شناسهٔ خبر: 139631 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

بانک مرکزی سخنان ظریف را اصلاح کرد

محمدجواد ظریف در حالی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دو روز پیش از ورود ۱۱.۸ میلیارد دلار "سرمایه خارجی" در دولت یازدهم خبر داده بود که بانک مرکزی در خبری اعلام کرد: در دولت یازدهم ۱۱.۸ میلیارد دلار "تسهیلات مالی خارجی" جذب شده است.

به گزارش «نماینده»، بر اساس آنچه رسانه‌های دولت از جمله روزنامه ایران و شرق گزارش دادند، محمدجواد ظریف وزیر پیشنهادی حسن روحانی برای وزارت امور خارجه در دولت دوازدهم دو روز پیش در جریان جلسه بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی و در دفاع از برنامه‌های خود از ورود ۱۱.۸ میلیارد دلار سرمایه خارجی در دولت یازدهم خبر داد.

اعلام جذب ۱۱.۸ میلیارد دلار سرمایه خارجی که ظاهراً با واقعیت همخوانی ندارد، مورد انتقاد رسانه‌ها قرار گرفت.

در پی این موضوع، بانک مرکزی با انتشار خبری اعلام کرد: میزان جذب و تجهیز منابع مالی خارجی برای طرح‌های سرمایه‌ای در ایران در طول دولت یازدهم ۱۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار است که در قالب ۳۶ طرح در کشور اجرایی می‌شود و این مبلغ به‌منزله «تجهیز قطعی» منابع مالی خارجی بوده و جذب کامل تسهیلات به‌تدریج و در طول دوره ساخت پروژه‌ها انجام می‌شود.
در پی اعلام آمار مربوط به تسهیلات مالی خارجی در کشور توسط وزیر امور خارجه در مجلس شورای اسلامی بر مبنای آمار بانک مرکزی و برداشت نادرست برخی رسانه‌ها به آگاهی می‌رساند، آمار اعلامی توسط آقای دکتر ظریف بیانگر میزان اخذ تسهیلات مالی خارجی برای تأمین مالی طرح‌های زیربنایی و تولیدی کشور و عملیاتی شدن فرایند آن از طریق گشایش اعتبار اسنادی است.
بر این اساس، معیار تهیه این آمار نیز در هر سه دولت نهم، دهم و یازدهم، یکسان و به‌میزان مبالغ اعتبارات اسنادی گشایش‌شده برای طرح‌ها و پروژه‌های مصوب دولتی و غیردولتی است.
این گزارش حاکی است، اعتبارات اسنادی گشایش‌شده برای طرح‌ها در دولت نهم در قالب ۸۹ طرح جمعاً به‌مبلغ معادل دلاری ۳.۴ میلیارد، در دولت دهم با ۲۹ طرح جمعاً به‌مبلغ معادل دلاری ۳.۹ میلیارد و در دولت یازدهم با ۳۶ طرح جمعاً به‌مبلغ معادل دلاری ۱۱.۸ میلیارد بوده است".

 به نظر می‌رسد بهتر بود بانک مرکزی در این خبر به‌جای اینکه رسانه‌ها را به برداشت نادرست متهم کند، به اشتباه وزیر امور خارجه در بیان آمار "تسهیلات مالی خارجی" به‌جای "سرمایه خارجی" اشاره می‌کرد.

نظر شما