شناسهٔ خبر: 139595 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

موافقان و مخالفان علوی در صحن مجلس چه گفتند؟

جزئیات فرایند رای اعتماد به وزیر پیشنهادی اطلاعات دولت دوازدهم

علوی وزیر اطلاعات نمایندگان مخالف و موافق وزیر پیشنهادی اطلاعات اظهارات خود را در صحن علنی مطرح کردند.

به گزارش «نماینده»؛ جلسه رای اعتماد به کلیات برنامه پیشنهادی کابینه دوازدهم و وزرای پیشنهادی از صبح روز گذشته (سه شنبه، ۲۴ مرداد ماه) در مجلس آغاز شد و در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد.

نمایندگان پس از بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و ارتباطات، وارد بررسی صلاحیت حجت الاسلام سید محمود علوی، وزیر پیشنهادی اطلاعات شدند که با اتمام صحن ادامه بررسی صلاحیت وی به جلسه امروز (چهارشنبه، ۲۵ مرداد ماه) موکول شد.

موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی اطلاعات اظهارات خود را به شرح زیر مطرح کردند:

مخالفان وزیر پیشنهادی اطلاعات حسن روحانی 

مطهری در مخالفت با وزیر پیشنهادی اطلاعات:

وزیری را باید انتخاب کرد که به سایر نهادها اجازه دخالت در وزارت اطلاعات را ندهد
 

علی مطهری نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در جریان رای اعتماد به کابینه دوازدهم و در مخالفت با حجت‌الاسلام سید محمود علوی وزیر پیشنهادی اطلاعات، اظهار داشت:مخالفت من با وزیر پیشنهادی اطلاعات جناب آقای علوی، بیشتر ناشی از یک نقص ساختاری در حوزه اطلاعات کشور است، یعنی ما یک نقص ساختاری در حوزه اطلاعات داریم که باعث کاهش قدرت نظارت مجلس و تضییع حقوق ملتِ مصرح در فصل سوم قانون اساسی شده است و این مخالفت در واقع دفاع از حقوق مجلس و مردم است.

وی افزود: این نقص ساختاری عبارت است از تداخل مسئولیت ها و وظایف نهادهای اطلاعاتی مختلف بوده که منجر به پاسخگو نبودن در برخی امور شده است لذا نیاز به وزیری داریم که زمینه رفع این نقص را فراهم کند و باید وزیری را انتخاب کنیم که به سایر نهادها و سازمان‌ها اجازه دخالت در حیطه کار وزارت اطلاعات را ندهد، قانون هم همین را می‌گوید.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر تصریح کرد: اساسا فلسفه تدوین قانون تأسیس وزارت اطلاعات مصوب سال ۱۳۶۲ و قانون بعدی مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوب ۱۳۷۴ ایجاد تمرکز در امور اطلاعاتی کشور بود تا از تداخل وظایف و مسئولیت‌ها و از موازی‌کاری جلوگیری شود و نهاد مسئول به مجلس پاسخگو باشد.

مطهری تاکید کرد: طبق این قانون بخش اطلاعات همه نهادها از جمله قوه قضائیه، سپاه پاسداران، ارتش و نیروی انتظامی غیر از بخش حفاظت اطلاعات خودشان باید در وزارت اطلاعات متمرکز باشند.

نایب رئیس دوم مجلس اذعان داشت: تبصره ۳ ماده ۱ قانون تاسیس وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی می‌گوید که هر یک از وزارتخانه‌ها و موسسات و شرکت‌های دولتی و نهادها و نیروی نظامی و انتظامی که در کسب اطلاعات تخصصی خود به مسائل امنیتی برخورد نمایند همچنین هر گونه اطلاعاتی که مورد تقاضای وزارت اطلاعات باشد، موظف هستند در اختیار وزارت اطلاعات قرار دهند که اگر همین یک تبصره اجرا می شد آن نقص ساختاری پدید نمی آمد ولی به مرور برخی از نهادها حوزه فعالیت خود را گسترش داده و وارد حوزه کاری وزارت اطلاعات شدند.

