شناسهٔ خبر: 139692 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

عده‌ای به اسم "دولت توسعه‌گرا" برای خود رانت ایجاد کردند

فلاحت پیشه.jpg عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با انتقاد از شکل‌گیری دولت توسعه‌گرا گفت: عده‌ای به اسم دولت توسعه‌گرا برای خود رانت ایجاد کرده‌اند و نتیجه آن ایجاد مشکلات اقتصادی گوناگون در کشور است.

به گزارش «نماینده» حشمت‌الله فلاحت‌پیشه با انتقاد از شکل‌گیری دولت توسعه‌گرا اظهار داشت: عده‌ای به اسم دولت توسعه‌گرا برای خود رانت ایجاد کرده‌اند و نتیجه آن ایجاد مشکلات اقتصادی گوناگون در کشور است.

 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در برنامه‌های کلانی که از سوی دولت ارائه می‌شود رقم و زمان مشخصی برای اجرای پروژه داده نمی‌شود گفت: مشکل اساسی در  صفحه ۵۲ قانون برنامه ششم توسعه است که خواهان کاهش تصدی‌گری دولت و رفتن به سمت دولت توسعه‌گرا است.

وی با اشاره به اینکه بنده به شدت از این دولت توسعه گرا و اجرای ناقص آن در ایران اظهار نگرانی می‌کنم گفت: الگوی دولت توسعه‌گرا الگویی بود که بعد از جنگ در شرق آسیا وارد شد و برای کشور ایران قابلیت اجرایی شدن ندارد.

فلاحت‌پیشه با بیان اینکه دخالت دولت در امور مربوط به زمانی مشروع است که دخالت آن بهینه و نتیجه مثبتی در برداشته باشد بیان کرد: تاکنون شاهد این بودیم که هر زمانی که دولت در امر توسعه دخالت کرده نتیجه منفی در بر داشته است.

وی با اشاره به اینکه دولت به اسم توسعه‌گرا بودن و ایفای نقش مثبت برای خود حق قانونی دخالت ایجاد کرده است عنوان کرد: در حالی که یک عده به اسم دولت برای خود رانت ایجاد می‌کنند و نتیجه آن شکل‌گیری مشکلات کنونی کشور است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در نتیجه این شرایط فراریان بزرگ مالی و بانکی در حال انجام فعالیتهای خود هستند در حالی کار ورشکستگان کوچک و کشاورزان برای یک وام معطل هستند و هر روز به کسب و کار آنها آسیب جدی وارد می‌آید گفت: لذا از دولت انتظار می‌رود که یک خانه‌تکانی مدیریتی عظیمی در کابینه خود انجام دهد تا حق هیچ مدیری ضایع نشود اما در ضمن حق احکام و ارقام در برنامه ششم توسعه نیز تضییع نشود.

وی با بیان اینکه به اعتقاد بنده آن دسته از مدیرانی که در توسعه و عمران کشور عملکرد قابل قبولی دارند از هر حزب و یا جریانی هستند باید در مدیریت کشور باقی بمانند بیان کرد: اما تداوم مدیریت افراد ضعیف در دولت به نفع کشور نبوده و شاخص‌های کمی و کیفی حوزه عمران کشور را زیر سؤال خواهد برد.

فلاحت‌پیشه با اشاره به اینکه در بخشی از برنامه‌های دولت به برنامه ششم توسعه بی‌توجهی شده است گفت: مجلس و دولت نیز برای اجرای تعهدات مشترک و برنامه‌های کلان نظام باید با یکدیگر توافق و همکاری داشته باشند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در این راستا هم مجلس و هم دولت باید خود را متعهد به اجرای برنامه‌های تصویب شده کنند بیان کرد: در غیر این صورت وزرای کابینه دولت دوازدهم با سیلی از تذکرات جدی در آینده مواجه خواهند شد و وقت مجلس تنها به این امور می‌گذرد.

فلاحت‌پیشه با اشاره به اینکه دولت دوازدهم وارث همه دولت‌های گذشته و مسئول عملکرد مدیریتی چهار سال گذشته خود است عنوان کرد: مسئولان دولتی باید در سال یک میلیون و نیم شغل ایجاد کنند که ۳۰۰ هزار شغل ایجاد شده آن جبران سالهای گذشته است و امسال یک میلیون و ۲۰۰ هزار فرد بیکار به تعداد بیکاران جامعه در حال افزوده شدن است.

وی با بیان اینکه این در حالی است که ایجاد اشتغال یک  تعهد شرعی و قانونی است و انتظار می‌رفت که دولت سهم تک تک وزراتخانه‌ها را برای ارائه طرحهای اشتغالزایی خود در برنامه ششم توسعه مشخص کند گفت: با این وجود برنامه‌ها برای ایجاد اشتغال خیلی کلی آورده شده است و مردم  دیگر از تکرار شعارهایی همچون ایجاد اشتغال، مبارزه با قاچاق کالا و فساد و اجرای عدالت خسته شده‌اند.

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت باید در انتخاب وزرای خود برنامه ویژه‌ای برای احزاب در نظر بگیرد بیان کرد: متأسفانه در شرایط کنونی احزاب زیر پای جناح‌های سیاسی در حال له شدن هستند.

وی با بیان اینکه وزیر اقتصاد باید کمیته ویژه برای پیگیری منطقه ویژه اقتصادی اسلام‌آباد غرب تشکیل دهد بیان کرد: این کمیته ویژه باید علت عدم تشکیل منطقه ویژه اسلام‌آباد غرب با توجه به شرایط را بررسی زیرا این منطقه همچنان در وضعیت رکود باقی مانده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از دولت و وزیر راه تقاضا داریم که تمام تجهیزات و پیمانکاران مورد نیاز برای حوزه راه و شهرسازی را به استان کرمانشاه منتقل کنند تا راه‌آهن اسلام‌آباد غرب و کرمانشاه هرچه سریع‌تر بین‌المللی شود اظهار کرد: مسیر عتبات عالیات را نیز دولت به عنوان مسیری در نظر بگیرد که در آن توسعه عقیدتی، اجتماعی و فرهنگی وجود داشته باشد

نظر شما