شناسهٔ خبر: 139606 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

جزئیات فرایند رای اعتماد به وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان دولت دوازدهم

هاشمی43 نمایندگان مخالف و موافق قاضی‌زاده هاشمی، وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان اظهارات خود را در صحن علنی مطرح کردند.

به گزارش «نماینده» ؛ جلسه رای اعتماد به کلیات برنامه کابینه دوازدهم و وزرای پیشنهادی از صبح روز گذشته (سه شنبه، ۲۴ مرداد ماه) در مجلس آغاز شد و در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد.

نمایندگان پس از بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات، اطلاعات، امور اقتصاد و دارایی و امور خارجه وارد دستور بررسی صلاحیت سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان شدند.

موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان اظهارات خود را به شرح زیر مطرح کردند:


مخالفان وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان حسن روحانی

عثمانی در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت:
دانشگاه‌های حوزه پزشکی و پیراپزشکی باید افزایش یابد

محمدقسیم عثمانی نماینده مردم بوکان در جریان رای اعتماد به کابینه دوازدهم و در مخالفت با حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر پیشنهادی بهداشت، اظهار داشت: متأسفانه رعایت تعادل در حقوق و دستمزد در بدنه وزارت بهداشت و درمان در برنامه‌های وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان دیده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه هرچند پزشکان در بخش اول نظام پزشکی قرار دارند اما تنها بخشی از عملیات درمان را انجام می‌دهند نه تمام آن را، ادامه داد: در دولت دوازدهم علاوه بر پزشکان باید به نیروهای پیراپزشکی و پشتیبانی هم توجه شود تا آن‌ها هم رضایت لازم را کسب کنند که این موضوع نیاز به تأمین مالی دارد اما راه‌های تأمین آن و مکانیزم‌های دستیابی به این مسئله را در برنامه‌های قاضی‌زاده هاشمی مشاهده نکرده‌ایم.

نماینده مردم بوکان با تأکید بر ضرورت بهداشت به جای درمان گفت: در این دوره عملکرد وزیر بهداشت در بخش درمان بسیار قابل توجه بود به گونه‌ای که تعداد تحت‌های بیمارستانی ۲۵ درصد افزایش یافت اما نسبت به عملکرد این وزارتخانه در بخش بهداشت رضایت نداریم و باید در دوره جدید به این مسئله هم توجه ویژه‌ای شود.

عثمانی تصریح کرد: لازم است دانشگاه‌های ما در حوزه پزشکی و پیراپزشکی افزایش یابد اما متأسفانه این مسئله هم در برنامه‌های قاضی‌زاده هاشمی دیده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه از آن جایی که حوزه عمل وزارت بهداشت و درمان فرابخشی است، بیمه‌ها در اختیار این وزارتخانه نیست و در دوره گذشته شاهد بودیم که وزارت بهداشت را اذیت کردند و به موقع پرداخت‌ها را انجام ندادند.

نماینده مردم بوکان گفت: ما نگران این سیستم فرا بخشی هستیم و وزیر پیشنهادی باید بیان کند برای بیمه‌ها در دوره آینده چه فکری می‌خواهند کنند.

بهادری در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت:
تأمین منابع مالی طرح تحول سلامت دچار ابهام است

سید هادی بهادری نماینده مردم ارومیه در جریان رای اعتماد به کابینه دوازدهم و در مخالفت با حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر پیشنهادی بهداشت، ضمن تشکر از زحمات وزیر و مجموعه وزارت بهداشت، اظهار داشت: متأسفانه یکی از مسائلی که به ویژه در مجموعه نظام پزشکی ما دیده می‌شود، بی‌عدالتی و تفاوت قابل توجه حقوق پزشکان با دیگر پرسنل بخش پزشکی است و حتی درآمد پزشکان در تخصص‌های مختلف هم تفاوت فاحشی با هم دارد.

وی با بیان اینکه ما پیرامون ادامه طرح تحول سلامت نگرانی‌هایی داریم، ادامه داد: وزیر پیشنهادی بهداشت در برنامه‌های خود مشخص نکرده که برای ادامه طرح تحول سلامت از چه طریق تأمین مالی صورت می‌گیرد و این بخش دچار ابهام است.

