شناسهٔ خبر: 139624 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

جزئیات فرایند رای اعتماد به وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح دولت دوازدهم

حاتمی نمایندگان مخالف و موافق حاتمی، وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اظهارات خود را در صحن علنی مطرح کردند.

به گزارش «نماینده»؛ جلسه رای اعتماد به کلیات برنامه کابینه دوازدهم و وزرای پیشنهادی از صبح روز سه شنبه، ۲۴ مرداد ماه در مجلس آغاز شده است.

نمایندگان پس از بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات، اطلاعات، امور اقتصاد و دارایی، امور خارجه، بهداشت و درمان، کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی، دادگستری وارد دستور بررسی صلاحیت امیر حاتمی وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح شدند.

موافقان وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اظهارات خود را به شرح زیر مطرح کردند:

 
موافقان وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح حسن روحانی

برزگر در موافقت با وزیر پیشنهادی دفاع؛
امیر حاتمی نماد وحدت نیروهای مسلح/ قانون برنامه ششم و اسناد بالادستی نقشه راه وزارت دفاع است

شهروز برزگر نماینده مردم سلماس در جریان رای اعتماد به کابینه دوازدهم و در موافقت با امیرسرتیپ امیر حاتمی وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، اظهار داشت: از رئیس جمهور جهت معرفی یکی از هزاران چهره درخشان که در سطح نیروهای مسلح وجود دارد به عنوان وزیر دفاع تقدیر می‌کنم.

وی افزود: امیر سرتیپ امیر حاتمی که هم خود امیر است و هم به نام امین مزین شده از امیران شایسته، متعهد ولایی، اخلاق‌مدار، مدیر، مدبر، خوش فکر و قانونمند هستند.

این وزیر پیشنهادی که در طول خدمت در بالاترین مشاغل فرماندهی و مدیریت ارتش و ستاد کل نیروهای مشترک و وزارت دفاع منشأ خدمات عدیده بوده، نقش مهمی در ارتقای آمادگی رزمی ارتش، سپاه، نیروی انتظامی، مرزبانی، بسیج و تصمیم‌سازی سامانه فرماندهی در مقابله با تهدیدهای روزافزون دشمنان، توطئه چند جانبه خارجی و مشارکت فعال در تأمین نیازمندی‌های اطلاعاتی داشته است.

وی تاکید کرد: امیر حاتمی در ستاد کل نیروهای مسلح به عنوان الگوی یک افسر هوشمند و لایق در بالاترین رده ستادی و اجرایی نیروهای مسلح بوده است.

وی تصریح کرد: مبانی مورد استفاده در برنامه امیر سرتیپ حاتمی وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح شامل تدابیر مقام معظم رهبری، قانون اساسی، اهداف و راهبردها، اولویت‌های دولت، محورهای چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور و نیروهای مسلح با سیاست‌های کلی نظام، قانون وزارت دفاع، همچنین قانون ۵ ساله ششم، اسناد راهبردی نیروهای مسلح و سپاه و وزارت دفاع نقشه جامع علمی کشور است که با تجربه سازمان‌های تابعه وزارت دفاع و تجربه و تحلیل‌های محیطی، آینده پژوهی، ارزیابی نیازهای امروز و آینده نیروهای مسلح نقد و بررسی روندها موجود تدوین شده است.

نماینده مردم سلماس بیان داشت: امیر حاتمی را نماد وحدت بین ارتش، سپاه و نیروهای مسلح می‌دانم و در شرایط حساس کنونی رأی اعتماد نمایندگان به صورت رأی قاطع و بدون مخالفت به امیر سرتیپ حاتمی بیانگر حمایت آنها از نیروهای مسلح، امر مقدس دفاع و همچنین قدردانی از خدمات این امیر شایسته موجب رضایت سربازان وطن خواهد بود.

برزگر کاشانی ادامه داد: ظریف مرد شماره یک دیپلماسی کشور و فردی وطن‌پرست می‌گوید که بنده در حین مذاکرات بین‌المللی علاوه بر حمایت‌های رهبری و مردم از توانایی‌های وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بهره فراوانی برده‌ام. ما کمترین بودجه دفاعی را در بین کشورهای منطقه داریم اما از برترین قدرت دفاعی و عمق استراتژیک برخورداریم.