مطهری بیان داشت: از ابتدای انقلاب، وظایف امنیتی و اطلاعاتی سپاه پاسداران مشخص بوده و علاوه بر حفاظت اطلاعات خود شامل مخالفان مسلح مثل منافقین، گروه فرقان، پژاک، کومله و امروز داعش بوده و رصدهای اطلاعاتی سپاه قدس در خارج از کشور نیز وظیفه ذاتی آن شمرده شده است این رویه، درست و پذیرفته شده بوده است.

وی ادامه داد: اما در چند سال اخیر دایره کار این نهاد البته با انگیزه پاسداری از نظام وسیعتر شده و به موضوع رسانه ها و مطبوعات و خبرنگاران یا موضوع دانشگاه ها و دانشجویان و نشریات دانشجویی و مانند اینها گسترش پیدا کرده و طبعا به مجلس هم پاسخگو نیستند چون آن که می تواند مورد سوال و استیضاح قرار بگیرد وزارت اطلاعات است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر اظهار داشت: این در حالی است که ما در جمهوری اسلامی مقام یا نهاد غیر پاسخگو نداریم، حتی مقام معظم رهبری در مقابل مجلس خبرگان رهبری و در مقابل مردم پاسخگو هستند. امام علی علیه السلام می فرماید همان طور که حاکم بر مردم حقوقی دارد مردم هم بر حاکم حقوقی دارند و اساسا حق دو طرفی است تنها کسی که بر همه حق دارد و کسی بر او حق ندارد خداست که خالق همه موجودات است.

مطهری تصریح کرد: مشکل امروز مجلس با وزارت اطلاعات این است که به خاطر وضعیت موجود، وزیر اطلاعات نمی تواند به بسیاری از سوالات ما نمایندگان پاسخ بدهد به عنوان مثال وقتی از وزیر اطلاعات درباره بازداشت مدیران کانال‌های تلگرامی در آستانه سال ۹۶ سوال کردیم وی گفت این کار توسط نهاد دیگری انجام شده و خود من هم معترض هستم، همین طور زمانی که از بازداشت برخی دانشجویان و خبرنگاران یا افرادی که به اتهام جاسوسی بازداشت شده اند سوال می‌کنیم وزیر جوابی ندارد و می گوید از حیطه اختیار من خارج است در نتیجه مجلس نمی تواند به وظیفه نظارتی خود در اجرای فصل سوم قانون اساسی درباره حقوق ملت عمل کند.

وی گفت: روشن است که این وضع قابل دوام نیست و باید راهی برای حل این معضل پیدا شود، وزیر اطلاعات باید فردی باشد که بتواند این معضل را با کمک مقامات عالی کشور حل و فصل کند به طوری که متولی اصلی اطلاعات در کشور وزارت اطلاعات باشد و سایر نهادهای اطلاعاتی کار تخصصی خود را انجام دهند.

نایب رئیس دوم مجلس تاکید کرد: خلاصه حرف من این است که تکلیف ما نمایندگان مجلس با وزارت اطلاعات باید روشن باشد و وزیر باید حیطه کاری خود را مشخص کند، نمی‌شود که وزیر در امور مختلف بگوید از دست من خارج است. به این ترتیب بهانه های حقوق بشری به دست دشمنان انقلاب اسلامی داده می شود و آنها از آن برای ایجاد فشار بر جمهوری اسلامی استفاده می کنند.

مطهری بیان داشت: در واقع صحبت من فراتر از وزیر اطلاعات جناب آقای علوی است و آن حل یک معضل سیاسی و امنیتی کشور است که در چند سال اخیر آسیب هایی به نظام وارد کرده است. نگاه درست آقای علوی به مقوله اطلاعات و تلاش شان برای تغییر نگاه برخی کارکنان این وزارتخانه به مقوله حفظ نظام و رعایت حقوق ملت را درک می کنم ولی این کافی نیست بلکه وزیر اطلاعات باید به وضع موجود خاتمه دهد و از مجموعه اختیارات و حقوق وزارتخانه صیانت کند و در همه مسائل امنیتی و اطلاعاتی در مقابل مجلس پاسخگو باشد و این امر نیاز به صراحت و صلابت دارد که به فرموده امیرالمومنین علی (علیه السلام) کسی می تواند امر خدا را بر پا دارد که اهل مصانعه و رودربایستی و ملاحظه کاری نباشد. جناب آقای علوی در چهار سال گذشته مرد این میدان نبود، گرچه قدردان خدمات زیاد وی هستیم.