نماینده مردم ارومیه با تأکید بر اینکه وزارت بهداشت و درمان باید به موضوع بهداشت توجه بیشتری کند، تصریح کرد: از آن جایی که پیشگیری بهتر از درمان است توجه به مسائل بهداشت باید بیش از پیش در دستور کار این وزارتخانه قرار گیرد.

بهادری در ادامه به بیان مشکلات حوزه انتخابیه خود در بخش حوزه بهداشت و درمان پرداخت از جمله آن که گفت: دانشگاه علوم پزشکی ارومیه با بیش از ۱۴۰ سال قدمت باید حداقل جزو ۲۰ دانشگاه برتر علوم پزشکی کشور قرار می‌گرفت.

علیرضا بیگی در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت:
برخی سیاست‌های غلط در حوزه سلامت منجر به تامین منافع گروهی خاص شده است

احمد علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در جریان رای اعتماد به کابینه دوازدهم و در مخالفت با حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر پیشنهادی بهداشت، اظهار داشت: بر مبنای قانون برنامه پنجم توسعه که به عنوان سندی بالادستی محسوب می شود باید از آقای قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی سوال شود طی چهارسال گذشته چه اقداماتی را در چهارچوب این برنامه انجام داده اید؟

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو ادامه داد: بند «د» ماده ۳۲ برنامه پنج ساله توسعه وزارت درمان، بهداشت و آموزش پزشکی را موظف می کند تا پایان سال برنامه نظام درمانی کشور را در چارچوب یکپارچگی بیمه پایه درمان، پزشک خانواده، تشکیل هیات های امنا، بیمه های تکمیلی و مواردی از این دست تدوین و به هیات وزیران ارائه دهد که اگر وزارت بهداشت این بند را مقدم بر برنامه تحول سلامت اجرا می کرد امروز شاهد هزینه های کمرشکن که بیمه ها و دولت را به خاک سیاه نشانده است و ۱۲ میلیارد بدهی به بار آورده نبودیم.

وی تصریح کرد: در تبصره ۲ آمده است که پزشکانی که در استخدام پیمانی یا رسمی مراکز آموزشی_درمانی، دولتی یا عمومی و غیر دولتی هستند مجاز به فعالیت پزشکی در مراکز تشخیصی، آموزشی، درمانی و بیمارستان های بخش خصوصی و خیریه نیستند.

بیگی با بیان اینکه آیا امکان پذیر است یک قاضی صبح به کار قضاوت و عصر به کار وکالت بپردازد و برای همان پرونده سینه چاک کند، افزود: این موضوع اصلا پذیرفته نیست. باید از آقای قاضی زاده هاشمی سوال شود که در اجرای این مأموریت که طبق قانون برنامه به این وزارتخانه سپرده شده است در طول چهار سال گذشته چه کارهایی را انجام دادند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو تصریح کرد: انجام فعالیت های غیرمرتبط و تشکیل غیر قانونی شرکت های متعدد خصوصی در زمان وزارت آقای قاضی زاده هاشمی انجام شده است. اولین اشکال به این موضوع این است که طبق قانون تشکیل شرکت‌های غیردولتی باید با تصمیم مجلس شورای اسلامی صورت بگیرد اما معاونت توسعه به دانشگاه ها اجازه داده بدون برگزاری مناقصه و با ترک تشریفات نسبت به عقد قرارداد با این شرکت ها اقدام کنند، اما نکته قابل توجه در این میان این است که مدیریت این شرکت‌ها را مدیران وزارت بهداشت بر عهده دارند یا به عبارت بهتر کارفرما، مجری، ناظر و خریدار همه باهم است که این می شود همان حیات خلوت که موجب فساد می شود.

وی با بیان اینکه دیوان محاسبات در نامه خود اعلام کرده که این شرکت ها غیرقانونی هستند افزود: معاملات این شرکت ها باطل است، در کنار این موضوع انجام سرمایه گذاری در بانک های مختلف به جای پرداخت بدهی به سازمان های خصوصی و دولتی از جمله تخلفات دیگر وزارت بهداشت است.

