شناسهٔ خبر: 139626 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

صادقی در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی؛

دسته‌بندی و باندبازی در حوزه ناوبری متخصصان را به حاشیه رانده است

محمود صادقی نماینده مردم تهران گفت: دسته‌بندی و باندبازی در حوزه ناوبری هوایی و فرودگاهی متخصصان را به حاشیه رانده است.

به گزارش «نماینده»، محمود صادقی نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس در جریان رای اعتماد به کابینه دوازدهم و در مخالفت با عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، اظهار داشت: در برنامه ارائه شده وزیر که در ۱۷ صفحه تنظیم شده توازنی بین دو حوزه مأموریتی این وزارتخانه که راه و شهرسازی‌است، دیده نمی‌شود.

صادقی در ادامه افزود: به طور کلی سهم بخش راه در برنامه پیشنهادی کاملا قابل توجه است و این در حالی است که به بخش شهرسازی و مسکن به صورت متوازن پرداخته نشده است.

نماینده مردم تهران با طرح سوالی از وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: اگر براساس لایحه پیشنهادی دولت راه و شهرسازی به صورت دو وزارتخانه مجزا درآمدند و مقرر می‌شد به عنوان وزیر مسکن برنامه ارائه دهیم به همین مقدار به بخش مسکن توجه می‌کردیم.

وی در ادامه تصریح کرد: در بخش راه تا آنجایی به جزئیات پرداخته که حتی برای روکش آسفالت مبالغی ارائه شده اما در نقطه مقابل آن در بخش مسکن به صورت کلی صحبت و تنها به ارائه برخی راهکارها بسنده شده است.

صادقی گفت:‌ در گزارش عملکرد این وزارتخانه نیز وضعیت مشابه وجود دارد در حالی که فعالیت‌های انجام شده در حوزه راه چشمگیر و قابل تحسین است اما با وجود سر و سامان دادن به وضع آشفته مسکن مهر و افزایش سطح تسهیلات بانکی برای تحرک در بخش مسکن باز هم شاهد رشد متوازنی نیستیم که رئیس جمهور هم در نطق خود به این ضعف اشاره کردند.

نماینده مردم تهران در خصوص مسکن اجتماعی نیز گفت:‌ در این زمینه نیز ما به صورت عملی چیزی را مشاهده نکرده‌ایم و فقط در برنامه به مصرف شدن آن اشاره شده است.

وی در ادامه افزود: در گزارش عملکرد از تهیه طرح ساماندهی و توانمندی سکونت‌گاه‌های غیررسمی یعنی حاشیه نشینی برای ۹۱ شهر یاد شده که از اجرای آن خبری نیست.

صادقی افزود: در طرح پیشنهادی حاشیه‌نشینی صحبت از مسکن روستایی شده اما تفاوتی که دارد قابل توجه است چرا که در برنامه سایر وزرا عموما سنجش‌ها کیفی است اما در این طرح به سنجش کمی اشاره شده و از اعداد ۹۰۰ هزار و ۴۰۰ هزار سخن به میان آمده بنابراین امیدواریم دولت و این وزارتخانه به بحث مسکن و راه به صورت متوازن نگاه کند.

وی در خصوص بحث شهرسازی و معماری گفت:‌با توجه به حیطه وظایف و اختیارات شورای عالی شهرسازی و معماری برای جلوگیری از گسترش بی‌رویه شهرها انحراف از طرح جامع شهرها، ساماندهی در حوزه شهرسازی، بحث‌های مربوط به برج سازی و تغییر کاربری‌ها و افزایش تراکم غیرقانونی وزارت مسکن از بعد حاکمیتی، مسئولیت دارد و می‌تواند در اجرا ورود کند اما در شهر تهران با افزایش بی‌رویه شهر و تغییر کاربری آن که تنفس را مشکل کرده مواجهیم.

صادقی تصریح کرد: وزارت مسکن اگرچه اقداماتی را انجام داده اما هیچ کدام در عمل ثمره‌ای نداشته هرچند در حوزه حمل و نقل به توفیقات بزرگی دست یافته و پس از توافق هسته‌ای توانست هواپیماهای جدیدی از شرکت‌های بزرگی مانند بویینگ و ایرباس را وارد کشور کند.

نماینده مردم تهران بیان داشت: ضعف‌هایی در حوزه‌های هوایی و ناوبری دیده می‌شود و از جهت مدیریتی اختلال‌های زیادی دارد.

صادقی به دسته‌بندی و باندبازی‌ها اشاره کرد و گفت: باندبازی‌هایی که در وزارت راه وجود دارد فرصت را از متخصصین گرفته و باعث نارضایتی این قشر علمی جامعه شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بسیاری از طرح‌ها نیز ناتمام مانده از جمله می‌توان به پروژه‌هایی مانند اجرا نشدن پروژه عملیات که ایران بر اساس ایکائو التزام و تعهد به پیاده سازی آن را دارد، همچنین پروژه سامانه تبادل پیام‌ها و ترافیک هوایی نیز از این قبیل است.

نظر شما