شناسهٔ خبر: 139707 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

انارکی در مخالفت با وزیر پیشنهادی نفت:

جای بسی تاسف است که با داشتن منابع نفت و گاز هنوز واردکننده بنزین هستیم

پمپ بنزین نماینده مردم رفسنجان گفت: جای بسی تاسف است که به داشتن منابع نفت و گاز هنوز وارد کننده بنزین هستیم در حالی که با تبدیل همه نفت خام به فرآورده‌های نفتی این فرآورده‌ها را صادر کنیم.

به گزارش «نماینده» احمد انارکی محمدی در جلسه علنی امروز مجلس (۲۸ مرداد ۹۶) در مخالفت با وزیر پیشنهادی نفت گفت: انتظار این بود که پس از موافقت مراجع ذیربط با الگوی جدید قراردادهای نفتی شاهد انعقاد قراردادهای بیشتر و جذب سرمایه‌گذاری خارجی در جهت توسعه میادین نفت و گاز در کشور به ویژه در میادین مشترک باشیم. 

وی افزود: به نظر می‌رسد که این انتظار برآورده نشده است یعنی جذب سرمایه‌گذاری و توسعه میادین به ویژه میادین مشترک مناسب در حدود برنامه پنجم توسعه نبوده است در حالی که همسایگان ما با سرعت تمام در حال توسعه و برداشت از میادین مشترک هستند.

نماینده مردم رفسنجانی در مجلس اظهار داشت: چرا از سرمایه‌ در گردش مردم در صنعت نفت استفاده نمی‌شود. از سوی دیگر افزایش ضریب بازیافت در میادین نفتی اینگونه به نظر می‌رسد که این موضوع در اولویت شرکت‌های داخلی نیست.

انارکی با بیان اینکه آقای زنگنه شما چه برنامه‌ای برای بحث اقتصاد مقاومتی و افزایش توان مهندسی شرکت‌های داخلی دارید، خاطرنشان کرد:‌ شما در برنامه‌های خود به استفاده از بخش خصوصی در بحث فروش اشاره داشتید. این در حالی است که افکار عمومی خاطره خوشی از حضور بخش خصوصی در فروش نفت ندارند. شما چه برنامه‌ای برای پیشگیری از فسادهای مالی در این زمینه دارید؟

وی افزود: آقای زنگنه در برنامه‌های پیشنهادی شما به حمایت از تاسیس شرکت‌های غیردولتی برای سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های اکتشاف توسعه و بهره‌برداری از میادین اشاره شده است. بهتر نیست به جای ایجاد شرکت‌های جدید از شرکت‌های قبلی و فعلی در جهت توانمندسازی آنها حمایت شود. 

نماینده مردم رفسنجان ادامه داد: راهکار ارائه شده در برنامه شما تنظیم مجدد روابط مالی و پولی بین دولت و شرکت‌ نفت است. به نظر می‌رسد این راهکار ابهام بسیاری دارد. آیا با ۵۰ میلیارد دلار بدهی شرکت نفت به دولت حتی اگر با برنامه ۱۴ درصد از محل درآمد نفت این بازپرداخت بدون هیچ هزینه‌ای انجام شود پرداخت این بدهی حداقل ۱۰ سال به طول می‌انجامد. 

انارکی خاطرنشان کرد: آقای زنگنه در فصل ۵ برنامه پیشنهادی شما نقش‌آفرینی جدی در صادرات گاز پیش‌بین شده است. با توجه به روند صعودی مصرف گاز در کشور آیا گازی برای صادرات باقی می‌ماند؟

وی افزود:‌ صنعت نفت با دو مشکل در حوزه نیروی انسانی مواجه است. ابتدا خروج نیروهای باتجربه از طریق بازنشستگی و دیگری وجود نیروهای غیرمتخصص که همه در دوره گذشته با هدف ایجاد اشتغال جذب وزارت نفت شده‌اند. برنامه شما برای حل این مشکل و به روز کردن ساختار صنعت نفت، چیست؟

نماینده مردم رفسنجان در مجلس اظهار داشت: وضعیت  نیروی انسانی و نارضایتی همکاران شما در صنعت نفت چه در میادین و چه در خود وزارتخانه از باب معیشت و همچنین بحث عدم جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعت نفت را چگونه می‌خواهید حل و فصل کنید.

انارکی با بیان اینکه آقای زنگنه آیا برنامه‌ای برای حمایت از تولید داخلی دارید، خاطرنشان کرد: چرا هنوز شاهد واردات برخی از کالاها نیازمند در صنعت نفت هستیم.

وی افزود: تولید و صادرات به جای صادرات نفت خام یک مزیت برای اقتصاد کشور است اما با صادرات آن به صورت خام فرصت‌های اشتغالزایی و ارزش افزوده آن را از دست داده‌ایم.

نماینده مردم رفسنجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: جای بسی تاسف است که به داشتن منابع نفت و گاز هنوز وارد کننده بنزین هستیم در حالی که با تبدیل همه نفت خام به فرآورده‌های نفتی این فرآورده‌ها را صادر کنیم.

انارکی در پایان خاطرنشان کرد: به عنوان دارنده بزرگترین منابع گاز باید بزرگترین تولید کننده پتروشیمی منطقه باشیم. با توسعه منابع پایین دستی پتروشیمی بیشترین ارزش افزوده و اشتغالزایی در این بخش صورت می‌گیرد. 

نظر شما