دارد با رأی بالا به بیطرف می توان سهم نسل آینده را گرامی داشت.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه آب پشت سدهای ایجاد شده از سرمایه های ملی و نعمت اقتصادی است، تصریح کرد: در صرفه جویی در مصرف آب باید دقت زیادی شود و بهره وری مورد توجه قرار گیرد و درباره دریاچه ارومیه در سال ۸۴ این دریاچه تراز خوبی داشته و پس از آن به خشکی تبدیل شده است که امیدوارم با برنامه های بیطرف این دریاچه احیا شود.


علیجانی زمانی در موافقت با وزیر پیشنهادی نیرو:
انرژی های تجدید پذیر در اولویت برنامه های بیطرف قرار دارد

محسن علیجانی زمانی  در نشست علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه، ۲۹ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در موافقت با وزیر پیشنهادی نیرو، اظهار داشت: معتقدم نگاه به آب نباید سیاسی، قومی، استانی یا منطقه ای باشد، باید به آب نیز مانند سایر منابع انرژی نگاهی ملی داشت. کما اینکه تصمیم گیری های اساسی در حوزه آب برعهده دولت و مجلس است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس دهم ادامه داد: اما نباید در کنار منابع قوی آب، زمینی تشنه و سوخته قرار گیرد، همان گونه که نباید مردم سرزمینی سرشار از نفت بر خاک سیاه نشسته و نظارگره آبادانی و کاخ نشینی سایر مناطق از منابعشان باشند.

وی گفت: ما هم اکنون بحران آب در کشور داریم اما بحران بزرگتر از آن بحران مدیریت آب است، هم اکنون متوسط بارندگی دراز مدت سالانه کشور حدود ۲۴۲ میلیمیتر است که کمتر از یک سوم میانگین بارش جهانی است، بررسی ها نشان می دهد که متوسط درازمدت منابع آب تجدید شونده کشور از ۱۳۰ میلیارد مترمکعب در سال به ۱۱۶ میلیارد متر مکعب رسیده است و  از طرفی بخش مهمی از پساب های تحت پوشش شبکه جمع آوری تصفیه و باز چرخانی فاضلاب در کشور قرار ندارد.

این نماینده مجلس عنوان کرد: مهندس بیطرف انسانی اخلاق مدار و متعهد به نظام و آرمان و اصلاح طلب کارآمد همسو با دولت، متخصص و دارای کارنامه ای موفق و سوابق مدیریتی خوب است که می تواند بحران آب را به نحوه احسن مدیریت کند. ایجاد تاسیسات زیر بنایی که در واقع فراهم آوردن امکانات و بستر لازم برای تحقق توسعه ملی است در زمان وزرات وی با سرعت زیادی پا گرفته است.

علیجانی بیان داشت: با مرور هشت سال مسئولیت ایشان در وزارت نیرو متوجه سیستم مدیریتی هدفگرا و واقع گرا در وزارت نیرو در بخش های مختلف آب و آبفا، برق و انرژی و ساختار مدیریتی می شویم، بیطرف از تمامی مشکلات و چالش های پیش روی وزارت نیرو مطلع است و برای همه آنها برنامه دارد و این موضوع در برنامه پیشنهادی او مشهود است.

وی ادامه داد: ارتقا ظرفیت و توانمندی های داخلی با تداوم حمایت ها از محققان و تولید کنندگان داخلی و حمایت از ایجاد نهادهای خدمات مهندسی و مدیریت پروژه و انتقال دانش فنی در ساخت نیروگاه های آبی، گازی و نیروگاه های بخاری که راندمان کار را بسیار بالا می برد و مشکلات زیست محیطی را کمتر می کند از برنامه های بیطرف برای وزارت نیرو است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در برنامه اولویت وزیر به انرژی های تجدید پذیر قرار گرفته است، در نظر داشته باشید در سراسر کشور با وجود بیابان های وسیع، استفاده از انرژی خورشیدی می تواند به صرفه و راه گشا باشد.