بیگی خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت طی چهارسال گذشته علی رغم ادعای کسری شدید بودجه و بدهی فراوان ۱۲ هزار میلیاردی ۴۰۰ میلیارد تومان در بانک های مختلف سرمایه گذاری کرده و بهره آن را گرفته  است که این باز نوعی حیات خلوت دیگر است که نوعی عدم صداقت را می رساند که مخرب اقتصاد و در تضاد با نظام سلامت است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو خطاب به قاضی زاده هاشمی گفت: هیات امنای ارزی وزارت بهداشت و درمان برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی بیماران خاص از زمان جنگ تاسیس شده اما امروز به حیات خلوت برخی افراد خاص تبدیل شدند که تجهیزات پزشکی وارد می کنند و از دادن مالیات و تعرفه فرار می کنند که دهها صفحه از تخلفات آن در کمیسیون بهداشت و درمان وجود دارد.

وی اظهار داشت: معاون غذا و دارو وزارت بهداشت دارای شرکت و به واردات و تولیدات در این عرصه مشغول است، در کمیسیون بهداشت و درمان مستنداتی در این خصوص به شما ارائه شد اما آن را انکار کردید. امروز مشخص شده شرکت روناک متعلق به این وزیر است و تعدادی دیگر نیز به بستگان و دوستان واگذار شده، قول دادید پیگیری کنید اما اتفاقی نیفتاد، به ما بفرمایید پیشتیبانان این معاون چه کسانی هستند؟

بیگی با بیان اینکه خیلی علاقه‌مند هستم از زبان شما بشنوم نمایندگی نرخ های داخل چشم در اختیار چه کسی است، گفت: خوشحال خواهم شد که آقای وزیر بگویند خبر ندارم که چنین هم است. یکی از اصول اصلی در اداره حکومت این است که مسئولان دولتی ذی نفع و سهام دار در بخش خصوصی نباشند چراکه موجب بروز تعارض میان منافع اقتصادی شخصی با منافع عمومی جامعه می شود که یکی از مصادیق برجسته آن در کشور در وزارت بهداشت وجود دارد.

وی اضافه کرد: آقای قاضی زاده هاشمی و برخی از معاونان‌شان از ذی نفعان این بخش هستند و برخی از سیاست های اشتباه اتخاذ شده در حوزه سلامت در چهار سال گذشته به خاطر نادیده گرفتن منافع عمومی بوده و فقط منافع عده ای خاص را تأمین کرده است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در بخش پایانی سخنانش خاطر نشان کرد: بخاطر همین موضوع است که بودجه عظیم ردیف سلامت به هیچ عنوان پاسخگوی چاه ذیل هزینه های تحول سلامت را نمی دهد.


ملکی در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان؛
انتقاد از عدم اجرای کامل نظام ارجاع در کشور/ بدهی ۲۰ هزار میلیاردی وزارت بهداشت به تأمین اجتماعی و بیمه سلامت

ولی ملکی در نشست علنی عصر امروز (چهارشنبه، ۲۵ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان گفت: در این موضوع که قاضی‌زاده هاشمی وزیر توانمند، تخصصی و علمی است شکی نیست اما مواردی گوشزد می‌شود که زیبنده یک کارگزار اسلامی نیست.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بر اثر نظرسنجی از ۴ هزار و ۴۱۷ نفر، ۸۹ درصد متخصصان پزشکی موافق عملکرد قاضی زاده هاشمی نبوده اند، افزود: یکی از اصول مدیریت کارآمد و موثر جلب رضایت ذینفعان است که وزیر بهداشت در این بخش ناکام بوده است.

وی ادامه داد: وزیر از لحاظ علمی و مادی بی‌نیاز بوده و با منت وزیر شده است اما ابزار ریاست سعه صدر است که قاضی‌زاده هاشمی تحمل نظر مخالف را ندارد و این موضوع بر اساس شواهد از کانال‌های مختلف اثبات شدنی است.

ملکی با بیان اینکه قضاوت و واکنش سریع در برابر کسانی که مسائل و مشکلات خود را بیان می‌کنند از جمله مشکلات قاضی‌زاده هاشمی بوده که زیبنده یک کارگزار اسلامی نیست، یادآور شد: اگر این موضوع اصلاح شود قطعاً در کنار توفیقاتی که بوده وزیر می‌تواند موثرتر عمل کند چرا که کار پزشکی با افرادی ارتباط دارد که یا بیمار هستند و یا بیمار دارند.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: حرمت شکنی در جامعه پزشکی به دلیل اعمال مدیریت غیراصولی و عدم تعادل در رفتار با پزشکان مراجعه کننده و همکار از جمله ایرادات قاضی زاده هاشمی بوده که گزارش‌های آن موجود است در حالی که پیامبر اکرم (ص) محور اکمال رسالت خود را اخلاق‌مداری قرار داده است.

