شناسهٔ خبر: 139698 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز

چرا وزیر پیشنهادی علوم معرفی نشد؟ / شرطی که دولت برای اصلاح طلبان گذاشت؟

روحانی/2 "چرا روحانی وزیر علوم خود را به مجلس معرفی نکرد؟" این سوالی است که در میان محافل مختلف سیاسی شنیده می شود و اینکه چه دلیلی دارد شیخ حسن روحانی یک وزیر را به مجلس برای گرفتن رای اعتماد معرفی نکند.

به گزارش «نماینده» هر چند فشارهای اصلاح طلبان به روحانی آندر شفاف و واضح است که نیاز به گفتن ندارد اما آیا رابطه ای میان این فشارها و معرفی نشدن وزیرعلوم وجود دارد؟

مرتضی مبلّغ از فعالین سیاسی اصلاح طلب اخیراً در بخشی از مصاحبه خود با روزنامه آرمان امروز در پاسخ به این سؤال که برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که اگر آقای روحانی در آینده دولت خود، از اصلاح‌طلبی و شعارهایی که در انتخابات ۹۶ داد، فاصله بگیرد، اصلاح‌طلبان نیز در نحوه تعامل خود با او تجدید نظر می‌کنند گفته : اصلاح‌طلبان و اصلاح‌طلبی یک فرایند سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است که تئوری‌ها، استراتژی‌ها و اهداف خاص خود را دارد. در واقع افراد هستند که با اصلاح‌طلبی تعریف شده و اصلاح‌طلبی با افراد تعریف نمی‌شود. هر شخصیتی که اصلاح‌طلبانه‌تر عمل کند تبعا مظهر اصلاح‌طلبی خواهد شد. بنابراین اصلاح‌طلبان اصولا برای شخص خاصی کار نکرده، ‌ بلکه به خاطر مصالح عمومی، منافع ملی و برای تقویت جامعه، نظام و کشور کار کرده‌اند. با توجه به شرایط نیز تصمیم‌گیری کرده و عمل می‌کنند. در طول ۴ سال گذشته نیز به همین صورت بوده و بسیار مفتخر هستند که مدیریت کشور را از مدار سراشیبی و دشواری به شرایط طبیعی تغییر دادند. همه اینها نیز بر اساس خرد جمعی، نیاز جامعه و ملاحظات ملی صورت گرفته است. در آینده نیز به همین صورت خواهد بود و آن چیزی که اقتضای زمانه، متضمن مصالح و منافع ملی و مبتنی بر خرد جمعی است، در نظر گرفته خواهد شد.

این اظهارات نشان می دهد رابطه اصلاح طلبان و روحانی هر روز سرتر می شود و از سوی دیگر عباس عبدی از دیگر تئوریسین های اصلاح طلب نیز درباره سخنان روحانی که گفته تحت فشار هیچ جریانی نبوده اظهار داشت: تحت فشار نبودن واقعیت ندارد و حسنی هم نیست. اگر تحت فشار نیستید پس چرا وزیر علوم ندارید!؟ یعنی کسی را پیدا نمی کنید!؟ شاید هم با گفتن ١٧ وزیر آن را استثنا کرده اند!

عباس عبدی هم به این نکته اشاره می کند که چرا وزیر علوم معرفی نشده است، این در حالی است که دو سناریو برای معرفی نشدن وزیر علوم به نظر می رسد.

اول اینکه روحانی نمی خواهد وزیر علوم با فشار اصلاح طلبان معرفی شود و گزینه دوم خردادی ها بر مسند یکی از مهمترین وزارتخانه های کشور بنشیند و به همین دلیل است که وزیر علوم خود را معرفی نکرده است.

دومین سناریویی که به ذهن می رسد اینکه تاکتیک دولت برای معرفی نکردن وزیر علوم این است که میزان رای اعتماد اصلاح طلبان مجلس به دولت اول مشخص شود و در صورت رای بالا وزیر علوم با نظر اصلاح طلبان باشد و این شاید به نوعی گروکشی میان دولت و اصلاح طلبان باشد.

هر چند این دو فرضیه اثبات شده نیست اما باید منتظر ماند و دید سرنوشت وزیری که هنوز معرفی نشده چه می شود.

نظر شما