شناسهٔ خبر: 139667 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

دهقان مطرح کرد؛

خطرات رأی اعتماد به وزرای هزارمیلیاردی/ لزوم ایجاد شفافیت مالی

محمد دهقان عضو کمیسیون قضایی مجلس با اشاره به خطرات انتصاب وزرایی با ثروت چندصد میلیاردی، گفت: ، وزرایی که چندصد میلیارد تومان ثروت دارند نمی توانند مردمی باشند.

به گزارش «نماینده»، محمد دهقان اظهار داشت: طی سالهای اخیر یکی از نیازهای کشور که به آن اهتمام نشده است ایجاد شفافیت مالی است. با توجه به اینکه در آستانه رأی اعتماد به وزرای کابینه دوازدهم قرار داریم برای نمایندگان مهم است که بدانند وزرای پیشنهادی چه اندازه ثروت دارند.

نماینده مردم چناران و طرقبه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با بررسی ثروت وزرای پیشنهادی می توان فهمید که آیا این افراد با تراز مسئولان جمهوری اسلامی همراه هستند یا خیر، یکی از ویژگی های اصلی انقلاب اسلامی مردمی بودن مسئولان است. اگر کسانی در کاخ های شاهانه زندگی می کنند و ثروت های چندصد میلیاردی یا چند هزار میلیاردی هستند هماهنگونه که نسبت به برخی وزرا شایعاتی وجود دارد، باید در انقلابی بودن این افراد شک کرد.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تصریح کرد: انتصاب چنین افرادی در پست وزارت به انقلاب اسلامی لطمه وارد می کند، وزرایی که چندصد میلیارد تومان ثروت دارند نمی توانند مردمی باشند  با انتصاب چنین افرادی نمی توانیم ادعا داشته باشیم نظامی مردمی را پایه گذاری کرده ایم.

عضو هیئت رئیسه فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس تأکید کرد: اصل ۱۴۲ قانون اساسی بر لزوم رسیدگی به اموال وزرا تأکید دارد و باید در بررسی صلاحیت وزرا این امر مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: افرادی را که دارای ثروت میلیاردی هستند اگر به پست و مقامی دست یابند ایجاد رانت خواهند کرد. کسانی که ثروت های زیاد دارند و در همان حوزه فعالیت های اقتصادی‌شان مسئول می شوند، آن حوزه را دچار مشکلاتی از جمله تعارض منافع خواهند کرد.

دهقان اظهار داشت: این افراد از رانت حکومت استفاده کرده و ثروت های میلیاردی خود را افزایش می دهند. این اقدامات با ذات جمهوری اسلامی و ضرورت پاک دستی مسئولان منافات دارد.

وی افزود: به همین دلیل از رئیس جمهور خواستیم اموال وزرا را اعلام کند، علاوه بر این از قوه قضائیه نیز خواستیم تا اموال وزرا را اعلام کنند تا نمایندگان با چشم بازتری بتوانند در مورد وزرا تصمیم گیری کنند.

نظر شما