وی ادامه داد: وجود تبعیض آشکار در وزارتخانه و عدم توجه به شایسته‌سالاری مخصوصا کسانی که در امتحانات و گزینش‌های علمی قبول شده‌اند در وزارت بهداشت به چشم می‌خورد.

ملکی اظهار کرد: زمانی که رتبه‌های اول در تخصص و یا فوق تخصص کنار زده می‌شوند به دلیل اینکه هیأت علمی در رده بالاتری قرار بگیرد تبعیض آشکار است و افرادی هستند که چند سال نفر نخست آزمون شده اند اما بدون محاسبه کنار گذاشته شده اند که بسیار ناپسند است؛ اگر شایسته‌سالاری در سیستم حاکم شود حق نفرات نخست است که در آزمون‌ها شرکت کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه تاکنون نظام ارجاع به صورت کامل اجرا نشده است، افزود: برای جلوگیری از سرگردانی بیماران و عدم تحمل قانون نظام ارجاع به تصویب رسیده است اما وزارت بهداشت با رفتار سلیقه‌ای از اجرای کامل آن سر باز زد و از این طریق ضمن هدررفت وقت و عمر بیماران و همراهان سبب تحمیل هزینه‌های فراوان به کشور شده است.

وی با انتقاد از عدم اجرای کامل پزشک خانواده ادامه داد: برای ریشه‌یابی و تعیین پرونده برای افراد از مبادی اولیه تا پایان پزشک خانواده مطرح شد اما به اجرای آن توجه نشد و کنار گذاشته شد اما مطالبه مجلس این بوده که این قانون اجرا شود.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: به علت عدم اجرای مدیریت اصولی بر منابع مالی و توجه ویژه به جیب کسانی که درآمدهای ماهیانه میلیاردی دارند با تأخیر در پرداخت بیمه سلامت و تأمین اجتماعی نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد بدهی در وزارت بهداشت ایجاد شده است که در برنامه ششم توسعه مجلس برای جبران آن از طریق اوراق قرضه به وزارت بهداشت مجوز داد.

وی ادامه داد: چرا بدون پشتوانه مالی کشور را بدهکار کرده و ۸ هزار میلیارد تومان بیمه سلامت و ۸ هزار میلیارد تومان برای بیمه تأمین اجتماعی هزینه شد و چرا از جیب کارگری که ماهیانه یک میلیون تومان حقوق دریافت می‌شود به جیب کسانی که درآمد یک میلیاردی دارند ریخته شد و تأمین اجتماعی از این طریق زمینگیر شد.

ملکی با بیان اینکه درآمد یک میلیارد تومانی مساوی با درآمد هزار کارگر با حقوق یک میلیون تومانی بوده که در این موضوع اهمال صورت گرفته است، اظهار کرد: چرا راهنمای بالینی اجرا نشده است در حالی که در برنامه ششم دولت موظف شد که این قانون را اجرایی کند البته از گذشته این قانون وجود داشته است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه تأخیر یک ساله در پرداختی پزشکانی که در مناطق محروم خدمت می کردند، رخ داده است، افزود: این مسئله برای کسانی که در وزارتخانه درآمدهای آنچنانی دارند اتفاق نیفتاده اما برای کسانی که در مناطق محروم فعالیت می‌کنند وجود دارد که این مسئله تبعیض آشکار است.

وی با بیان اینکه ممکن است کسانی که درآمد مکفی دارند به تأخیر پرداختی‌ها توجه نکنند، ادامه داد: افرادی که در مناطق محروم با حدود ۴ الی ۵ میلیون حقوق زندگی می‌کنند چگونه می‌توانند با عدم دریافت یک ساله حقوق زندگی خود را تأمین کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تبدیل مجموعه وزارت بهداشت به وزارت با شائبه ویژه‌خواری و رانت خواری و رابطه ای گوشه‌ای از مسائل و مشکلات وزارت بهداشت و درمان است که اگر قاضی‌زاده‌هاشمی رأی آورد رفع این مشکلات را باید سرلوحه کار خود قرار دهد.

