شناسهٔ خبر: 139603 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

جزئیات فرایند رای اعتماد به وزیر پیشنهادی امور خارجه دولت دوازدهم

محمدجواد ظریف نمایندگان مخالف و موافق ظریف، وزیر پیشنهادی امور خارجه اظهارات خود را در صحن علنی مطرح کردند.

به گزارش «نماینده»؛ جلسه رای اعتماد به کلیات برنامه کابینه دوازدهم و وزرای پیشنهادی از صبح روز گذشته (سه شنبه، ۲۴ مرداد ماه) در مجلس آغاز شد و در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد.

نمایندگان پس از بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات، اطلاعات و امور اقتصاد و دارایی وارد دستور بررسی صلاحیت محمد جواد ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه شدند.

موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی امور خارجه اظهارات خود را به شرح زیر مطرح کردند:

مخالفان وزیر پیشنهادی امور خارجه حسن روحانی:

پورابراهیمی در مخالفت با وزیر پیشنهادی امورخارجه:
سفرای ما رویکرد اقتصادی ندارند

محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در جریان رای اعتماد به کابینه دوازدهم و در مخالفت با محمدجواد ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه، اظهار داشت: دیپلماسی اقتصادی یکی از مباحثی است که بنده پیش از حضور ظریف و در دوره قبل پیشگیری‌ کردم و خوشحالم امروز ادبیات تغییرات در حوزه وزارت امور خارجه انجام شده و در دستور کار قرار گرفته است اما بین بنده و ظریف اختلاف نظر جدی درباره نحوه اجرای دیپلماسی اقتصادی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در مجلس قبلی به وزیر امور خارجه  فرصت سه ماهه دادیم تا دیپلماسی اقتصادی را در خارج از کشور و بر اساس یک تغییر ساختاری ترتیب اثر دهد، گفت: در آن برهه آقای ظریف گفت که خلاء دیپلماسی اقتصادی در وزارت امور خارجه وجود دارد اما ساختار اجازه تغییرات را به ما نمی‌دهد، که ما را در جواب گفتیم این پیشنهادات را در قوانین و مقررات لحاظ می‌کنیم.

نماینده مردم کرمان تصریح کرد: وزیر پیشنهادی امور خارجه، دیپلماسی اقتصادی را به طور کامل در برنامه پیشنهادی خود تدوین کرده است اما ما باید اساسنامه وزارت امور خارجه را به مفهوم نهادینه شدن این نهاد ادبیاتی کنیم چرا که ممکن است بعد از ظریف وزیر دیگری انتخاب شود که به این مبانی اعتقاد نداشته باشد و در نتیجه امکان استمرار وجود نداشته باشد.

پور ابراهیمی متذکر شد: در همین رابطه مجددا چند روز پیش با ظریف صحبت کردم که گفت نیاز به تغیر اساسنامه نیست در حالی که اساسی ترین موضوع تغییر ساختار است.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در دیدار با هیئت وزیران فرمودند که وقتی فعالان اقتصادی ما در خارج از کشور حضور پیدا می‌کنند تنها کسی که اطلاع ندارد سفیر ما است و باید این مسئله ساماندهی شود.

نماینده مردم کرمان با تأکید بر اینکه امروز جنگ ما اقتصادی است، اظهار داشت: برنامه‌های ظریف کاملا خوب و جامع است اما اگر ساختار به مفهوم اساسنامه و تغییرات پایه عملیاتی نشود نمی‌توانیم تضمین آینده آنچه  در گذشته بر حوزه دیپلماسی خارجی ما رفته جبران کنیم و امیدواریم این تغییر ساختار با همکاری مجلس و دولت عملیاتی شود.

پورابراهیمی خاطر نشان کرد: متأسفانه رویکرد تمام سفرای ما در خارج از کشور امنیتی یا سیاسی است و تنها چیزی که بلد نیستند اقتصاد است که با تغییر اساسنامه این موضوع تا حدود حل می‌شود.