وی تأکید کرد: وزارت دفاع با بیش از ۱۰۰ دانشگاه در حال فعالیت است و از تولیدات قریب به ۴ هزار شرکت استفاده می‌کند. موشک‌های نقطه‌زن و انواع ادوات دفاعی جنگی با بالاترین کیفیت تولید می‌شود.

برزگر کاشانی افزود: در طرح آمایش دفاعی، خروج پادگان‌هایی که در حوزه انتخابیه بسیاری از دوستان وجود دارد امیر حاتمی می‌توانند قابلیت‌هایی برای انتقال این پادگان‌ها از داخل شهر به خارج شهر ایجاد کند. ما بهترین تجهیزات نظامی را داریم و برای رسیدن به این نکته که بهترین تجهیزات به همراه شجاع‌ترین نیروها داریم لذا آنها را باید مورد حمایت قرار گیرند تا تشویق شوند.

وی خاطر نشان کرد: ما بر اساس قانون افزایش ۲۰ درصدی دریافتی و مزایای نیروهای مسلح را وضع کردیم، بر این اساس آنچه که از وزرا و هیأت دولت آینده می‌خواهیم این است که مجلس و دولت دست به دست دهند و در جهت ارتقای کیفیت زندگی نیروهای مسلح تلاش کنند.

نماینده مردم سلماس در پایان خاطر نشان کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید با رأی قاطع به وزیر دفاع به دور از سلیقه‌ها نشان دهند که پشتیبان نیروهای مسلح هستند و خواهند بود.

امیرآبادی فراهانی در موافقت با وزیر پیشنهادی دفاع؛
حمایت از جبهه مقاومت از برنامه‌های امیر حاتمی است

احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در جریان رای اعتماد به کابینه دوازدهم و در موافقت با رأی امیرسرتیپ امیر حاتمی وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، اظهار داشت:  بنده امیر حاتمی را فردی ولایی می‌دانم، او بیش از ۳۰ سال خدمت در نیروهای مسلح را در کارنامه خود به ثبت رسانده و همواره خود را  سرباز ولایت دانسته است.

امیرآبادی تصریح کرد: مشی رفتاری او برگرفته از شهید صیاد شیرازی بوده و او تسلط حرفه‌ای به امور نظامی دارد و مسئولیت‌های متنوعی را در سطح ستاد داشته‌اند که می‌توان به وزارت اطلاعات و قرارگاه‌های عملیاتی، معاونت اطلاعات ارتش، معاونت ستاد نیروی انسانی کل ارتش و نیروهای انتظامی اشاره کرد.

نماینده مردم قم ادامه داد: همچنین امیر حاتمی مسلط به امور وزارت دفاع بوده و شناخت کاملی نسبت به نیازها و اولویت‌های نیروهای مسلح دارد و به مدت چهار سال جانشین وزیر دفاع بوده‌ است.

وی تأکید کرد: امیر حاتمی نزدیک‌ترین فرد به سردار دهقان بوده است و برنامه او مبتنی بر ادامه برنامه راهبردی و جامع سردار دهقان است.

امیرآبادی گفت: در رشد قدرت موشکی، نوسازی صنایع دفاعی، به کارگیری ظرفیت‌های بخش خصوصی و مدیریت بهینه هزینه از برنامه‌های وزیر دفاع است.

نماینده مردم قم بیان داشت: لازم است که هماهنگی بین نیروهای مسلح، نیروهای سه گانه ارتش و بسیج مستضعفین و تعامل سازنده‌ای بین این نیروها و دولت و مجلس وجود داشته باشد و وزیر دفاع توانسته است این تعامل را به خوبی برقرار کند.

وی اذعان داشت: وزیر دفاع در مسئولیت‌هایی که تاکنون بر عهده داشته است تعصبات صنفی را دخیل نکرده است و همواره تأکید بر استفاده از شایسته‌ترین افراد در نیروهای مسلح داشته است و برنامه خود را با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح تدوین کرده است که یکی از نکات مثبت او است.