موافقان وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان حسن روحانی

خاتمی در موافقت با وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت:
۹۵ درصد از برنامه ‌های وزیر بهداشت با اسناد بالادستی منطبق است/افزایش یک چهارمی ظرفیت تخت‌های بیمارستانی

سید مرتضی خاتمی در نشست علنی عصر امروز (چهارشنبه، ۲۵ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، در موافقت با وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان متولی سلامت وظایف مختلفی از جمله نظارت، سیاست‌گذاری، ارائه خدمات و خرید خدمت را بر عهده دارد.

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بسیار خوشحالم در دفاع از شخصیتی صحبت می‌کنم که از نظر علمی ممتاز و در سطح بین‌المللی با بیش از ۱۰۰مقاله شناخته شده است، گفت: در مورد وزیری حرف می زنم که کارنامه‌روشن چهار ساله  و تجربه گران سنگ  وزارت را کسب کرده است و در یک کلام آقای قاضی زاده طرح تحول سلامت را در کشور به اجرا درآورده اند که بر اساس آن بار بزرگی از زندگی مردم برداشته شده و زیرساخت های بهداشتی و درمانی ارتقاء یافته است و همچنین برابر با یک چهارم تخت‌های بیمارستانی موجود در طرح تحول سلامت به تخت‌های بیمارستانی اضافه شده، مراکز بهداشتی و درمانی تجهیز و پرداخت هزینه از جیب مردم کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه قاضی زاده هاشمی بالغ بر ۳۰۰ سفر کاری به بیش از ۶۰۰ شهر و روستا داشته‌اند که اولا معنی آن تحرک، نشاط، انگیزه و ثانیا ریشه در اعتقادات او دارد، تصریح کرد: قطعا کسی که صاحب این اعتقاد است باید اینچنین انگیزه داشته باشد و همیشه در جایی بوده است که باید باشند یعنی در مرکز و کانون عملیات درسی که باحضور ۳۳ماه حضور داوطلبانه در جنگ آموخته است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با تأکید بر اینکه این سفرها ضمن ایجاد شناخت دقیق، کم کاری برخی مسئولان در سفر به مناطق محروم را جبران می‌کرد و همچنین با حضور در مناطق محروم فرهنگ پرداخت زکات علم را نهادینه کرده است، بیان کرد: برابر با بررسی معاونت نظارت مجلس ۹۵ درصد از مواد برنامه وزیر منطبق و همسو با شرح وظایف، سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و برنامه ششم توسعه است.

خاتمی با بیان اینکه مولفه نظامات سلامت، برنامه ریزی، سیاست گذاری از رأس نظام سلامت تا رده‌های پایین‌تر است، گفت: خوشبختانه در برنامه ارائه شده قاضی زاده هاشمی به این موارد توجه شده که ضمن پایه‌گذاری در گذشته در برنامه آینده نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از مهمترین شاخصه‌های بهداشتی در دنیا تقویت و پیشگیری از بیماری، توجه به محرومان، عدالت در سلامت، توسعه منابع انسانی و ارتقاء سطح سلامت است که در این خصوص  گام های مهمی در طرح تحول سلامت برداشته شده به گونه‌ای که در سفر رئیس سازمان بهداشت جهانی به ایران، کشور را در مسیر سلامت دانست و اظهار داشت طرح تحول سلامت  قابلیت عرضه به دنیا را دارد.

خاتمی با اشاره به اینکه از مهمترین روش‌ها در کاهش بزهکاری و کاهش آسیب‌های اجتماعی ارتقاء سطح مهارت‌های زندگی است که در قالب یکی از بندهای طرح تحول دیده شده، اضافه کرد: توجه به تکنولوژی‌های نوین، استقرار نظام ارجاع و پزشک خانواده از جمله حلقه‌های مفقوده نظام سلامت بوده که خوشبختانه با فراهم آوردن زیرساخت‌های آن در ۴ سال آینده اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد: به منظور بهبود سطح سلامت چندین سند ملی در ارتقاء سلامت وجود دارد که در برنامه‌های آقای قاضی زاده هاشمی مورد توجه جدی قرار گرفته است.