ابطحی در مخالفت با وزیر پیشنهادی امورخارجه؛
آقای برجام! چرا ترامپ تاجر باید به قراردادی که تمامی امتیازات را گرفته، پایبند باشد؟

سیدمحمد جواد ابطحی نماینده خمینی شهر در جریان رای اعتماد به کابینه دوازدهم و در مخالفت با محمدجواد ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه، اظهار داشت: آقای ظریف هم در برنامه های شما و هم در اهداف کلان کشور این موضوع وجود دارد که باید سیاست خارجی در یک دایره قدرت تصمیم گیری قرار بگیرد و افراد غیر مسئول نباید در این حوزه اظهار نظر کنند.

نماینده مردم خمینی شهر ادامه داد: شما گفته اید احیای جایگاه وزارت امور خارجه در چرخه سیاست سازی و سیاستگذاری بسته به ارجاع سیاست های مصوب و یکپارچه، نظام دادن به تصمیم سازی و تصمیم گیری در حوزه سیاست خارجی و ایجاد ساز و کار قانونی پیشگیری از مداخله و اظهارنظر مقامات غیرمسئول در این حوزه است.

وی با بیان اینکه آقای ظریف به دنبال ایجاد موانع حقوقی و قانونی برای اظهارنظر افراد غیر از خود و دیپلمات های وزارت امور خارجه است افزود: این اصلا پیام خوبی نیست. مسئله این است که سیاست خارجی کشور موضوعی نیست که تنها در یک وزارتخانه تعیین شود، حساسیت و اهمیت این حوزه از این جهت که با سرنوشت امنیت روابط کشور با محیط پیرامونی، اقتصاد، فرهنگ و حتی سیاست داخلی درگیر است در بخش های اساسی و کلان توسط نهادهای بالادستی و مقام معظم رهبری تعیین می شود.

ابطحی تصریح کرد: به نظر می رسد تجربه ورود به مجلس از بعد نظارتی به برخی از پرونده های سیاست خارجی و گاه ممانعت از اعمال و اجرای برخی سیاست های دولت در ایده شما بی تاثیر نباشد. نمود واضح این موضوع را می توان در ورود مجلس به بررسی کامل برجام و نمایان کردن ایرادات این توافق و مصوبه نمایندگان مجلس برای رعایت ۹ اصل در اجرای ان دانست.

نماینده مردم خمینی شهر با بیان اینکه چالش دیگر ایده آقای ظریف تعارض حقوقی آن با جایگاه قانونی مجلس و نمایندگان است گفت: اگر قرار باشد از افراد غیرمسئول یا به عبارت بهتر منتقدها در حوزه سیاست خارجی ورود و حتی اظهارنظر نکنند به غیر از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس سایر نمایندگان و حتی ائمه جمعه نمی توانند در این حوزه وارد شوند البته ان شا الله که من اشتباه متوجه شده باشم.

وی خطاب به ظریف گفت: تجربه های تاریخی نشان می دهد که باید مجلس را با خود همراه داشته باشید. در تاریخ نمونه های زیادی از این موضوع وجود دارد که مسائل سیاست خارجی با همراهی مجلس حل شده است. این ایده شما پیام درستی به مجلس نیست.

ابطحی در خصوص صحبت های روز گذشته رئیس جمهور در صحن علنی مجلس اظهار داشت: آقای روحانی دیروز در صحن علنی گفتند ایران برجام را نه تهدید علیه کشور و تسلیم در برابر قدرت ها بلکه توافقی برد برد و متوازن می داند که مسیر همکاری و اعتماد سازی با جهان را گشوده است. رئیس جمهور در ادامه گفت برجام الگوی پیروزی صلح و دیپلماسی بر جنگ و یک جانبه گرایی است، برجام موجب حصول اطمینان از ماهیت صرفا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران خواهد بود.

نماینده مردم خمینی شهر افزود: این صحبت های رئیس جمهور به معنی ان است که سند برجام به امضا رسیده تا با اجرای تعهدات توسط ایران نهایتا این اطمینان برای جهان ایجاد شود که برنامه هسته ای ایران صرفا صلح آمیز است یعنی ایران حتی از حقوق عادی خود در ان پی تی محروم شده است چرا که مطابق با ماده ۴ ان پی تی کشورها می توانند فعالیت هسته ای صلح آمیز شامل تحقیق، تولید و استفاده از آن را داشته باشند اما در توافق هسته ای این موضوع پذیرفته شد که اجرای برنامه به عنوان معیاری صرفا برای صلح آمیز بودن یا نبودن برنامه هسته ای ایران تلقی می شود.

