شناسهٔ خبر: 139579 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

آموزش و پرورش به اتخاذ رویکرد آینده پژوهانه نیاز دارد/ توسعه عدالت آموزشی محور برنامه‌هایم است

بطحایی43 وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش دولت دوازدهم گفت:آموزش و پرورش در مواجهه با آینده و فضای آموزشی به اتخاذ رویکرد آینده پژوهانه نیاز دارد.

به گزارش «نماینده»، سید محمد بطحایی وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش دولت دوازدهم در دفاع از برنامه‌های خود در صحن علنی ضمن تشکر از وزرای پیشین این وزارتخانه و گرامیداشت یاد شهید حججی گفت: امیدوارم بتوانم با رای اعتماد مردم خدمت رسانی بیشتری در وزارت آموزش و پرورش داشته باشم.

وی ادامه داد: حدود یک ماه دیگر سال تحصیلی جدید آغاز می‌شود، این نسل زمانی نظام آموزشی را ترک خواهد گفت که دیگر نسلی برای صادرات نمانده است یعنی بعد از فصل آموختن آنها باید آنچنان از کارآمدی و توانمندی برخوردار شوند که با اتکا به توانمندی خویش و خلاقیت بتوانند کارآفرینانه به تدبیر امور خویش بپردازند.

بطحایی تصریح کرد: تحقق چنان وعده‌ای در گروی یک آموزش و پرورش کارآمد و اثربخشی است که تحت حمایت شما نمایندگان تشکیل شود.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان داشت: همواره افتخار حضور در عرصه تربیتی نظام جمهوری اسلامی را داشته‌ام که تمنای آموزش در چشمان دانش آموزان ما را به داشتن عزمی راسخ برای طی کردن مسیر می‌کشاند.

وی اظهار داشت: در شرایطی دعوت ارزشمند رئیس جمهور را برای تصدی وزارت آموزش و پرورش را پذیرفته‌ام که اندوخته‌های گذشته‌مان سبب شده از زوایای پیدا و پنهان آن شناخت کاملی پیدا کنم، به خوبی می‌دانم انبوهی از مشکلات در حوزه آموزشی روزهای مشکلی را پیش روی نظام و حاکمیت قرار دارد. تلاش برای برآورده کردن توقعات جامعه از نظام آموزشی و تحقق خواسته‌های مقام معظم رهبری و کمبود منابع از سوی دیگر نیازمند قرار گرفتن نظام آموزشی کشور در اولویت اصلی نظام است.

بطحایی گفت: علی‌رغم همه مشکلات و فاصله‌ها ما معلمان و فرهنگیان به معجزه باور معتقدیم و عزم همکاران ما در راهی که پایان روشن دارد راسخیم، قویا اعتقاد داریم مدرسه مورد انتظار سند تحول بنیادین جز با همسویی و هماهنگی نهادهای تربیتی در جامعه و درگیری فکری و عاطفی احزاب تعلیم و تربیت تحقق نمی‌یابد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تصریح کرد: اجرای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و نحوه جامع علمی کشور نیازمند قشری فعال و پویا است، باور داریم معلمان صبور و زحمت‌کش کلیدی‌ترین رکن آموزش در کشور هستند، معتقدیم اگر به استقبال آینده نرویم در آینده غافلگیر خواهیم شد. رویکردهای آینده‌ پژوهانه یک انتخاب نیست بلکه ضرورتی است که آموزش و پرورش بدون آن قادر به مواجهه با آینده نخواهد بود.

وی ادامه داد:‌ آموزش و پرورش در مواجهه با آینده در کیفیت نیروی انسانی فضای آموزشی را به شدت به رویکرد آینده پژوهانه دعوت می‌کند بر این اساس برنامه‌های خود را با این رویکرد مبتنی بر اسناد بالادستی به ویژه سند تحول بنیادین به عنوان عامل همسو کننده همه راهبردها و برنامه‌های آموزشی شکل داده‌ام و در پرتو آن توسعه‌ عدالت آموزشی را محور برنامه خود خواسته‌ام.

بطحایی گفت: توسعه حرفه‌ای معلمان در کنار بهبود منزلت و معیشت آنها به عنوان عامل کلیدی در کیفیت‌بخشی آن محور قرار دادم، در این مسیر پشتوانه مهمی چون حمایت مقام معظم رهبری، ریاست جمهور و اعضای هیئت دولت و همچنین توجه مستمر شما نمایندگان و به ویژه برنامه ششم توسعه ظرفیت خوبی برای تحقق برنامه‌ها به وجود می‌آورد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اذعان داشت:‌ در برنامه بنده یازده محور اصلی در دولت دوازدهم قرار داده شده که به تدریج برخی از اهداف و محورها را اعلام می‌کنم، مهم‌ترین محور برنامه پیشنهادی بنده حاکم ساختن گفتمان سند تحول بنیادی فراهم آوردن استثنائات اجتماعی است که در ذیل آن برنامه‌های مختلفی پیشنهاد شده است.