همکاران عزیز برنامه های بیطرف بسیار جامع است، برنامه ارائه شده از سوی ایشان نشان دهنده تسلط وزیر پیشنهادی به برنامه ششم و اسناد بالادستی است، به استناد گزارش کارشناسی معاونت نظارت مجلس برنامه های ایشان با اسناد بالادستی در ۵۳ درصد موارد منطبق و در ۳۴ درصد موارد همسو است.

علیجانی تاکید کرد: همچنین موردی مبنی بر مغایرت برنامه  با اسناد بالا دستی یافت نشده است، مهندس بیطرف با اجرای برنامه های کیفی و کمی نظیر تداوم اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی با هدف کاهش برداشت از منابع زیر زمینی به میزان ۸ میلیاد متر مربع در طول چهار سال، تسریع در اجرا و تکمیل برنامه مهار آب های مرزی، اولویت بندی ساخت و تکمیل طرح های تامین آب، شبکه های آبیاری به ویژه در اراضی سدهای در دست بهره برداری، برنامه ریزی جهت تامین حقابه زیست محیطی تالاب های کشور، ارتقا شاخص بهره مندی آحاد جامعه از خدمات جمع آوری و تصفیه فاضلاب، اجرای برنامه های جلوگیری از آلودگی منابع آب و ارتقا شاخص های کیفی آن، تامین پایدار آب شرب شهر ها و روستاها، توسعه استفاده از منابع آب غیر متعارف به خصوص شیرین سازی آب شور دریا با هدف افزایش منابع تجدید پذیر کشور می تواند کارهای بزرگ انجام دهد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برای اصلاح ساختار و توسعه مدیریت به حمایت پیشتبانی صنایع آب و برق با رویکرد توسعه صادرات برنامه های خوبی دارد، وزارت نیرو وزارت زیربنایی است و اگر بخواهیم کشاورزی و گردشکری پابگیرند بدون آب و آبادانی میسر نیست بنابراین دراین مسیر باید به کمک بیطرف دست یاری دراز کنیم.

فیضی در موافقت با وزیر پیشنهادی نیرو:
برنامه آقای بیطرف با برنامه ششم و اسناد بالادستی هم‌پوشانی دارد

محمد فیضی نماینده مردم اردبیل در جریان رای اعتماد به کابینه دوازدهم و در موافقت با بیژن نامدار زنگنه وزیر پیشنهادی نفت، اظهار داشت:  مهار آبهای مرزی با اذن مقام معظم رهبری با برداشت از صندوق توسعه ملی هم اکنون در کشورمان انجام می‌شود و در جاهایی عملیاتی شده است.

 نماینده مردم اردبیل افزود: در مورد ریزگردها ۸۵ درصد از خارج می آید وتنها ۱۵ درصد داخلی بوده که ان هم عمدتا به دلیل خشکسالی است بنابراین باید قدری انصاف داشت.

 وی به سدسازی در زمان صدارت بی‌طرف در مسند وزارت اشاره کرد و گفت: در زمان بی‌طرف سدهای زیادی ساخته شد و اگر آنها نبود مزارع به نابودی می‌رفتند. آب شرب واقعی وجود نداشت همانطور که نیروگاه‌های سیکل ترکیبی زمان وی به بهره‌برداری رسید.

 فیضی تصریح کرد: بحران آب تقصیر یک فرد نیست مربوط به گرم شدن کره زمین است بنابراین باید راهکارهای اساسی برای آن اندیشید.

 نماینده مردم اردبیل بیان داشت: شخصیت بی‌طرف را در سه بعد دیدم. از لحاظ سیاسی متعهد و ثابت قدم است از لحاظ اجرایی مدیری کاردان و موفق است و در بعد علمی یک عضو هیات علمی دانشگاه است که توانسته درخشان ظاهر شود.

نظر شما