وی با بیان اینکه برجام با این تعریف بر خلاف صحبت های رئیس جمهور مکانیزم کنترل و نظارت بر ایران است تصریح کرد: این توافق متاسفانه توسط تیم وزارت امور خارج پذیرفته شده است. بر مبنای همین مکانیزم قابل کنترل است که خط قرمز یک سال گریز هسته ای از جانب آمریکا به عنوان معیار اعطای اجازه به ایران برای هر یک از فعالیت هایش داده می شود. با این نکته باید پرسید آیا این پیروزی صلح بر جنگ است؟

ابطحی افزود: جای تاسف دارد که دشمن ما به این دستورالعمل عمل نکرده و به گونه ای رفتار می کند که به خاطر دادن تعدادی وعده نسیه به ایران سخت متضرر شده اما دوستان چنان به خاطر این قرارداد شعف و شادی دارند که دشمن فهمید می تواند قیمت را هر چه بخواهد بالا ببرد. ترامپ تاجر است و چرا باید به قراردادی متعهد بماند که هر امتیازی دلش می خواسته نقد گرفته است و با نقض ان از تمامی تعهدات نسیه ای که داده نیز شانه خالی می کند.

نماینده مردم خمینی شهر ادامه داد: آقای ظریف، شما و آقای روحانی بارها گفتید که در صورت نقض برجام از سوی آمریکا کارهای زیادی انجام می دهید، سوال من از شما این است که آمریکا دیگر باید چه کاری انجام دهد که شما بپذیرید که برجام نقض شده است؟

وی گفت: آقای ظریف و روحانی گفته اند نباید کاری کنیم که نقض برجام به هزینه ایران انجام شود و حتی به این موضوع اشاره کردید که این هدیه ای نیست که ما به امریکا بدهیم معنای جمله شما این است که آمریکا می تواند هر چقدر که بخواهد تحریم پشت تحریم اضافه کند و مطمئن باشد که ایران به طور یک طرفه به برجام پایبند خواهد بود و هیچ اقدام متقابلی نخواهد کرد، پس چرا ایران را بیشتر تحریم نکنیم وقتی برایش هزینه ای ندارد.

ابطحی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری شما را به دیانت و شجاعت و غیرت توصیف کردند ما هم همین را می گوییم اما در همان بیانات، رهبری فرمودند انتقاد را محترم بشمارید و به منتقدان به دیده دشمن نگاه نکنید، ما معصوم نیستیم. این فرمایشات رهبری به من شجاعت را می دهد تا بگویم اگر دستاورد همین باشد که دیگر به آمریکا اعتماد نکنیم بزرگترین دستاورد این توافق بوده است.

نماینده مردم خمینی شهر با تاکید به این موضوع که سوابق امریکا نشان می دهد آنها به هیچ تعهدی پایبند نخواهند بود افزود: مقام معظم رهبری علی رغم حمایت از توافق هسته ای فرمودند ای کاش در این توافق عجله نمی کردیم و آیا نمی شد توافق بهتر از این انجام داد، مقام معظم رهبری در پاسخ به همین سوال فرمودند می شد اما دوستان عجله کردند که نتیجه ان این شد که امروز بنا به گفته خود مسئولین هنوز تعهدات امریکا عملی نشده است.

وی گفت: سوئیفت باز است اما در مورد واردات شکر و آب معدنی اما اگر یک صنعتکار بخواهد مبلغی را سرمایه گذاری کند نمی تواند. این بدان معنا است که ما به عنوان نمایندگان مجلس باید متوجه شویم که در عرصه عمل به دوستان خود در عرصه دیپلماسی کمک کنیم و بگوییم مجلس با تمام قوا در اختیار شما است.

ابطحی با بیان اینکه در تصویب طرح مقابله با اقدامات آمریکا حتی یک رای مخالف وجود نداشت افزود: دوستان در عرصه دیپلماسی خارجی این پشتوانه ملت و مجلس را دارند پس باید صریح بایستند و جسارت به خرج دهند. سیاست ترامپ این است که تنش ایجاد کند و هزینه جنگ را تحمیل کند تا طرف مقابل وادار به مذاکره شود گواه این موضوع مسئله کره شمالی و موضوع خروج از پیمان آب و هوایی پاریس است.

