شناسهٔ خبر: 139601 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اولاد قباد در موافقت با وزیر پیشنهادی اقتصاد:

اصلاحات گمرک کشور از کارهای برجسته کرباسیان است

اولاد قبا نماینده مردم تهران گفت: با توجه به جایگاه وزارت اقتصاد، وزیر مربوطه علاوه بر دانش اقتصادی باید از شجاعت و مدیریت اقتصادی برخوردار باشد.

به گزارش «نماینده»، فریده اولاد قباد نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامهشر در جریان رأی اعتماد به کابینه دوازدهم و در موافقت با مسعود کرباسیان وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، اظهار داشت: در ابتدای دولت یازدهم کشور در جایگاه نامطلوبی از لحاظ تورم و رشد اقتصادی قرار داشت.

وی با بیان اینکه اقتصاد ایران در سال‌های اخیر با شرایط بسیار ویژه ای روبه‌رو بوده است، گفت: دولت دوازدهم در شرایطی کار را آغاز می‌کند که مجبور بود از ثمرات سیاست‌های خارجی، تعاملات خارجی، منافع برجام و اصلاحات اقتصادی که در دولت یازدهم آغاز شده بود و نتایج آن ثبات اقتصادی، تورم تک رقمی، افزایش سهم درآمدهای مالیاتی از بودجه بهره برداری کند.

اولاد قباد تصریح کرد: رشد اقتصادی ایران در سال ۱۳۹۱، منفی ۷ درصد بوده در صورتی که در سال ۱۳۹۵ به مثبت ۱۲درصد رسیده و پیشرفت قابل توجهی داشته است همچنین تورم در ایران در مقطعی به ۴۰ درصد هم رسیده بود، اما امروز تک‌رقمی است.

نماینده مردم تهران بیان داشت: دولت دوازدهم باید اصلاحات ساختاری و نهادی را در دستور کار خود قرار دهد، لذا با توجه به جایگاه وزارت اقتصاد، وزیر مربوطه باید علاوه بر دانش اقتصادی از مدیریت اجرایی قوی  برخوردار باشد تا بتواند ضمن انجام اصلاحات جدی در حوزه های بانک مالیات فرماندهی اقتصادی کشور را عهده دار باشد.

وی با تأکید بر اینکه وزیر اقتصاد باید قدرت اجرایی داشته باشد چرا که صرفا تئوری های علم اقتصاد راهگشا نیست، گفت: وزیر پیشنهادی هم از بعد تحصیلی دارای مدارج بالای علمی است و این امر حکایت از اشراف کامل وی بر فضای کسب و کار و معادلات جهانی است و به سبب تدریس در دانشکده های اقتصادی از دانش روز و تعامل با استادان این رشته برخوردار است.

اولاد قباد در ادامه به سوابق اجرایی وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی اشاره کرد و گفت: کرباسیان حدود ۲۸ سال سابقه معاون وزیر را در کارنامه خود دارد و تا به امروز معاون وزارتخانه های صنعت، نفت، بازرگانی و اقتصاد بوده است و در زمان وزیری طیب نیا نقش موثری را توانسته ایفا کند.

وی در باره احاطه کرباسیان به حوزه های اقتصادی، تصریح کرد: وزیر پیشنهادی در شورای پول و اعتبار، شورای عالی بانک ها، ستاد تنظیم بازار داخلی، کمیسیون شورای اقتصاد و نشست های داخلی و خارجی حضور یافته و از این جهت به تمام حوزه های اقتصادی اشراف کامل دارد.

نماینده مردم تهران بیان داشت: نقطه عطف کارنامه کرباسیان اصلاحات در ساختار گمرک است که با اجرای برنامه گمرک نوین و سامانه آن در زمینه قاچاق کالا گام های موثری برداشته است و قاچاق کالا از ۲۸ میلیارد دلار به ۱۲ میلیارد کاهش پیدا کرده است.

اولا قباد با بیان اینکه در زمان حضور وی در گمرک تعاملات با حوزه های کارآفرینی بیشتر شد، تصریح کرد: سوابق کرباسیان در اتاق بازرگانی حکایت از تعاملات با فضای کسب و کار دارد.

وی در ادامه گفت: با توجه به اینکه یکی از مشکلات در فضای اقتصادی عدم هماهنگی و تعامل با سایر نهادها است امیدوارم وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی بتواند با تعاملی سازنده به ویژه با بانک مرکزی سازمان برنامه و بودجه و وزارتخانه هایی مانند صنعت، معدن و تجارت و نفت به موفقیت دست یابد و بر مشکلات اقتصادی کشور فائق آید.

نماینده مردم شبستر تصریح کرد: ایشان به اسناد بالادستی، برنامه های مصوب مانند برنامه ششم توسعه، سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری از جمله اقتصاد مقاومتی و سیاست های اصل ۴۴ قانون تعهد دارد و این امر در برنامه های ایشان کاملا مشهود است.

اولاد قباد بیان داشت: مهمترین مجلس از وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی رفع مشکلات ساختاری اقتصاد است که قاعدتا به دلیل ریشه دار بودن آنها قابل حل در طول چهار سال گذشته نبوده اما در این میان نظام بانکی، نظام مالیاتی، حوزه تجارت و گمرک باید اصلاح شود و باید وابستگی دولت به درامدهای نفتی به حداقل برسد.

وی تصریح کرد: برای تحقق اقتصاد مقاومتی و کاهش وابستگی به نفت درآمدها باید به سمت مالیات ها برود که نیازمند ساختار مالیاتی کشور است همچنین باید حمایت موثری از تولید کنندگان شود.

نماینده مردم شبستر گفت: همچنین باید به اوضاع پیمانکاران سر و سامان داده شود تا آنان مجددا پویا شوند و به چرخه اقتصادی بازگردند. همچنین در سایه ان قشر کارگر به مطالبات خود برسند.

اولاد قباد بیان داشت: کرباسیان شفافیت اقتصادی را رقم زده و این یکی از نقاط عطف در کارنامه ایشان به شمار می رود چرا که تا شفافیت رقم نخورد پویایی نیز بوجود نمی آید و بخش خصوصی هم قادر به تصمیم گیری برای سرمایه گذاری نخواهد بود.

وی در پایان به بورس اشاره کرد و گفت: در برنامه کرباسیان به صورت شفاف به بحث بورس اشاره شده و اتفاقات خوبی پیش بینی شده است مضاف بر این سیستم بانکی باید اصلاح شود که در برنامه ایشان وجود دارد.

نظر شما