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه امروزه در منابع علمی بیشترین علت بیماری‌ها را استرس می‌دانند، بیان کرد: مهمترین راه مقابله با اصلاح روش زندگی است که خوشبختانه در برنامه وزیر وجود دارد، همچنین تقویت نظارت اولویت بهداشت و درمان، تمرکز تقویت تولیت فوریت‌های پیش بیمارستانی در ۴ سال گذشته مورد توجه قرار گرفته است.

خاتمی با تاکید بر اینکه تدوین برنامه های عملیاتی ایشان برگرفته از مولفه‌های علمی روز دنیا، قوانین بالادستی و برنامه ششم توسعه است، خاطرنشان کرد: جایگاه بخش سلامت توسط آقای قاضی‌زاده هاشمی ۱۰ رتبه ارتقاء یافته و با کوله باری از تجربه قدم به میدان مسئولیت گذاشته‌اند؛ ایمان دارم که یکی از ۵ رکورددار دریافت رأی اعتماد در دوره‌های گذشته این بار نیز با رأی بالایی توفیق خدمت به مردم ایران را کسب می‌کند.


صفاری در موافقت با وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت:
رتبه ممتاز وزارت بهداشت از لحاظ رضایتمندی مردم در نظرسنجی ها/ سوابق علمی و کاری قاضی زاده درخشان است

مرتضی صفاری نطنزی در نشست علنی نوبت عصر امروز (چهارشنبه ۲۵ مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در موافقت با سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان، گفت: قاضی زاده هاشمی شایسته وزارت است و عملکرد او بیانگر این موضوع است.

نماینده مردم نطنز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امام علی (ع) در نامه ای به مالک اشتر فرمودند تو را نزد خداوند جایگاهی است که بر زبان مردم جاری است. این جمله معیاری برای ارزیابی عملکرد مسئولان بوده تا میزان موفقیت مسئولان در جامعه مورد سنجش قرار بگیرد. رضایتمندی از عملکرد قاضی زاده هاشمی در وزارت بهداشت مشهود است.

صفاری تصریح کرد: براساس نظرسنجی ها از دستگاه های مختلف، مردم از عملکرد وزارت بهداشت رضایت دارند که این دستاوردهای موفقیت آمیز در وزارت بهداشت بیانگر این است که پیگیری های لازم از سوی وزیر بهداشت در ۴ سال گذشته انجام شده است.

وی افزود: نباید فراموش شود که دغدغه و مطالبه مقام معظم رهبری و مردم از مسئولان کاهش هزینه ها در بخش درمان و پیگیری ها و اجرای طرح تحول سلامت در این راستا بود.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: راه اندازی ۱۲۸ کلینیک در شهرهای محروم، ساخت مراکز درمانی، افزایش یک هزار تخت بیمارستانی، پوشش ۸۵ درصدی هزینه های ناباروری و ایجاد ۱۷ مرکز برای رسیدگی به ناباروری و همچنین احداث ۱۲۲ بیمارستان جدید با پتانسیل ۲۱ هزار تخت و احداث خانه های بهداشت و همچنین احداث پایگاه های سلامت شهری و ایجاد ۱۹۸ شبکه بهداشت و درمان از اقدامات قاضی زاده هاشمی بوده است.

صفاری گفت: قاضی زاده هاشمی در دوران وزارتش ۲۷۰ بار به استان ها و مناطق محروم سفر داشتند و با اخلاقمداری به مسائل مردم رسیدگی کردند و حتی در سفرها وقت برای معالجه مردم اختصاص می دادند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به سوابق علمی قاضی زاده هاشمی افزود: تالیف ۱۰جلد کتاب و ارائه مقالات علمی معتبر و اشراف و تسلط به مسائل حوزه سلامت از ویژگی های آقای هاشمی است و همچنین می توان عنوان کرد دکتر هاشمی یکی از افتخارات جمهوری اسلامی محسوب می شود، بنابراین بیایید با رأی قاطع به ایشان زمینه پیشرفت بیشتر در کشور را فراهم کنیم.