نماینده مردم خمینی شهر افزود: ما در مقابل آمریکا یک پارچه متحدیم و به عنوان پشتوانه آقای ظریف و دستگاه دیپلماسی هستیم اما اگر من به جای آقای روحانی بودم زمانی که دیدم دشمن در مقابل تیم دیپلماسی ایستاده است بلافاصله ترفند تعویض تیم سیاست خارجی را انجام می دادم. آقای ظریف تعهداتی داده و تلاش های روزافزونی کرده است اما در این موقعیت و با این دولت یک تیم دیگر با زبانی دیگر می تواند کارساز باشد.

وی در بخش پایانی سخنانش خطاب به روحانی خاطرنشان کرد: آقای روحانی پیش از ان که بخواهد در سیاست خارجی اتفاق دیگر بیافتد تیم سیاست خارجی را عوض کنید.

رضازاده در موافقت با وزیر پیشنهادی امور خارجه؛
صالح‌تر از ظریف برای اداره دستگاه دیپلماسی نمی‌شناسیم

حسین رضازاده نماینده کازرون در جریان رای اعتماد به کابینه دوازدهم و در موافقت با محمدجواد ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه، اظهار داشت: زبان از بیان فضایل ظریف قاصر است اما در مورد او باید چند نکته را ذکر کنم.

وی افزود: یکی از ویژگی های بارز را می توان در مقایسه سیاست خارجی فعلی با گذشته دریافت که حکایت از دیپلماسی فعال همراه با منطق ایشان دارد.

نماینده مردم کازرون تصریح کرد: ماهها بحث کردن مذاکره با کشورهایی که ید طولایی در استعمار و از پشت خنجر زدن دارند بسیار دشوار است ولی ظریف موفق شد با اقتدار از سد آنها بگذرد.

وی بیان داشت: ظریف همواره از رهنمودهای مقام معظم رهبری در حوزه سیاست خارجی استفاده کرده و تدین، شجاعت، ایستادگی، دلسوزی و انقلابی بودن از نقاط قوت وی است. برای اینکه عملکرد ظریف در دولت یازدهم را بهتر ارزیابی کنیم، باید تصویری از وضعیت سیاست و روابط خارجی، قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم را ترسیم کنیم.

این نماینده مجلس اضافه کرد: بهبود یافتن وضعیت دو جانبه و منطقه‌ای کشور در دولت یازدهم با حضور ظریف انجام شد.

رضازاده در ادامه تصریح کرد: ارجاع پرونده هسته ای جمهوری اسلامی به شورای امنیت سازمان ملل، اجرای قطعنامه تحریمی شورای امنیت مبتنی بر فصل هفتم منشور سازمان ملل، طرح ابهامات مختلف درباره ابعاد نظامی و اجتماعی پرونده هسته ای، اجماع جهان علیه جمهوری اسلامی و تلاش برای منزوی کردن کشور، معرفی پرونده صلح آمیز هسته ای به عنوان تهدید علیه صلح و امنیت بین المللی، افزایش بی سابقه ایران هراسی، اتحاد قدرت های بزرگ در برابر ایران، تنزل جایگاه بین المللی جمهوری اسلامی وضعیتی بود که در حوزه بین الملل داشتیم که باعث بروز برخی اشکالات شد.

نماینده مردم کازرون در ادامه تصریح کرد: در شرایط بحرانی که پیش از دولت یازدهم به وضوح به چشم می خورد، موفقیت در سیاست خارجی میسر نبود مگر اینکه دیپلماتی کارکشته مانند ظریف سکان هدایت آن را بر عهده گیرند، برجام و پرونده هسته ای ایران هم اولین آزمونی بود که ظریف با موفقیت آن را به سرانجام رساند، همچنین رویکرد تعاملی و مذاکره باعث شدگشایش هایی در خصوص سیاست خارجی به وجود آید.

رضازاده افزود: آزاد شدن میلیاردها دلار از پول های بلوکه شده ایران در تحریم های مهم و هسته ای، معرفی ایران به عنوان کشوری که قابلیت تعامل را دارد، خارج شدن ایران از فصل هفتم منشور، جذب سرمایه گذاری خارجی همگی از اقدامات موثری بود که در زمان وزارت ظریف در وزارت امور خارجه به سرانجام رسید.