عثمانی در مخالفت با وزیر پیشنهادی اطلاعات؛

وجود ظرفیت در وزارت اطلاعات برای معرفی وزیر از بدنه وزارتخانه

محمدقسیم عثمانی در نشست علنی عصر امروز (سه شنبه، ۲۴ مرداد ماه) در جریان بررسی برنامه وزیر پیشنهادی اطلاعات در مخالفت با وی ضمن تشکر از تلاش های وزارت اطلاعات جهت رصد گروهک های تروریستی در داخل و خارج از کشور گفت: اشراف موفق و موثق وزارت اطلاعات بر روی گروهک های تروریستی، تبادل اطلاعات با سرویس های اطلاعاتی مختلف مدعی در دنیا و تبادل اطلاعاتی با کشورهای موفق، مبارزه با مفاسد اقتصادی و ریشه یابی آن ها جهت ریشه کنی فساد اقتصادی از جمله تلاش های وزارت اطلاعات است.

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی افزود: امنیت کشور مرهون تلاش سربازان گمنام وزارت اطلاعات بوده و با دستگاه های دیگر که واحد اطلاعاتی دارند هماهنگ بوده و است، توانمندی های وزارت اطلاعات است که باید به این توانمندی ها استفاده از فناوری های نوین اطلاعاتی را اضافه کرد.

عثمانی با بیان اینکه وزارت اطلاعات سرشار از نیروهای متعهد و توانمند بوده که شأن بسیاری از آن ها وزارت است، ادامه داد: این ظرفیت در وزارت اطلاعات وجود دارد که از بدنه خود وزارتخانه وزرایی برخی وزارتخانه های دیگر را تأمین کند.

وی یادآور شد: زمانی که از وزارت اطلاعات شخصی برای یک پست معرفی شود بلافاصله یک عده گارد می‌گیرند که این فرد امنیتی بوده اما گاهی در بدنه وزارت اطلاعات که شأن امنیتی داشته از افرادی بیرون وزارتخانه استفاده می شود که مناسب شأن وزارت اطلاعات نیست.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس تصریح کرد: بنده به منظور تقویت این دستگاه مهم که انتظار می رود که وزیر آن بیشترین رأی را کسب کند در عین مخالفت با معرفی وزیر از بیرون برای وزارت اطلاعات به آقای علوی رأی مثبت می دهم چراکه وزیر اطلاعات خوب عمل کرده اما عمل خوب ایشان می توانست این باشد که از معاونین خود فردی را عرضه بدارد.

دلخوش در مخالفت با وزیر پیشنهادی اطلاعات؛

وزارت اطلاعات باید امنیت اقتصادی را تامین کند

سید کاظم دلخوش نماینده مردم صومعه سرا در جریان رای اعتماد به کابینه دوازدهم و در مخالفت با حجت‌الاسلام سید محمود علوی  وزیر پیشنهادی اطلاعاتگفت: از محمود علوی تشکر می کنم که به همراه سربازان گمنام امام زمان(عج) در امنیت کشور همواره تلاش کرده اند و بخش زیادی از امنیت کشور را مدیون آنها هستیم.

وی افزود: در خصوص برنامه های وزیر پیشنهادی اطلاعات نقد هایی وجود دارد، و از این امر گله مند هستیم که برنامه ای ندارید.

نماینده مردم  صومعه سرا تصریح کرد: فضای مجازی این روزها شرایط پیچیده‌ای به خود گرفته، هر چند  نگران آن نیستیم که فضای مجازی در اختیار همه قرار گیرد، اما این فضا وقتی آرمان مردم را مورد هجوم قرار داده و ناموس ملت را تهدید می کند، شرایط به گونه ی دیگری می شود.

دلخوش بیان داشت: این فضاها به چه حقی اجازه توهین به ملت را می دهند، و در شرایطی که ایران به عنوان ام القرا کشورهای اسلامی شناخته می شود هم مسئولین و هم مردم در تهدید فضای مجازی قرار دارند و متاسفانه در طول یک سال گذشته هیچ برخوردی با این فضای مجازی با این درصد تهدیدات نشده است.

وی گفت: بحث فیلترینگ مشکلات را بیشتر کرد، هیچ کاری انجام نشد، هر چند در برنامه وزیر پیشنهادی اطلاعات  به مسائلی از جمله نگاه حاکمیتی، استقلال حرفه ای، رویکرد جهادی و سیانت اطلاعاتی از مردم اشاره شده اما شاهد عملی شدن آن در طول یک سال گذشته نبودیم.