در موافقت با وزیر پیشنهادی دفاع؛
رحیمی: با رای یکپارچه به امیرحاتمی نشان دهیم که برای دفاع از ارزش‌های انقلاب ایستاده‌ایم

جلیل رحیمی‌ جهان‌آبادی نماینده مردم  تربت جام و تایباد در جریان رای اعتماد به کابینه دوازدهم و در مخالفت با امیرسرتیپ امیر حاتمی وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، اظهار داشت: دوستان و عزیزان دقایقی که در اختیار دارم اجازه می‌خواهم از محضر همه شما بزگواران اختصاص دهم به دفاع از یک سرباز وطن، ازیک امیر لشکر اسلام و از یک پیرو ولایت از کسانی که امروز چشم آنها به تریبون بهارستان است تا ببیند که آیا نمایندگان مردم در مجلس زحمات سربازان این وطن هستند یا خیر؟

وی افزود: امروز چشم ارتش جمهوری اسلامی ایران، سبزپوشان آسمان سپاه پاسداران و تمامی نیروهایی که در وجب به وجب این خاک پرگهر مدافع امنیت، شرف و ناموس مملکتند به رأی ماست تا ببینند سردار و امیر لشکر اسلام جناب حاتمی با چه حمایتی در کابینه کار خود را آغاز خواهد کرد.

 رحیمی‌ جهان‌آبادی تصریح کرد: غرب و آمریکا فراموش کرده اما ما فراموش نکرده ایم و باید به نیروهای دفاعی عزت و احترام بگذاریم.

نماینده مردم  تربت جام و تایباد گفت: غرب فراموش کرده ایران را ظرف یک شب در جنگ جهانی دوم اشغال کرد،   غرب فراموش کرده که ۸ سال جنگ نابرابر را به ما تحمیل کرد، غرب فراموش کرده که صدام حسین هزار میلیارد دلار به ما خسارت وارد کرده است، غرب و آمریکا فراموش کرده بیش از ۲۵۰هزار شهید را ما در این کشور تشییع کرده ایم،   غرب فراموش  کرده موشک های اهدایی ابر قدرت ها تا به تهران می رسید، غرب فراموش کرده که ما تکه های بدن فرزندان ایران را در خلیج فارس با تور ماهیگیری جمع کردیم اما مدال شجاعت آمریکا بر سینه ناخدای  ناو آمریکایی نصب شد.

وی با بیان اینکه شاید غرب فراموش کرده دیپلمات های مظلوم ما در مزار شهید توسط تربیت یافتگان نظام های امنیتی و نظام های قدرتمند جهان به شهادت رسیدند و مظلومانه صدای آنها را در جهان حقوق بشری غرب کسی نشنید، تصریح کرد: عروسک‌های تکه پاره فرزندان ایران در خلیج فارس پس از اصابت موشک آمریکایی به هواپیمای مسافربری ما وجود دارد تا آنها را به موزه های حقوق بشر غرب و آمریکا هدیه دهیم.

 رحیمی‌ جهان‌آبادی اضافه کرد: اما امروز ایستاده ایم از سرباز وطن، از امیرحاتمی، از همه ارتشیان، از همه سپاهیان، از همه مدافعان و از همه کسانی که برای امنیت این سرزمین، برای حفظ میهن، برای حفظ سرزمینی که همه سهم ما از دنیای بزرگ خداست، برای حفاظت از ایران ایستاده ایم تا از همه این زحمات قدردانی کنیم.

موافق وزیر پیشنهادی دفاع بیان داشت: نه اصلاح طلب، نه اصولگرا، نه مسلمان و نه غیر مسلمان، نه شیعه و نه سنی هیچ تفاوتی امروز بین ما نیست برای دفاع از سرباز وطنی که همه عمر و افتخارش  پوشیدن لباس دفاع از ایران بوده است.

 رحیمی‌ جهان‌آبادی با بیان اینکه وزیر امور خارجه سردار دیپلماسی و امیر دیپلماسی و جناب حاتمی امیر ارتش و وزیر دفاع ما با همه وزرا متفاوت هستند، باید آن‌چنان رأی حداکثری، یکپارچه و قاطعی را به امیر دیپلماسی و امیر دفاع در خانه ملت بدهیم تا کسانی که بالای ۹۵ درصد تحریم ما را در سنای آمریکا به تصویب رساندند بدانند ما یکپارچه متعهد و یک دل و یک صدا برای مام میهن، دفاع از رهبری و ارزش ها ایستاده ایم.