نماینده مردم کازرون بیان داشت: همچنین وزارت امور خارجه با یک سلسله اقدامات موانع موجود را در بخش اقتصادی از بین برد و این دستاورد بزرگی برای ایشان محسوب می شود.

وی در ادامه تصریح کرد: همچنین از لحاظ منطقه ای کشور در شرایط خطیری به سر می برد، هرچند در این چهارسال موفقیت های زیادی به دست آمده اما چالش هایی نیز در پیش رو قرار دارد که برخی از آنها عبارتند از سیاست های نسنجیده و مقابله آمریکا با جمهوری اسلامی، عناد دولت جدید آمریکا و رژیم صهیونیستی برای بی اثر کردن منافع برجام، تنش در روابط با همسایگان جمهوری به دلیل اعمال نفوذ سیاست های رژیم صهیونیستی است، همه اینها در صورتی مرتفع می شود که با هماهنگی های موجود در کشور مدیریت سیاست خارجی و امنیتی به دیپلمات کارکشته یعنی ظریف سپرده شود.

رضازاده بیان داشت: در این میان نباید از دیدگاه های جنایی و متفرقه برای برخی از منافع سود برد و نباید آنها را در رسانه ها پیگیری کرد، همچنین باید از اقدامات تخریبی گروه‌های خودسر در داخل کشور جلوگیری کرد؛ مانند حمله ای که به سفارت خانه عربستان در تهران شد.

نماینده مردم کازرون خاطر نشان کرد: ظریف را فردی می دانم که می تواند تحولات نو ایجاد کند در زمان وزارت او شاهد حضور نخستین سخنگوی زن و نخستین سفیر زن بودیم، همچنین نخستین سفیر از اقلیت‌های قومی و مذهبی در زمان وزارت ظریف انتخاب شد، او همچنین به دنبال تقویت رویکرد اقتصادی همراه با رویکرد سیاسی است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: ظریف در هدایت دستگاه دیپلماسی موفق بوده و کسی صالح تر از وی برای ادامه مسیر نمی شناسیم که رأی قاطعی به انتخاب ایشان می دهیم.

پارسایی در موافقت با وزیر پیشنهادی امور خارجه:
ظرافت تنها در ظریف یافت می‌شود و بس/بازگرداندن عزت به دیپلماسی نشان از تقویت اقتدار ایران دارد

بهرام پارسایی نماینده شیراز در جریان رای اعتماد به کابینه دوازدهم و در موافقت با محمدجواد ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه، اظهار داشت: ظرافت تنها در دکتر ظریف دیده می شود و نمونه ای ندارد.

وی ادامه داد: بازگرداندن عزت به دیپلماسی ایران بیانگر این واقعیت است که موقعیت ما نسبت به قبل در عرصه جهانی تقویت شده است و در میان همسایگان بدون انکار ایران لقب اثرگذارترین کشور را به خود اختصاص داده است که به واسطه دیپلماسی و سیاست خارجی قوی رقم خورده است.        

نماینده مردم شیراز به سفرای توانمند ایران اشاره کرد و بیان داشت:  آهنی سفیر ما در فرانسه، ماجدی سفیر ما در آلمان، انصاری سفیر ما در هند، بهاجی سفیر ما در استرالیا بسیار قوی ظاهر شده است و در بحث اقتصادی گام های موثری برداشتند مضاف بر اینکه طرح های دکتر ظریف نیز حکایت از توجه خاص وزارت امور خارجه به بحث اقتصادی دارد.

پارسایی در ادامه تصریح کرد: اگر انتظار داریم در عرصه دیپلماسی و سیاست خارجی قوی شویم باید نوع ادبیاتمان را با آنها تغییر دهیم و سربازان دیپلماسی ایران را همراهی کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: من حتم دارم دفاع از ظریف آسان ترین دفاع در بین وزرا به واسطه عملکرد چهارساله ایشان است.

