شناسهٔ خبر: 139637 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

راهروهای زیرزمینی تهران در قرق دست‌فروش‌ها و گداها

مترو دوست داشته باشیم یا نه باید بپذیریم که راهروهای زیرزمینی تهران را دست‌فروش‌ها و گداها قرق کرده‌اند؛ کسانی که نه شهرداری و نه قوه قضائیه و نه هیچ دستگاه و سازمانی حریفشان نمی‌شود و با این وجود صدای درصد قابل‌توجهی از مسافران مترو را هم درآورده‌اند.

به گزارش «نماینده» کار از فروش دونات، جوراب، صلوات‌شمار و... گذشته و حالا سکوهای مترو در قرق دستفروشانی است که بدون ترس از هر برخوردی روز به روز سهم بیشتری از مترو می‌گیرند، دستفروشانی که زیر بار ساماندهی و توقف در محل خاص درنظر گرفته‌شده نمی‌روند و مترو را به بازار مکاره‌ای بدل کرده‌اند که از شیر مرغ تا جان آدمی‌زاد در آن خرید و فروش می‌شود. حالا دیگر فروش مسواک، آدامس، بدلیجات و... با قیمت هزار تا ۱۰ هزار تومان قدیمی شده و این اجناس ساده جای خود را به لباس‌های مجلسی، کیسه خواب، مانتوهای هنری، نیم‌بوت و... با قیمت‌های چند ده هزار تومانی داده‌اند.

البته در این بین، متکدیان و گداها هم از قافله عقب نماندند و با ظاهر آشفته و گاهی با کودکی در آغوش، راهروهای واگن‌ها را قدم می‌زنند و دل‌نازک‌ترها را سرکیسه می‌کنند.

به هر حال دوست داشته باشیم یا نه، باید قبول کنیم که واگن‌های متروی پایتخت در قرق دستفروشان است و آن‌گونه که مدیرعاملش اعلام کرده ساماندهی این دستفروشان نیز راه به جایی نبرده است چراکه آنها پاسخ رد به ساماندهی دادند و مایلند در خطوط تردد کنند!

احمدی بافنده، در مورد فعالیت گسترده دستفروشان در مترو که با گرم شدن هوا فعالیتشان در شهر زیرزمینی شدت گرفته با بیان اینکه "بارها عنوان کردم که برخورد و ساماندهی دستفروشان به‌دلیل نقص‌های قانونی فراتر از اختیارات من به‌عنوان مدیرعامل مترو است"! گفت: قانون درست و مشخصی در مورد دستفروشان نداریم به‌گونه‌ای که مشخص نیست باید با دستفروشی که در مترو اقدام به سدمعبر و عرضه کالاهای بی‌کیفیت خارجی می‌کند تحت چه‌عنوانی برخورد کنیم!

وی با ابراز اینکه "بارها و بارها از مقامات قضایی تهران، مسئولان امنیتی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا درخواست کرده‌ایم تا با ورود به مقوله دستفروشان مترو، به ما در ساماندهی آنها کمک کنند" گفت: ما با سیستم قضایی، ستاد مبارزه با قاچاق، پلیس، سازمان بازرسی کل کشور و هر دستگاه دخیل دیگر مکاتبه کرده از آنها خواستیم که فکری به حال دستفروشان کنند چراکه این دستفروشان کالاهای غیرمجازی را در سطح مترو به فروش می‌رسانند و لازم است همان‌گونه که مسئولان با مغازه‌داران و کسبه برخورد می‌کنند با این دستفروشان نیز برخورد شود اما تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

احمدی بافنده با بیان اینکه عمده دستفروشان مترو شهرستانی‌هایی هستند که تنها برای دستفروشی در مترو، به تهران سفر می‌کنند، گفت: ۳۰ درصد پیام‌هایی که در سامانه ۱۳۷ و ۱۸۸۸ شهرداری تهران در حوزه مترو ثبت می‌شود، مربوط به شکایت مسافران از دستفروشان است و این در حالی است که من به‌عنوان مدیرعامل مترو به‌دلیل ضعف قانون نمی‌توانم کاری انجام دهم؛ از طرف دیگر وقتی معاون رئیس جمهور می‌گوید "از برخورد با دستفروش احساس شرم می‌کنم" ‌آیا می‌توانم به دستفروش بگویم بالای چشمت ابرو است؟

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو با بیان اینکه یا دستفروشی شغلی است که توسط مسئولان ارشد تأیید می‌شود که باید برایش قانون وضع کنند یا شغلی غیرقانونی است که باز هم باید برای برخورد با آن قانون وضع شود، گفت: ما نمی‌توانیم با دستفروشی که خلاف قانون کار می‌کند بدون اختیارات قانونی برخورد کنیم.

احمدی بافنده با اعلام اینکه "۵۰۰۰ دستفروش در مترو فعالیت می‌کنند که تمام صندلی سکوها توسط آنها قرق می‌شود اما نمی‌توانیم برخورد کنیم"! گفت: این حجم فعالیت دستفروشان موجبات نارضایتی مردم را نیز فراهم کرده اما قانون کجاست تا از ما حمایت کند؟ آیا در شهر زیرزمینی قانون نافذ نیست؟

وی با تصریح به اینکه مسئولان شهرداری طی سالهای اخیر برای حل مشکل دستفروشی طرح‌های مختلفی از جمله در اختیار قرار دادن غرفه به این افراد را اجرایی کرده اما برخی از این افراد زیر بار هیچ کاری جز دستفروشی نمی‌روند" افزود: دستفروشان از فعالیت و عرضه اجناس خود در غرفه‌ها استقبال نمی‌کنند و می‌خواهند در قطارها و سکو دستفروشی کنند.

نظر شما