تاجگردون در موافقت با وزیر پیشنهادی بهداشت:
برنامه قاضی زاده هاشمی منطبق با اسناد بالادستی و سیاست‌های رهبری/ کاهش آمار داروهای وارداتی به کشور

غلامرضا تاجگردون در نشست علنی  امروز (چهار شنبه، ۲۵ مردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت ودرمان در موافقت با ایشان، گفت: از باب وظیفه ساختار سازمانی در مجلس یادآور می شوم که طرح تحول سلامت که توسط هاشمی اجرا شد، توسط مجلس تدوین شد.

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: با آغاز کار دولت در مجلس گذشته مجلس با قوت در برنامه ششم، احکام دایمی و سایر فعالیت ها به ویژه در بودجه طرح مذکور را ادامه دادیم.

وی افزود: روزی که طرح را تصویب و برای اجرا به دولت ارائه کردیم یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده را اضافه کردیم تا دولت بتواند این طرح عظیم را اجرا کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: زمانی که این طرح را تصویب کردیم آگاه بودیم که این طرح نیاز جامعه بوده و مناطق محروم کشور و مردم چه سهمی از درآمد خود را صرف بهداشت و درمان می کنند و این سهم توسط سایردرآمدها قابل جبران نبود بنابراین ناگزیر بودیم همکاری لازم را با مردم داشته باشیم.

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس دهم، یادآور شد: زمانی که سهم مردم در بستری قریب به ۲۰ تا ۲۵ بوده امروز  نزدیک به ۵ درصد رسید باید همیشه این موضوعات را به یاد داشته و امروز نباید به دلیل مشکلات کوچک این طرح عظیم را که بسیاری از کشورهای پیشرفته در اجرای آن موفق نبوده اند را زیر سوال برد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، افزود: درآمدهای پایدار بسیار مناسبی را از یک درصد و ۵ درصد تصویب کردیم و دولت نیز علی رغم تمامی کاستی ها در منابع همکاری مناسبی را به عمل آورد و آن را اجرا کرد.

وی خطاب به نمایندگان مجلس یادآور شد: امروز خوشحال هستم که حتی یک درصد خطا در برنامه قاضی زاده هاشمی وجود نداشته و این برنامه به طور کامل منطبق با اسناد بالادستی، احکام و سیاست های کلان برنامه ششم، بودجه و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: افتخار می کنم که در گزارش دیوان محاسبات از تفریغ بودجه سال ۹۴ خطایی را از حیث عملکرد در این حجم سنگین منابع در بحث بهداشت و درمان نداشتیم.

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس دهم، ادامه داد: هماهنگی بین اسناد بالادستی از جمله افتخارات قاضی زاده هاشمی در بحث بهداشت و درمان و طرح تحول سلامت بود.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، با یادآوری اختلافات  میان وزارت تعاون و وزارت بهداشت، گفت: انتظار می رود اختلافات میان این دو وزارتخانه رفع شود تا بدون دغدغه بتوان طرح های حوزه سلامت را به پیش برد.

وی با بیان اینکه قاضی زاده هاشمی به خوبی می تواند مشکلات را شناسایی و رفع کند، گفت: اعتراف می کنم در این چند سال اخیر که به عنوان رییس کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس خدمت می کنم قاضی زاده هاشمی به طور مداوم دنبال رفع مشکلات بودجه ای وزارت خانه بود.

رفتار حسنه قاضی زاده هاشمی در برخورد با مستضعفان و محرومان و دردکشیده ها قابل ستایش است

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس دهم، با بیان اینکه رفتار حسنه قاضی زاده هاشمی در برخورد با مستضعفان و محرومان و دردکشیده ها قابل ستایش است، تصریح کرد: به دلیل خوشنود کردن محرومان امروزه ما از شما خوشنود هستیم زیرا آنچه که برای مهم است خوشنودی و رضایت مردم است نه خوشنودی خواص و از اینکه فعالیت ایشان موجب شد که عموم مردم خوشنود شوند و سهم درمان از جیب مردم کاهش یابد سپاسگزاریم.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، با یادآوری اینکه سهم واردات دارو به شدت کاهش یافته است، گفت: دارو و کالاهای پزشکی رتبه بندی شده و کسی به راحتی نمی تواند اقدام به واردات دارو کند.

نظر شما