شناسهٔ خبر: 139570 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

ذوالنور در مخالفت با برنامه دولت دوازدهم:

معرفی وزرای زن بر اثر فشارها محقق نشد/سن کابینه یک سال افزایش پیداکرد

ذوالنور نماینده مردم قم در مجلس در مخالفت با برنامه دولت دوازدهم، گفت: رئیس جمهور گفت برای تعیین اعضای کابینه فشاری بر روی من نبوده در حالی که پس از آن گفتند معرفی وزرای زن بر اثر فشارها محقق نشد.

به گزارش «نماینده» ، حجت الاسلام مجتبی ذوالنور نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه دولت دوازدهم، گفت: ای کاش آقای رئیس جمهور در مجلس حضور داشتند و نظر مخالفین و موافقین را استماع می کردند.

وی خطاب به رئیس جمهور گفت: شما دولت اولیه نیستید بلکه دولت دوازدهم هستید که در استمرار دولت قبلی است و خوب بود گزارشی از عملکرد دولت یازدهم ارائه می کردید تا برنامه دولت دوزادهم در استمرار آن باشد.

ذوالنور با بیان اینکه عمل به وعده ها حداقل خواسته مردم است، خاطرنشان کرد: اگر یک نفر وزیر جوان را از کابینه برداریم، سن کابینه یک سال افزایش پیدا کرده در حالی که وعده جوان گرایی از جمله وعده های رئیس جمهور بود.

وی افزود: رئیس جمهور صبح امروز گفت که در تعیین اعضای کابینه فشاری بر روی من نبوده اما اندکی پس از آن گفت سه وزیر زن در نظر گرفته بودم اما بر اثر فشار ها امکان معرفی آنها محقق نشد.  

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در کشور بیش از صد هزار عضو هیئت علمی وجود دارد، گفت: با شان جامعه علمی و نخبگان علمی سازگاری ندارد که این تلقی ایجاد شود که آیا یک نفر در بین این صد هزار نفر وجود ندارد تا امروز شاهد معرفی کابینه ناقص باشیم. اگر برای این جایگاه فردی باید انتخاب شود یا باید شخصیت علمی باشد، یا اجرایی که از این افراد امروز کم وجود ندارد.

وی افزود: شاید به دنبال سهم خواهی و یارگیری از عرصه علمی کشور اند که بدنبال گزینه ای نه علمی و نه اجرایی هستند که پاسخ جریان های سیاسی را برای سهم خواهی بدهد.

ذوالنور با اشاره به برنامه پیشنهادی دولت در حوزه فرهنگ، خاطرنشان کرد: هرچه این برنامه رو مرور کردیم، رنگ و بویی از دین در جامعه دینی پیدا کنیم، پیدا نشد که اگر همین برنامه را بگوییم برنامه یک دولت سکولار و لائیک است، چه تفاوتی با جمهوری اسلامی داشت.

وی ادامه داد: در این برنامه جای دین و مانور آن کجاست؟ حوزه فرهنگ همیشه مورد دغدغه رهبر انقلاب و مراجع عظام تقلید بوده. در بررسی معضلات اجتماعی به هیچ یک از ارزش های دینی اشاره نشده است.

ذوالنور افزود: اگر ایراد و انتقادی مطرح می شود معنای آن عدم همکاری با دولت نیست، معنی آن این است که وظیفه آحاد اعضای مجلس است که هرچه در توان دارند کم کنند.

نماینده مردم قم با بیان اینکه درخصوص فرهنگ، دولت فقط دو برنامه در برنامه ششم ارائه داده است، گفت: البته مطرح کردن موضوع فرهنگ به معنای مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست. چراکه با افتخار به ایشان رای مثبت خواهم داد.

وی ادامه داد: سه نگاه به فرهنگ در کشور وجود دارد که یکی نگاه قیومیت است که مردود است، نگاه دوم ول انگاری فرهنگی است که در مدیریت فرهنگی کشور آن را می بینیم. وقتی رئیس جمهور بگوید بهشت و جهنمی شدن مردم به دولت مربوط نیست این به معنای ول انگاری فرهنگی است. نگاه سوم نگاهی است که فرهنگ را مانند باغ و دولت را باغبان آن می داند و اگر وظیفه باغبانی خود را انجام ندهد، علف های هرز مانع تعالی آن خواهد شد.

ذوالنور با اشاره به مشکلات فضای مجازی در کشور، تاکید کرد: فضای مجازی امروز مهم ترین دغدغه مردمی است که نسبت به سلامت خانواده و فرزندان خود دارند. در دولت یازدهم رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی فضای مجازی فقط یک پنجم جلسات این شورا را تشکیل داده است.

وی خاطرنشان کرد: حق مردم ما اینترنت با وضعیت فعلی نیست و این سوال وجود دارد که چرا شبکه ملی اطلاعات راه اندازی نمی شود. امروز گرانترین و بی کیفیت ترین اینترنت در کشور ما ارائه می شود.

نماینده مردم قم با طرح این پرسش که بیمه هنرمندان امروز در چه وضعیتی قرار دارد، یادآور شد: نمی توان با ژست حمایت از هنرمندان و عرصه رسانه را بگیریم اما مشکلات آنها را حل نکنیم. در چهارسال گذشته بدترین حوزه عملکردی در وزارت خانه های حوزه فرهنگی بوده است.

وی با اشاره به خط مشی های دولت در حوزه سیاست خارجه، گفت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر سه اصل حکمت، عزت و مصلحت تکیه دارد، اما رئیس جمهور تکیه کامل به مسئله برجام دارند. اگر آمریکا نقض برجام کرد چه می کنیم؟ چه تضمینی برای مردم گرفته اید. که امروز نمیتوانیم محکم ایستادگی کنیم.

ذوالنور تاکید کرد: امروز عدم ارتباط با بانک های اروپایی به دلیل آن است که برجام نتوانسته نقش خود را ایفا کند. آنقدر به موضوع برجام پرداخته شده که مسئله ارتباط با کشورهای منطقه را فراموش کرده ایم.

وی در پایان گفت: کاهش تورم جای تقدیر دارد، اما تورم و رکود دو کفه یک ترازو هستند. وقتی فرمول عرضه و تقاضا در کشور برابر نیست به طور طبیعی تورم کاهش خواهد یافت.

نظر شما