وی افزود: اما مهم‌ترین محور تشکیل شورای ملی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تهیه و تدوین کلیه زیرنظام‌های سند تحول که ۳ زیرنظام آن تصویب و ابلاغ شده و ۳ زیر نظام دیگر باقی مانده است؛ پایش، مستمر و ارزیابی اجرایی گام‌های سند تحول، توجه به نیروی انسانی در توانمندسازی، توسعه فعالیت‌های فرهنگی و پرورشی، اینها برخی از مهم‌ترین محورها هستند.

بطحایی تصریح کرد: باز طراحی فعالیت‌های تربیتی و فوق برنامه بر مبنای الگوی تربیت متوازن با تاکید بر تربیت اسلامی دانش ‌آموزان، تعمیق عفاف و حجاب، طراحی نظام استعدادهای ارزشی برای تقویت ورزش باشگاهی و ملی کشور، استقرار فراگیر مشاوره و راهنمایی در سطوح مختلف درسی، یکی دیگر از مهم‌ترین هدف‌ها در برنامه بنده توسعه عدالت آموزشی و تربیتی است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: استاندارد کیفی مدارس، طراحی برنامه حمایتی و توانمندسازی معلمان مناطق محروم، مرزی و عشایری، انسداد مبادی بی‌سوادی از طریق کاهش نرخ بازماندهی از تحصیل در میان کودکان و نوجوانان مبتنی بر سوادآموزی بزرگسالان، در دستور کار بنده قرار دارد.

وی تاکید کرد: توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش که هم در رویکردهای اولیه بنده بوده، همچنین در سیاست‌های دولت دوازدهم قرار داشته و آن را به عنوان یک نیاز کشوری و منطقه‌ای از دیگر هدف‌هایی است که در برنامه پیشنهادی بنده ارائه شده است.

بطحایی اذعان داشت: موضوع اقتصاد آموزش و پرورش که تحت عنوان افزایش بهره‌وری اقتصاد آموزش و پرورش در برنامه تقدیمی بدان اشاره شده است که در ذیل آن راهکارها و برنامه‌هایی که در فرمایشات بیگلری گفته شده کاملا این مسائل شرح داده شده است. خواهش می‌کنم از شما نمایندگان برنامه پیشنهادی بنده را کاملا مطالعه کرده و مواردی را که لازم می‌دانید به بنده تذکر دهید.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان داشت: بهبود کیفیت آموزشی و تقویت آموزش‌های دانش آموزان دارای استعدادها و نیازهای ویژه، بحث مشارکت‌های ویژه، و بالاخره بهره‌مندی هوشمندانه از فناوری تبادل ارتباطات و فضای مجازی از هدف‌هایی است که در برنامه بنده به تفصیل مورد شرح قرار گرفته است.

بطحایی گفت: بنده به عنوان کسی که قریب به ۳۵ سال در حوزه آموزش و پرورش کار کرده‌ام، یقینا باور و اعتقاد دارم که آموزش و پرورش روی خط اعتدال باید از همه ظرفیتهای کشور استفاده کند.

وی با بیان اینکه پرهیز از سیاست زدگی و سهم‌خواهی که هر از چند گاهی آموزش و پروش را گرفتار حاشیه می‌کند و از ماموریت اصلی باز می‌دارد، دوری کرد، افزود: تمرکز بر ماموریت محض آموزش و پرورش که رسالت اصلی این وزارتخانه است باید مورد توجه وزیر آموزش و پرورش و همه مدیران قرار گیرد.

بطحایی با اشاره به اینکه هر آنچه که موجب ایجاد حاشیه برای آموزش و پرورش شود قطعا به ضد آموزش و پرورش تبدیل خواهد شد، عنوان کرد: تعامل، هماهنگی و همراهی با نمایندگان، شرایط را برای پیشبرد فعالیتها در آموزش و پروش فراهم می‌سازد.

وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: ایمان دارم بدون همراهی شما امکان تحقق اهداف آموزشی و پرورشی فراهم نخواهد شد.

وی با بیان اینکه وزیر آموزش و پرورش نماینده یک میلیون و هفتصد هزار معلم شاغل و بازنشسته در دولت دوازدهم خواهد بود، بیان داشت: اجازه دهید با صراحت و افتخار اعلام کنم یک فرهنگی هستم که از ۱۹ سالگی تاکنون در همه رده‌های آموزشی، تربیتی و اداری در سطوح صف و ستاد خدمت کرده‌ام و از موانع، مشکلات و چالشهای پیش رو آموزش و پروش اطلاع دارم.

بطحایی با اشاره به اینکه با تجربه‌ای هم که در سازمان برنامه و بودجه بدست آوردم، تمام تلاشم را برای ارتقاء منزلت و جایگاه معلمان که بعنوان اصلی‌ترین عامل در تحول نظام آموزش و پرورش هستند به کار خواهم گرفت، تاکید کرد: از آنجا که پیش پذیرش کاندیداتوری وزارت آموزش و پرورش، معاون نوبخت بودم، از شخص او قول تمام و کمال همکاری تمام برای اجرای برنامه‌ها را گرفته‌ام.

بطحایی گفت: نوبخت گفته است که به لطف خدای متعال این دوره از حیث اعتبارات و ...بهترین دوره آموزش و پرورش خواهد بود.

نظر شما