شناسهٔ خبر: 139599 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

بهادری در مخالفت با وزیر پیشنهادی اقتصاد؛

نفت زدگی، سیاست زدگی و دولت زدگی عامل فساد اقتصادی امروز ایران است

سیدهادی بهادری نماینده مردم ارومیه گفت: نفت زدگی، سیاست زدگی و دولت زدگی عامل فساد اقتصادی امروز کشور است.

به گزارش «نماینده» سید هادی بهادری نماینده مردم ارومیه در جریان رای اعتماد به کابینه دوازدهم و در مخالفت با مسعود کرباسیان وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، اظهار داشت: انتظارات مجلس از وزیر اقتصاد کابینه دوازدهم خارج کردن مدار اقتصادی کشور از زیر چرخ‌های سیاست است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: مخالفت من از باب حمایت از دولت است باید نواقصی که در اقتصاد کشور وجود دارد با کمک هم حل کنیم.

وی افزود: در بحث کسب و کار رتبه کشور از ۱۵۲ به ۱۲۰ رسانده‌ایم که این رتبه هم قابل قبول نیست در بحث آزادی اقتصادی رتبه ۱۵۵، مباحث مرتبط با کار آفرینی رتبه ۸۵ و در بحث فلاکت اقتصادی رتبه ۱۸ را داریم.

بهادری بیان کرد: یکی از موضوعاتی که وزیر پیشنهادی اقتصاد هم در برنامه خود به آن اشاره کرده، آسیب‌های حوزه اقتصادی است این آسیب‌ها عمدتا در ۴ بخش نفت زدگی، رانت زدگی، دوت زدگی و سیاست زدگی است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از انتظارات مجلس از وزیر اقتصاد کابینه دوازدهم خارج کردن مدار اقتصادی کشور از زیر چرخ‌های سیاست است، بیان کرد: ما برای اقتصاد به مدل نیاز داریم امروز در اقتصادهای نو ظهوری مانند ترکیه، هند، چین و برزیل از مدل‌های مشخصی پیروی می‌کنند.

وی با بیان اینکه رشد اقتصادی کشور در مقطعی به منفی ۶.۸ رسید، اظهار داشت: اقتصاد ما هم باید بر مدار این مدل‌های مشخص حرکت کند که با سیاست زدگی بالا و پایین نشود.

بهادری گفت: انتظار ما از آقای کرباسیان و تیم آینده وی این است که با بهره‌مندی از مشاوران قوی بسترهای لازم را برای حل ضعف تئوریک حوزه اقتصادی ایجاد کنند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی به برنامه وزیر پیشنهادی اقتصاد اشاره کرد و افزود: هماهنگی تیم اقتصاد اهمیت زیادی دارد مرکز سقل تیم اقتصادی شخص وزیر است با توجه به اینکه وزیر اقتصاد از سوی مجلس مورد سوال قرار می گیرد انتظار از وی این است که با سایر قسمت‌ها هماهنگی ویژه‌ای داشته باشد.

وی ادامه داد: هماهنگی سایر وزارت خانه‌ها مانند کار، نفت، جهاد و نیرو از وزیر آینده اقتصاد انتظار داریم در گذشته ناهماهنگی‌ها یکی از دلایل موفق نشدن اقتصاد کشور بوده است.

بهادری با بیان اینکه بحث قاچاق کالا و شفافیت نداشتن یکی از موضوعات مورد توجه ما است، گفت: کابینه بعدی باید به این دو مساله مهم توجه بیشتری کند اهداف کمی این موضوع برای ما مبهم است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: در برنامه وزیر پیشنهادی مشخص نشده که چه میزان قرار است قاچاق کالا کاهش یابد؛ حقوق‌های نجومی تا حدی حل شد و ما انتظار داریم که بحث برای همکاری مدیران دولتی در هیئت‌ مدیره شرکت‌ها محدودیت‌های ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه باید به تسهیل صادرات و شفافیت گمرکی توجه بیشتری شود، گفت: اقتصاد در صحنه بین الملل اهمیت بسیاری دارد بعد از برجام فضای خوبی برای مطرح شده ظرفیت وزیر اقتصاد به عنوان وزیری بین المللی فراهم شده است.

بهادری با تاکید بر اینکه ارتباط تنگاتنگ وزرای اقتصادی و خارجه مورد انتظار مجلس است، تصریح کرد: طی سال‌های گذشته ما شاهد تورم بالا و رکود کم بودیم و سیاست‌های اقتصادی به سمتی حرکت کرد که رکود افزایش و تورم کاهش یافت که این سیاست‌ها با مدلی سنجیده ادامه یابد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای مردم و بازار تغییر دائمی در سیاست‌ها جای سوال دارد باید کاهش نرخ سود بانکی به صورت جدی پیگیری شود با سود بانکی دو رقمی تولید واقعی در کشور شکل نمی‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه باید بر موسسات مالی نظارت‌های بیشتری صورت گیرد، افزود: دیگر نباید موسسه‌های مالی غیر مجاز داشته باشیم باید سرمایه بانک‌ها به سمت کارهای تولیدی مولد حرکت کند و با همکاری همسایگان بانک‌های مشترک تشکیل بدهیم.

بهادری گفت: باید شعب بانک‌های خارجی را در کشور به مرور زمان ایجاد کنیم؛ ضروری است تا در استان‌های مختلف کشور عدالت اقتصادی شکل بگیرد چراکه اکنون شاهد نابرابری های اقتصادی هستیم درآمد سرانه استان‌ها با یکدیگر تفاوت زیادی دارد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی افزود: وزارت اقتصاد باید برنامه مدونی برای کاهش شکاف‌های اقتصادی استان‌های مختلف داشته باشد و نسبت مالیات اخذ شده هماهنگ با درآمد سالیانه آنها باشد اکنون وضعیت دارایی و مالیات اخذ شده تناسبی با وضعیت درآمد سالیانه آنان ندارد.

وی با تاکید بر اینکه باید نظارت‌ها به مناطق آزاد و ویژه افزایش یابد، اظهار داشت: لایحه‌ای که در مجلس تصویب شده باید هر چه سریعتر اجرا شود؛ در بحث نظام تامین مالی کشور آینده فروشی می‌کنیم و منابع سال‌های آینده را هزینه می‌کنیم. وزارت اقتصاد باید برای این موضوع برنامه مدونی داشته باشد.

بهادری خاطر نشان کرد: باید پروتکل‌ها و شیوه نامه‌های اقتصاد مقاومتی تدوین شود و از برخوردهای سلیقه‌ای بپرهیزیم، بخش خصوصی انتظار یکسان سازی نرخ ارز را دارد که باید محقق شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، گفت: در برنامه وزیر پیشنهادی مطالب خوبی بیان شده ولی فاقد اهداف کمی است اگر برنامه به صورت نقشه راه چهار ساله با ذکر شاخصه‌ها ارائه شود می‌توان آن را کنترل کرد.

وی تاکید کرد: آقای کرباسیان وزیری با سابقه، خوش نام و پر تلاش است برای اینکه بعد از رای اعتماد مجلس بتواند موفق شود باید ضعف‌ها را برطرف کند و تیمی هماهنگ داشته باشد.

نظر شما