ساعی در موافقت با وزیر پیشنهادی امورخارجه:
ظریف دستاوردهای سیاسی و اقتصادی زیادی برای کشور به ارمغان آورده است

 زهرا ساعی نماینده مردم تبریز و آذرشهر در جریان رای اعتماد به کابینه دوازدهم و در موافقت با محمدجواد ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه، اظهار داشت: با آغاز گفت‌وگوهای هسته‌ای و شروع رفت‌ و آمدهای سیاسی با دیگر کشورها، گفت‌وگوهای سازنده و اغنایی آقای ظریف، راه برای موفقیت مذاکرات و به نتیجه رساندن آن هموار شد.

وی افزود: آقای ظریف با اتخاذ راهبرد مناسب در سیاست خارجی مبتنی بر فضای ایران هراسی و حل و فصل موضوع هسته‌ای طی مذاکرات فشرده و دشوار با شش قدرت جهانی به توافقی دست یافت که ضمن حفظ و تثبیت دستاوردهای هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، شناسایی حق غنی سازی و جلب همکاری‌های بین‌المللی در زمینه هسته‌ای به بحران ساختاری غرب علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان پایان داد.

نماینده مردم تبریز در مجلس تصریح کرد: آقای ظریف به عنوان فردی کاملا حرفه‌ای و متخصص در حوزه روابط بین‌الملل و سیاست خارجی است و در چارچوب ارتقای جایگاه کشور و ائتلای هر چه بیشتر جمهوری اسلامی ایران و در راستای حفظ مصالح کشور براساس رویکرد عزت، حکمت و مصلحت تلاش و کوشش وافری کرده است.

ساعی ادامه داد: گواه این مطلب فرمایشات رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌های مختلف است که ظریف و تیم مذاکره کننده را امین، متدین، شجاع و با غیرت توصیف کرده‌اند.

نماینده مردم تبریز تاکید کرد: وزارت امور خارجه با هدایت آقای ظریف توانست در این چهار سال در حوزه‌های مختلف منطقه‌ای در قالب هیات‌های دیپلماتیک به اسیا و اقیانوسیه، اروپا و آمریکا، قفقاز و آسیای مرکزی، افریقا و خصوصا غرب آسیا و ورود هیات‌های دیپلماتیک از مناطق فوق‌الذکر به ایران اسلامی دستاوردهای مختلفی در حوزه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی داشته باشد.

وی همچنین تاکید کرد: به هر حال ظریف یکبار دیگر توسط رئیس‌جمهور به عنوان وزیر امور خارجه در دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی معرفی شدند و ما می‌خواهیم وزیر امور خارجه‌ای را انتخاب کنیم که در طی چهار سال آینده در صحنه بین‌المللی و منطقه‌ای تاثیر گذار باشد.

ساعی در بخش دیگری از سخنان خود اذعان داشت: با توجه به این مساله وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با رای اعتماد بالای مجلس شورای اسلامی انتخاب می‌شود تا در مذاکرات و پیشبرد اهداف جهانی و منطقه‌ای قدرت چانه‌زنی بیشتری داشته باشد و بتواند حرف خود را به کرسی بنشاند.

نماینده مردم تبریز بیان داشت: دولت جدید آمریکا دولت پرخاشگر و بی‌منطقی است و با توجه به اظهارات و اقداماتی که دولت جدید آمریکا در قبال برجام انجام می‌دهد در ماه‌های آینده باید مذاکرات بیشتری با طرف‌های اروپایی، روسی و چینی صورت گیرد و از طرف دیگر شاهد تحولاتی در منطقه خودمان هستیم.

وی افزود: در منطقه مساله سوریه پس از پیروزی‌های جبهه مقاومت از حالت جنگی خارج و مقاومت آن افزایش یافته است.

عضو فراکسیون امید مجلس در پایان خاطرنشان کرد: در حوزه خلیج فارس هم ما موضوع عربستان و قطر را پیش رو داریم و همچنین در عراق تحولاتی جدید در حال اتفاق است همه این مسائل موجب اهمیت بیش از پیش حوزه دیپلماسی شده است. وزیر امور خارجه‌ای توانمند و شجاع به خوبی در این عرصه نقش آفرین باشد؛ بنابراین سکان‌دار دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران باید با بالاترین رای توسط مجلس شورای اسلامی انتخاب شود.

