شناسهٔ خبر: 139642 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

وزیر پیشنهادی اقتصاد ۴ سال وقت دارد سهم ایران از اقتصاد جهانی را افزایش دهد

اسدالله عسگراولادی رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: با جمعیت ۸۰ میلیون نفری، ۱.۲ درصد از جمعیت جهان را دارا هستیم اما سهم ما از اقتصاد جهانی ۲۵ صدم درصد است که در واقع به یک پنجم از حقمان رسیده‌ایم؛ این مشکل را باید وزارت اقتصاد و دارایی حل کند.

به گزارش «نماینده» اسدالله عسگراولادی اظهار کرد: ۱۲ خواسته به عنوان بخش خصوصی از وزرای اقتصادی، صنعت، معدن و تجارت و اقتصاد و دارایی داریم که در صورتی که مجلس به آنها رأی اعتماد دهد، درباره آن صحبت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مالیات حق است، به مسائل وزارت اقتصاد و دارایی اشاره کرد و افزود: در بخش‌های مالیاتی اکنون اجحاف صورت می‌گیرد که باید جلوی آن گرفته شود. ارزش افزوده نیز برای برخی واحدها دردسرساز شده است.  

به یک پنجم از حقمان از اقتصاد جهانی رسیده‌ایم

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین ادامه داد: با جمعیت ۸۰ میلیون نفری ۱.۲ درصد از جمعیت جهان را دارا هستیم اما سهم ما از اقتصاد جهانی ۲۵ صدم درصد است که در واقع به یک پنجم از حقمان رسیده‌ایم که این مشکل را باید وزارت اقتصاد و دارایی حل کند.

 وی تصریح کرد: «به وزیر اقتصاد گفتم ۴سال وقت داری که سهم ۲۵ صدم درصد ایران از اقتصاد جهانی افزایش دهی و درصورتی‌که نتوانی آن را به ۵۰ صدم درصد یا ۷۵ صدم درصد برسانی، درواقع  نتوانسته‌ای کاری انجام دهی.»

عسگراولادی گفت:  ما در اقتصاد جهانی مغبون شده‌ایم و غبن ما فاحش است که باید این مشکل را رفع کنیم.

وی افزود: باید با مردم جلسات مشورتی داشته باشیم و  توجه کنیم که مشکلات آنها چیست و آنچه حق قانونی آنها است مورد توجه قرار دهیم.

برای کاهش نرخ سود بانکی دولت باید بدهی خود را بدهد

عسگراولادی درباره کاهش نرخ سود بانکی گفت: تا وقتی دولت به بانک‌ها بدهی داشته باشد کاهش نرخ سود بانکی  نمی‌شود  و سرمایه‌ بانک‌ها با طلب از دولت، می‌رود.

وی افزود: وقتی بانکی ۲۳ درصد بهره می‌دهد، نمی‌تواند سود خود را پایین بیاورد. بانک وقتی می‌تواند سود خود را کاهش دهد که ۱۰ درصد بدهد  و ۱۲ درصد بگیرد.

نظر شما