دلخوش تصریح کرد: در استان گیلان یک عامل داخلی  در فضای مجازی به استاندار و امام جمعه توهین می کند، اما برخوردی با آن نمی شود، مضاف بر اینکه با عواملی هم که شناسایی شده برخوردی نمی شود.

نماینده مردم  صومعه سرا تصریح کرد: سوال من درباره برنامه راهبردی محمود علوی این است  که در شناسایی و راهبرد مقابله با تهاجم دشمن در چه سطحی است و آیا در جنگ نرم و سخت  تا کنون ورود کرده‌اید  و آیا این برنامه‌ها قابلیت اجرایی دارد.

وی تصریح کرد: هیچ دوره آموزشی  در وزارت اطلاعات برای مسئولین در سطوح میانی و پایینی گذاشته نمی شود، هر چند که در برنامه نوشته شده وجود دارد، اما ما عملا نمی بینم و در نهایت با وجود این انتصاب‌ها و اشتباهات نظام برخی باید هزینه آن را بدهند.

دلخوش در بخش پایانی سخنان خود به بحث اقتصاد مقاومتی اشاره و اظهار کرد: وزارت اطلاعات  باید برای تحقق اقتصاد مقاومتی وارد عمل شود و امنیت سلامت اقتصادی را برای محیط اقتصادی کشور رقم بزند.

موافقان وزیر پیشنهادی اطلاعات حسن روحانی

اکبریان در موافقت با وزیر پیشنهادی اطلاعات؛

برقراری آرامش در وزارت اطلاعات از اقدامات علوی بوده است

عزیز اکبریان نماینده مردم کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا در جریان رای اعتماد به کابینه دوازدهم و در موافقت با حجت‌الاسلام سید محمود علوی وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: وزارت اطلاعات یکی از ارکان امنیتی کشور است و در دنیای معاصر مفهوم امنیتی، فیزیکی و روانی با مأموریت‌های وزارت اطلاعات و آرامش جامعه گره خورده است.

نماینده مردم کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا در مجلس شورای اسلامی، افزود: امروز برتری اطلاعاتی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در دنیا و منطقه در مقابل جریان‌های جاسوسی و نفوذ،   یک امنیت روانی خوبی به وجود آورده است.

وی تصریح کرد: همکاران ارجمند این وزارتخانه در کنار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، ارتش قهرمان، سپاه دلاور،   بسیج بزرگ پر تلاش و زحمتکش، نیروی قدس و نیروی انتظامی یک جزیره امنیتی را برای کشورمان به وجود آورده است.

اکبریان با بیان اینکه یکی از سر منشاء‌های هماهنگی امنیتی وزارت اطلاعات، وزیر اطلاعات است، بیان کرد: شخص وزیر اطلاعات نقش پدری و بزرگی دارد که  آقای علوی به عنوان یک عالم مجاهد توانسته در این چهار سال رسالت خود را به نحو احسن انجام دهد.

نماینده مردم کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا در مجلس شورای اسلامی، اضافه کرد: نظرسنجی‌های صورت گرفته درباره سنجش میزان احساس امنیت در سطح فردی و ملی نشان می‌دهد که شاخص های امنیتی جامعه بالا رفته و احساس نا امنی در مردم پایین آمده و این موضوع کاملا مشهود است.

وی یادآور شد: یکی دیگر از مهمترین کارهایی که آقای علوی و تیم وزارت اطلاعات در زمان تصدی وی انجام دادند مساله امنیت سرمایه گذاری و حمایت از سرمایه گذاری است.

اکبریان با بیان اینکه اگر می‌خواهیم به معضلاتی مانند بیکاری، مواد مخدر و غیره غلبه کنیم باید امنیت سرمایه گذاری را بالا برد، افزود: تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی در وزارت اطلاعات یکی از ابتکارات بسیار خوبی بود که در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری صورت گرفت و یک امنیت فیزیکی و روانی در جامعه به وجود آورد.
تشکیل ۶۲۰ فقره پرونده مفاسد کلان در سراسر کشور

نماینده مردم کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا در مجلس شورای اسلامی، تأکید کرد: وزارت اطلاعات در رابطه با معرفی متهمان مفاسد اقتصادی به مراجع قضایی نیز بیکار ننشسته  است.