سیاوشی در موافقت با وزیر پیشنهادی امورخارجه؛
ظریف بر دیپلماسی اقتصادی و بازطراحی ساختار وزارت خارجه تأکید دارد

طیبه سیاوشی شاه عنایتی نمایند مردم تهران در جریان رای اعتماد به کابینه دوازدهم و در موافقت با محمدجواد ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه، اظهار داشت: اقدامات و تلاش‌های وزارت امور خارجه نه تنها منجر به دستیابی به توافق هسته‌ای و خروج از قرار گرفتن در ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد شد، بلکه موجبات خروج ایران از انزوای بین‌المللی را فراهم کرد.

وی افزود: به‌رغم قرار گرفتن کشورمان در منطقه پرتلاطم خاورمیانه و تحولات عمیق در جهان عرب و همچنین محیط پیرامونی جمهوری اسلامی ایران، وزارت امور خارجه با مهار تهدیدهای ایجادشده، توانست با حداکثرسازی فرصت پدیدآمده برای ایران توفیقات مهمی را در رابطه با کشور عراق در زمینه تحولات سیاسی و اقتصادی پیش ببرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر تصریح کرد: وزارت امور خارجه دولت یازدهم توانست روابط بحرانی با عربستان سعودی را به‌خوبی مدیریت کند. همچنین گسترش روابط سازنده با دیگر کشورهای همسایه ازجمله ترکیه، ایران را تبدیل به یک بازیگر صلح‌ساز و شریک در حل سیاسی بحران‌ها در عرصه سیاست منطقه‌ای کرده است.

سیاوشی ادامه داد: در عرصه بین‌المللی وزارت امور خارجه به ریاست ظریف توانست روابط در حال سقوط با کشورهای اروپایی را به تحرکت و با دستیابی به توافق هسته‌ای عرصه سیاست بین‌الملل شاهد حضور فعال ایران در روابط دوجانبه با کشورهای اروپایی باشد.

وی تاکید کرد: به‌رغم چالش‌های فراوان در عرصه سیاست خارجی به‌ویژه پس از روی کار آمدن رئیس جمهوری جدید آمریکا، وزارت امور خارجه به صدارت آقای ظریف و با به‌کارگیری توان دیپلماسی خود همچنان در مقابله با عناد دولت جدید آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه ابتکار عمل را حفظ کرده است.

عضو فراکسیون امید مجلس در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: مخالفت با توافق هسته‌ای وجه مشترک میان کشورهای معاند با جمهوری اسلامی ایران است، کشورهایی که در جهت بازگرداندن ایران به انزوای بین‌المللی با طرح مسائلی مانند ایران‌هراسی و شیعه هراسی دست به اقدامات تخریبی زدند.

وی اظهار داشت: به رغم فضای سنگین عدم اعتماد و موج فرقه‌گرایی و تنازع بین کشورهای منطقه، جمهوری اسلامی ایران در سایه تدابیر دستگاه سیاست خارجی‌اش توانسته است حضور قدرتمندانه خود را به دور از هرگونه تشویش و با کاربرد همه عرصه‌های دیپلماتیک حفظ کند.

سیاوشی، بیان کرد: وزارت امور خارجه کشورمان به ریاست آقای ظریف توانسته با اولویت قرار دادن منافع ملی و رعایت مصالح عمومی کشور، نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را از شرایط پیچیده و بعضاً خطرناک به سلامت خارج سازد و ائتلاف کشورها به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه کشورمان را متزلزل کند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر گفت: تأکید ظریف بر دیپلماسی اقتصادی و بازطراحی وزارت امورخارجه، نشان از آگاهی او به مطالبات مردم و برنامه‌های رئیس جمهور دارد.

وی خاطرنشان کرد: مشی تدبیر و اعتدال و توانایی آقای ظریف و تیم قدرتمند دستگاه سیاست خارجه کشورمان، گفتمان جدیدی را وارد عرصه بین‌المللی کرده است. رویکردی که ناشی از خودباوری و اتکا به همه توانمندی‌های داخلی با هدف احتراز از قوانین آن کشور در حوزه تهدیدات است تا به این ترتیب نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به کمک این سربازان فداکار پویاتر از گذشته تعاملات سازنده و مؤثر با جهان خارج را محقق سازد.

نظر شما