وی افزود: تمام ایران امروز آماده است همچون حججی در دفاع از این وطن تا سربازانی که در مرزها و کسانی که نقطه نقطه این جهان برای دفاع از امنیت ما فدا می شوند، فدا شوند.

رحیمی گفت: ما امروز اینجا ایستاده ایم تا به نام ملت ایران از یک امیر وارسته ویک نظامی باسابقه خودمان دفاع کنیم امیری که در سمت روابط بین الملل ارتش نحوه تعامل با جهان و نحوه همدلی و همکاری بین المللی ونظامی جهانی را فرا گرفته است، کسی که در معاونت های اطلاعاتی و بخش  های امنیتی ارتش در زمانی که قدرت های بزرگ دروازه جهنم افغانستان را برای ناامنی این سرزمین تجهیز می کردند او برای تجهیز ارتش و آموزش ارتش و برای سربلندی ایران وقت گذاشت.

موافق وزیر پیشنهادی دفاع بیان داشت: امیر حاتمی دارای سوابق طولانی در ارتش جمهوری اسلامی ایران است و ارتش جمهوری اسلامی ایران بی نیاز از حرف بنده است.

وی ادامه داد: ارتشی آرام که مطیع رهبری و مدافع وطن به عنوان بازوی قدرتمند در کنار سبزپوشان آسمانی سپاه پاسداران فضایی ایجاد کرده که نه ابرقدرت ها، نه قدرت های متسوط و نه رقبا و نه دشمنان ما در این منطقه جرئت ندارند به این آب و خاک نگاه نادرست داشته باشند.

قاضی‌زاده هاشمی در موافقت با وزیر پیشنهادی دفاع؛
تمام نمایندگان به امیر حاتمی رأی دهند/ارتش و سپاه دو بازوی رهبری هستند

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نماینده مردم مشهد و کلات در جریان رأی اعتماد به کابینه دوازدهم و در موافقت با امیرسرتیپ امیر حاتمی وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، اظهار داشت: وقتی برادری از سپاه وزیر می شود جانشیتی از ارتش به کار می گمارد و وقتی برادری از ارتش به کار گمارده می شود جانشینی از سپاه و هر دو باهم و پشتیبان هم هستند.

وی گفت: همین است که در سخت ترین و پرچالش ترین مناطق امنیتی جهان و تحریم های شدید این حوزه از ابتدای انقلاب تاکنون ضمن حفظ تمامیت ارضی و امنیت کشور در حوزه اقتصاد و صنعت دفاعی، کشورمان در قله های علم و تکنولوژی و استقلال اقتصادی و اقتدار بین المللی است، ما نه تنها وابستگی نداریم بلکه نیازهای جریان مقاومت را نیز تأمین می کنیم.

قاضی زاده هاشمی افزود: این ارتش و سپاه که باهم برادراند در روزهای فتنه دو بازوی رهبری هستند.

وی تصریح کرد: مشکل اصلی در اداره کشور در حوزه فرابخش و بین بخشی است و به نوع حکمرانی و تعامل بین تیم های مختلف اجرایی بر می گردد.

موافق وزیر پیشنهادی دفاع اضافه کرد: آیا نمی‌شد همانطور که در حوزه سیاسی و با رایزنی گسترده و با تفاهم سیاسی سران اصلاحات و اعتدال کابینه معرفی می شود، در اداره حوزه اجرایی کشور هم این تفاهم و تفکیک وظیفه صورت گیرد.

وی گفت: در طول پربرکت انقلاب اسلامی آنجایی که توکلمان به خدا بوده و ظرفیت عظیم جوانان و توانمندی ملت ایران استفاده کردیم و با روحیه ایثار، از خود گذشتگی و ساده زیستی و با یک وحدت و همدلی و ارد شده و عمل کردیم موفق شدیم که نمونه بارز آن در مجموعه دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح دیده می شود.

قاضی زاده هاشمی گفت: همگی به امیر حاتمی رأی بدهیم نه فقط برای دفاع از ایشان بلکه برای حمایت از این نوع روش حکمرانی.

نظر شما