وی با بیان اینکه ما با بودجه دولتی به جایی نمی‌رسیم و باید سرمایه گذاری به وجود آوریم، تصریح کرد: با مفاسد اقتصادی هم باید مبارزه کرد.

اکبریان با بیان اینکه وزارت اطلاعات ۶۲۰ فقره پرونده مفاسد کلان در سراسر کشور تشکیل داد که منجر به کشف بیش از ۳۷ هزار میلیاد تومان از حقوق بیت المال شد، اضافه کرد: شناسایی بدهکاران بانکی، مبارزه با قاچاق کالا و ارز و معرفی بیش از ۲۰۰ پرونده کلان قاچاق ارز و کالا از افتخارات وزارت اطلاعات است.
انهدام ۱۳۲۷ باند بزرگ و اشرار مواد مخدر

نماینده مردم کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه کشف بیش از ۳۰۰ تن موارد مخدر سنتی و صنعتی و متلاشی کردن ۱۳۲۷ باند بزرگ و اشرار مواد مخدر از اقدامات وزارت اطلاعات بوده، بیان کرد: امروز این وزارتخانه در رابطه با مبارزه با مفاسد و حمایت از سرمایه گذاری اقدامات بزرگی انجام داده است.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از اقدامات ارزشمند دیگر برقراری آرامش در فضای عمومی وزارتخانه بود، گفت: در دولت قبل بیشترین نیروهای اطلاعاتی بازنشسته اجباری شده‌اند و آقای علوی افرادی که به مسائل سیاسی و اقتصادی آلوده نشده بودند را با تشکیل کمیته خاصی برگرداند و امروز بسیاری از آنها منشاء خدمت برای کشورمان هستند.
انهدام بیش از ۱۲۰ گروه تروریستی در کشور

اکبریان  با اشاره به اینکه بیش از ۱۲۰ گروه تروریستی قصد افنجار در کشور را داشتند که توسط وزارت اطلاعات منهدم شدند، گفت: امروز وزارت اطلاعات با همکاری اطلاعات سپاه و نیروی قدس در منطقه، یک برتری اطلاعاتی کاملی را دارد.

نماینده مردم کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: هر گروه تروریستی از هر کشوری که بخواهد برای کشورمان ایجاد مزاحمت کند قبل از ورود به کشور متلاشی می‌شود.

وی با بیان اینکه باید دشمنان را خارج از مرزهایمان زمین گیر کنیم که وزارت اطلاعات با همکاری سپاه توانسته این کار را انجام دهد، گفت: ما باید تلاش کنیم مردم را در صحنه نگه داریم و فکر نکنیم نسبت به آنها برتری داریم.

قاضی پور در موافقت با وزیر پیشنهادی اطلاعات؛

علوی در چارچوب نظام حرکت می‌کند

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در جریان رای اعتماد به کابینه دوازدهم و در موافقت با  وزیر پیشنهادی حجت‌الاسلام سید محمود علوی وزیر پیشنهادی اطلاعات، با بیان اینکه اولین بار است که در طول ۱۰ سال می‌خواهم به عنوان موافق صحبت کنم و امروز معجزه شده است، اظهار داشت: آقای علوی نگاه فرهنگی به امنیت دارد و این موضوع نشان دهنده عقلانیت اوست.

نماینده مردم ارومیه در مجلس با بیان اینکه عاقل کسی است که مشکلات حاد امنیتی را سیاسی و سیاسی را به اجتماعی تبدیل می‌کند و نهایتا از سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی حل می‌کند.

وی ادامه داد: آدم غیر عاقل با نگاه غیر فرهنگی مشکل کوچک را سریعا مانند دریاچه مظلوم ارومیه امنیتی و مشکلات زیادی را بر نظام ایجاد می‌کند.

قاضی‌پور گفت: آقای علوی با رفتار عاقلانه در چارچوب نظام مقدس جمهوری اسلامی و شورای اسلامی ایران عالی امنیت ملی و دولت حرکت می‌کند و به فضای امنیت کشور آرامش داده که جای سپاس دارد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس با بیان اینکه وزارت اطلاعات در مبارزه با ضد انقلاب عملیات‌های بسیاری را انجام داده، گفت: در یک عملیات‌ خوب اداره کل اطلاعات آذربایجان غربی تعداد زیادی از سرکرده‌ها، سرگروه‌ها، سر مهره‌های ضد انقلاب را دستگیر کرد.

