شناسهٔ خبر: 139674 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

طی تذکر شفاهی در مجلس

حسن‌نژاد: رفت‌و آمدهای نمایندگان را امتیازگیری منعکس می‌کنند/ لاریجانی: نمایندگان مجبورند نظر افراد متخصص را بگیرند

حسن نژاد/34 رئیس مجلس با اشاره به این که رایزنی در مجلس وجود دارد و نمایندگان مجبورند نظر افراد متخصص را بگیرند، گفت: بحث‌هایی در فراکسیون‌ها وجود دارد، اما در نهایت، نمایندگان بر اساس ارزیابی شخصی خود تصمیم‌گیری می‌کنند.

به گزارش «نماینده» محمد حسن نژاد نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی طی تذکری شفاهی در جلسه علنی نوبت صبح پارلمان و در جریان رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی، با استناد به ماده ۲۴ آیین نامه داخلی مجلس با تأکید بر این که هیات‌رئیسه مجلس وظیفه دارد از شأن مجلس و نمایندگان دفاع کند، گفت: متأسفانه روزهایی که صحن علنی مجلس به‌صورت زنده از سیما پخش می‌شود، بهانه‌ای به دست رسانه‌ها داده می‌شود تا مجلس را بکوبند.

وی با اشاره نحوه انعکاس جلسات علنی مجلس در رسانه‌ها و پایگاه‌های خبری به‌گونه‌ای که گویی هیچ نقطه قوتی در مجلس وجود ندارد و همه رفتار نمایندگان ضعیف است، اظهار داشت: در جلسه اخیر، رئیس مجلس به تعدادی از نمایندگان که بیشتر از پنج نفر نمی شدند تذکر داد که در صندلی‌های خود بنشینند، اما رسانه‌ها این گونه منعکس کردند که آقای لاریجانی مبصر شده و نمی‌تواند نمایندگان را سر جای خود بنشاند.

حسن‌نژاد با طرح این احتمال که نگارنده این مطلب حتی یک مجلس را هم ندیده است، گفت: او طوری می‌نویسد که تصور می‌شود او رئیس کل مجالس دنیا بوده و اکنون مجلس ایران را با مجالس دیگر مقایسه می‌کند.

وی افزود: مجلس ۲۹۰ نماینده دارد، ممکن است ۲۸۹ نماینده حرف خوب بزند و یک نفر عصبانی شود، اما نمی‌دانم چرا به این بهانه کل مجلس را زیر سوال می‌برند؟

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس مجلس را محل رایزنی خواند و گفت: این طبیعی است که نمایندگان برای بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت، نظر آقای نوبخت رئیس کمیسیون بهداشت و برای بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اقتصاد نظر بنده را به‌عنوان عضو کمیسیون اقتصادی جویا شوند، اما این رفت‌و آمدها را به‌عنوان لابی‌گری و امتیازگیری نمایندگان منعکس می‌کنند.

وی این رویه نقد مجلس را نادرست خواند و اضافه کرد: به محض این که برای طرح سوال پیش وزیر پیشنهادی می‌رویم، با ما تماس می‌گیرند که چرا پیش وزیر بودی؟ آیا می‌خواهی برای رای دادن به وزیر از او امتیاز بگیری؟ 

بنابراین گزارش، علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ، تذکر نماینده مرند و جلفا را درست خواند و گفت: البته بهتر است نمایندگان در صندلی خود بنشینند، اما رایزنی هم وجود دارد و نمایندگان مجبورند نظر افراد متخصص را بگیرند.

وی با اشاره به این که از این حرف‌ها بیرون مجلس زیاد است، عنوان داشت: حتی قبل از این که مجلس به بحث بررسی صلاحیت وزرا ورود کند، چنین حرف‌هایی طرح می‌شد، اما به نظر می‌رسد افراد بیرون از مجلس اطلاعی درستی از نوع تصمیم‌گیری تک‌تک نمایندگان ندارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این که نمایندگان در لحظه آخر برای رای دادن به وزرای پیشنهادی میان خود و خدایشان ارزیابی داشته و بررسی می‌کنند که رای مخالف یا موافقشان چقدر برای امروز کشور مفید است و حجتشان در پیشگاه خدا چیست؟ گفت: بحث‌هایی برای رای اعتماد در فراکسیون‌ها وجود دارد، اما در نهایت، نمایندگان بر اساس ارزیابی شخصی خود تصمیم‌گیری می‌کنند و بحث‌های بیرون از مجلس تنها در فضای سیاسی تعریف شده عنوان می‌شود، اما در موارد کثیری شاهد بودیم که نمایندگان اگر حجت برایشان تمام شود تصمیم‌گیری خواهند کرد.

نظر شما