شناسهٔ خبر: 139588 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

یکی دیگر از اعضای ارشد هیأت مشاوران کاخ سفید استعفا کرد

کاخ سفید به دنبال حوادث اخیر «شارلوتسویل» و انفعال رئیس‌جمهور آمریکا در قبال رفتارهای نژادپرستان، رئیس فدراسیون کار آمریکا و کنگره سازمان‌های صنعتی (AFL-CIO) در اعتراض به عدم از هیأت مشاوران کاخ سفید استعفا کرد.

به گزارش «نماینده» «ریچارد ترومکا» رئیس فدراسیون کار آمریکا و کنگره سازمان‌های صنعتی (AFL-CIO) از هیأت مشاوران کاخ سفید استعفا کرد.

خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» در این خصوص گزارش کرد، ترومکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که دیگر قصد ندارد در شورای تولید کاخ سفید برای رئیس‌جمهوری فعالیت کند که در مقابل تعصب و تروریسم داخلی تاب می‌آورد.

اوایل روز سه‌شنبه (دیروز)، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در یک کنفرانس خبری هر دو طرف طرفداران برتری نژاد سفید پوست و معترضان به نژادپرستی را برای درگیری‌های خشونت‌باری که اوایل هفته جاری به دنبال تظاهرات نژادپرستان آمریکا در «شارلوتسویل» ایالت ویرجینیا به راه افتاد، مقصر شناخت.

ترومکا در واکنش به این انفعال ترامپ در مقابل نژادپرستان سفیدپوست در بیانیه‌ای گفت: «ما نمی‌توانیم برای رئیس‌جمهوری فعالیت کنیم که تعصب و تروریسم داخلی را تحمل می کند. اظهارات امروز رئیس‌جمهور ترامپ در واقع اظهارات محکم روز گذشته وی درباره سازمان کو کلاکس کلان (KKK) و نئونازی‌ها را از بین برد».

وی ادامه داد: «ما می‌بایست از جانب کارگران آمریکا که تمامی عقاید حقانیت این گروههای متعصب را رد می‌کنند، استعفا کنیم».

ترومکا بیانیه خود را در توییتر منتشر کرد و گفت که استعفای تأثیرگذار خواهد بود و توضیح داد: «روشن است که شورای تولید ترامپ هرگز یک ابزار مؤثر برای ارائه سیاست واقعی که خانواده طبقه کارگر را ارتقا دهد، نبوده است و اظهارات امروز ترامپ آخرین قطره‌ای بود که کاسه صبر ما را به سر آورد».

وی تصریح کرد که AFL-CIO که بزرگترین ائتلاف اتحادیه‌ها در آمریکا به حساب می‌آید، به این امید به شورای تولید کاخ سفید پیوست که سازمان انها بتواند صدای قشر کارگر جامعه باشد و به ایجاد سیاست مثبت اقتصادی کمک کند.

ترومکا با اینحال تصریح کرد: «اما این مسئله به یکی از وعده‌های عمل نشده در کارنامه رئیس‌جمهور آمریکا تبدیل شد. از شوراهای توخالی گرفته تا سیاست بد و استقبال از تعصب، اقدامات این دولت همواره به ضرر قشر کارگر جامعه بوده است».

اظهارات ترومکا در واقع پنجمین استعفا از شورای تولید ترامپ در روزهای اخیر به حساب می آید.

روز شنبه صدها تن از هواداران «ملی گرایی سفید پوستان» و مخالفان آن‌ها در شارلوتسویل تجمع کرده و با یکدیگر درگیر شدند. در این تجمع که با شرکت گروه‌های نئونازی، سفیدبرتر پندارها، ملی‌گرایان افراطی و حامیان ترامپ برگزار شد، شعارهای تندی در حمایت از برتری آمریکا، نژاد سفید و علیه مهاجران داده شد. در این درگیریها ۳ نفر کشته و ۱۹ نفر نیز مجروح شدند.

به دنبال این حوادث، ترامپ طی بیانیه‌ای تنها گفته بود که خشونت در همه ابعاد آن محکوم است اما هیچ اسمی از عوامل و حامیان این درگیریها که اغلب آنها از هواداران خودش بودند نیاورده بود.

نظر شما