وی ادامه داد: نمونه‌ای از عملیات‌های وزارت اطلاعات، برخورد با عناصرین تروریست و ضد انقلاب، شناسایی و ضربه زدن به ۱۲۰ گروه تروریستی، دستگیری هزاران نفر از عناصر ضد انقلاب در داخل کشور، آزاد سازی وابسته نظامی ایران در یمن، استرداد ۴ مرزبان گروگان گرفته و آوردن پیکر پاک شهید مظلوم دانایی فرد مرزبان عزیزمان از پاکستان، کشف چند تن مواد منفجره، مهمات تنها گوشه‌ای از عملکرد نیروهای خدوم وزارت اطلاعات از شرق به غرب و از جنوب به شمال در داخل کشور بود.

قاضی‌پور خاطر نشان کرد: علوی و نیروهای تحت امر او نیروهای هماهنگ با تمام نهادهای اطلاعاتی امنیتی قضائی کشور هستند و به طور خلاصه علوی فردی ولایت مدار و تابع رهبر معظم انقلاب است.

وی در خطاب به جهانگیری، گفت: دولت ها اگر از همه لحاظ قوی باشند به نفع نظام است و ما از تقویت دولت سپاسگزاریم.

بروجردی در موافقت با وزیر پیشنهادی اطلاعات:

نکاتی که از سوی مخالفان وزیر اطلاعات مطرح شد، با واقعیت فاصله دارد/ سعه صدر و سرعت در تصمیم‌گیری علوی مشهود است

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی در جریان رای اعتماد به کابینه دوازدهم و در موافقت با حجت‌الاسلام سید محمود علوی وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: بدون تردید وزارت اطلاعات یکی از مهمترین‌ ارگان‌های تأثیرگذار در عرصه امنیت ملی است.

وی افزود: شخص وزیر اطلاعات از ویژگی‌های لازم برای پذیرفتن چنین مسئولیت مهمی برخوردار هستند. تدین، ولایتمداری، تعامل، سعه‌صدر در کنار قاطعیت، حساسیت، سرعت و تصمیم‌گیری به هنگام در وزیر اطلاعات مشهود است و ما در این مدتی که در کمیسیون‌ تخصصی‌ امنیت ملی با او در ارتباط بودیم‌ بارها موارد ارجاعی‌ امنیتی به کمیسیون‌ با یک حساسیت‌ و دقت ویژه‌ای شخصاً پیگیری کرده و نتیجه را به شخص بنده و کمیسیون اطلاع می‌دادند و این احساس مسئولیت در چنین جایگاهی بسیار ارزشمند است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به بدنه وزارت اطلاعات عنوان داشت: مجموعه‌ای که این مسئولیت خطیر را به عهده داشته و عمل می‌کنند از مدیران ارشد گرفته تا نیروهای اطلاعاتی که در جای جای‌ میهن اسلامی و مرزها مسئولیت خود را ایفا کرده و وظیفه خود را انجام می‌دهند افرادی ولایتمدار، متدین‌ و کارآمد هستند.

وی ادامه داد: بنده از نزدیک در شورای عالی امنیت‌ ملی کشور با چند تن از معاونین‌ وزیر اطلاعات حضور دارم‌ و اشراف و حساسیت‌ آنها را نسبت به مسائل امنیتی‌ مشاهده می‌کنم. با توجه به اینکه برخی از ارگان‌های ما همچون قوه قضاییه و اطلاعات فرد بنابر اختیارات قدرت پیدا می‌کند بیش از هر ارگان و فرد دیگری‌ باید به این آیه قرآن توجه داشته باشند که «عالم محضر خداست».

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به ارزیابی، عملکرد و برنامه‌های وزارت اطلاعات‌ خاطرنشان کرد: اشراف اطلاعاتی‌ در همه امور داخلی و خارجی‌ وجود دارد. خیلی‌ها فکر می‌کنند کار ارزشمندی که نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خارج از مرزهای‌ ما در جهت حفظ امنیت ملی ما انجام می‌دهند در سطح جهان منحصر به فرد و الگو است ولی سربازان گمنام امام زمان (عج) در بخشی از این مأموریت مهم تأثیرگذار هستند.

وی درباره صحبت‌های انتقادی‌ مطهری‌ نسبت به وزیر اطلاعات ادامه داد: شاید شما مطلع‌ نباشید که شورای هماهنگی اطلاعاتی‌ وجود دارد و در هفته جلسه برگزار می‌کند. دوستان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزارت اطلاعات و دیگر ارگان‌ها در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی جلسه تشکیل می‌دهند. ممکن است در بین اعضا اختلاف نظر وجود داشته باشد ولی این طبیعت یک نظام آزاد مانند جمهوری اسلامی ایران است. بنده معتقدم نکاتی که در اینجا مطرح شد با واقعیت فاصله دارد و دنیا هم بداند اگر این اقتدار امروز به نمایش گذاشته می‌شود پشت پرده حتماً یک هماهنگی‌ با محوریت جایگاه بالای ولایت وجود دارد.

 بروجردی‌ بیان داشت: در همین تهران قبل از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی‌ سازمان‌های اطلاعاتی مهم دنیا با محوریت آمریکا  و میزبانی‌ ساواک، CIA، موصاد و تعداد زیادی از سازمان‌های اطلاعاتی همه جمع می‌شدند تا بتوانند به ژاندارم‌ منطقه‌ای آن روز دنیا کمک کنند. امروز وزارت اطلاعات و نیروهای اطلاعاتی ما یک تنه در مقابل همه سازمان‌های اطلاعاتی‌ دنیا ایستاده و موفق‌ هستند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به تحولات منطقه غرب آسیا، تأکید کرد: آنچه که در سوریه، عراق و لبنان اتفاق افتاد نشان دهنده این است که جمهوری اسلامی ایران یک تنه حریف همه قدرت‌های بزرگ دنیا بوده و این ویژگی‌ مؤمنین‌ است که از چنین پشتوانه عظیمی برخوردار هستند.

وی با اشاره به صیانت‌ وزارت اطلاعات در ارگان‌های حساس نظام عنوان داشت: جلوگیری از نفوذ دشمن از مسئولیت‌هایی‌ است که معاونت ضد جاسوسی‌ وزارت اطلاعات بر عهده دارد و ده ها مورد دیگر که فرزندان ما در عرصه‌های مختلف به عهده دارند و به حق سربازان گمنام امام زمان (عج) ‌ نام گرفته‌اند.

بروجردی‌ افزود: بسیاری از مطالب را نمی‌توان مطرح نمود ولی دوستان بدانند که صدها  مورد علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را معاونت ضد جاسوسی وزارت اطلاعات کشف و خنثی  کرده است. بنابراین عرصه نفوذ که مورد عنایت مقام معظم رهبری هم قرار دارد بسیار موفق عمل کرده است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه وزارت اطلاعات بخشی را تحت عنوان ستاد ویژه مقابله با نفوذ تشکیل داده عنوان داشت: هزاران نفر در معرض‌ جاسوسی دشمن قرار دارند که در برخی از ارگان‌های حساس‌ افرادی را دشمن توانسته بود در برخی از سفرهایی‌ که صورت می‌گیرد نفوذ کند. وزارت اطلاعات این رخنه‌ دشمن را کشف کرد و این افراد با حمایت این وزارتخانه‌ مصون‌ و توطئه‌ دشمن خنثی‌ شد.

وی با بیان اینکه کشف و شناسایی اقدامات سرویس‌های اطلاعاتی دشمنان‌ یک کار ارزشمند دیگر وزارت اطلاعات‌ است، عنوان داشت: وزارت اطلاعات نیروهای ارزشمند کشورمان‌ را تحت حمایت خود قرار داد تا دشمن نتواند آنها را برباید.

بروجردی‌ با اشاره به تأمین امنیت پایدار خاطرنشان کرد: امنیت پایداری که امروز ما در نظام جمهوری اسلامی ایران داریم با کمک نیروهای امنیتی کشور حاصل شده است. رؤسای‌ سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای اروپایی‌ به تهران می‌آیند و از وزیر اطلاعات ما سؤال می‌کنند شما چه کردید که با وجود اینکه در محیط پیرامونتان‌ این همه بحران است از یک امنیت پایدار برخوردارید؟ مبارزه بی امان با تروریسم‌ در فضای مجازی و تهاجم سایبری، گسترش همکاری و تبادل همکاری با کشورهای دوست که امروز بیش از ۶۰ کشور با ما تبادل اطلاعات دارند از دیگر اقدامات وزارت اطلاعات است.

قربانی در موافقت با وزیر پیشنهادی اطلاعات؛
وزارت اطلاعات باید به دور از آتش سیاست زدگی اداره شود/ رضایت ۷۵ درصدی مردم

محمد حسین قربانی نماینده آستانه اشرفیه در جریان رای اعتماد به کابینه دوازدهم و در موافقت با حجت‌الاسلام سید محمود علوی وزیر پیشنهادی اطلاعات، اظهار داشت: وزارتخانه اطلاعات وزارت کلیدی و مادر یک کشور است.

وی با بیان اینکه بهداشت و امنیت دو مقوله‌ای هستند که به دو مدیر توانمند سپرده می شوند، بیان داشت: همیشه وزارت اطلاعات یک جریان سیاسی بوده و اطلاعات هیزم جریانات سیاسی شناخته می شد.

قربانی با تأکید بر اینکه وزارت اطلاعات باید به دور از آتش سیاست زدگی اداره شود، تصریح کرد: درصد رضایت مردم از وزارت اصلاعات به بالاترین حد خود یعنی ۷۵ درصد رسیده است. دیروز این میزان رصایت کجا بود؟

قربانی‌ با بیان اینکه در گذشته نگاه‌ها به وزارت اطلاعات به صورت جریانی و سیاسی بوده، بیان داشت: درست است که همیشه وزارت اطلاعات به صورت هیزم‌ آتش سیاست و اهرم‌ جریانات سیاسی شناخته می‌شد ولی باور داریم که وزارت اطلاعات باید به دور از آتش سیاست و سیاست‌زدگی‌ اداره شود.

وی ادامه داد: یادمان نرفته‌ که چه بر سر وزارت اطلاعات آورده بودند. درصد رضایتمندی‌ مردم امروز از وزارت اطلاعات به بالاتری‌ رضایتمندی‌ رسیده است. یادمان نرفته که دیروز وزارت اطلاعات از منظر رضایت‌سنجی در پایین‌ترین سطح رضایتمندی‌ بود ولی امروز می‌بینیم بیش از 75 درصد مردم از عملکرد این دستگاه امنیتی‌ رضایت دارند.

نماینده آستانه اشرفیه، پیرامون‌ صحبت‌های رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: آقای بروجردی به کلیات دستگاه  امنیتی کشور اشاره کردند و من نسبت به عملکرد وزارت اطلاعات کمی جزئی‌تر اشاره می‌کنم. حجت‌الاسلام علوی در طول چهار سال توانمندی‌های خود را در کنار همکاران‌ وزارت اطلاعات به اثبات‌ رساندند و این وزارتخانه‌ را از سیاست‌زدگی، جریانی‌ و حزبی خارج کردند و این یکی از توانمندی‌های وزیر اطلاعات بود.

قربانی‌ افزود: آیا می‌دانید که امروز رضایتمندی عامه‌ مردم از وزارت اطلاعات چقدر است؟ مگر نمی‌گویید ‌برویم  دنبال آدم‌های کارآمد، نیروهای مخلص، مجاهد و میدانی؟ امروز اگر آقای علوی سیاست‌زده، جریانی و حزبی‌ عمل نمی‌کند آیا این بد است؟ خوشحالیم‌ در صحبت‌های مخالفان وزیر پیشنهادی اطلاعات چیزی از این منظر ندیدیم‌.

وی بیان داشت: امروزه در فضای منطقه‌ای و مرزهای پر آشوب‌ امنیت‌ بسیار خوبی در کشورمان‌ وجود دارد که با فداکاری‌ و رشادت‌های به دست آمده همکاران‌ حجت‌الاسلام علوی در وزارت اطلاعات است.

نماینده آستانه اشرفیه در مجلس‌ شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت اطلاعات جزء پیچیده ترین وزارتخانه‌های کشور است، تصریح کرد: حجت‌الاسلام علوی جزء زلال‌ترین وزرایی‌ است که آقای روحانی به مجلس معرفی  کرده  است.

نظر شما