شناسهٔ خبر: 139541 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

لاریجانی در پاسخ به تذکر یک نماینده:

رئیس‌جمهور بهتر بود وزیر علوم را هم به مجلس معرفی می‌کرد

علی لاریجانی431 رئیس مجلس گفت: بهتر بود آقای رئیس‌جمهور وزیر علوم را نیز به مجلس معرفی می‌کرد.

به گزارش «نماینده» جهانبخش محبی‌نیا نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۲۴ مرداد) و در جریان بررسی رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم، نسبت به معرفی نکردن وزیر پیشنهادی علوم از سوی روحانی انتقاد کرد و گفت: آقای روحانی همواره منطبق با آئین‌نامه و قانون صحبت می‌کنند و برنامه‌های وزرا را نیز طبق قوانین و آئین‌نامه در مجلس تشریح کردند.

وی با استناد به مواد ۲۰۴، ۲۰۵ و ۲۰۶ آئین‌نامه داخلی مجلس و نیز اصل ۱۳۱ قانون اساسی در تذکری، اظهار داشت: توضیحات آقای روحانی حرارت تذکر بنده را به جهت اینکه منطبق با قوانین بود، گرفت. انتظار نداشتیم در معرفی وزرا در یک مرحله از سوی رئیس‌جمهور بی‌اعتنایی شود و هیئت‌رئیسه مجلس و شورای نگهبان نیز نسبت به آن اظهارنظر نکنند.

محبی‌نیا تاکید کرد: مواد مختلف آئین‌نامه داخلی مجلس می‌گوید که رئیس‌جمهور باید تمامی وزرا را در یک لیست به مجلس معرفی کند، همچنین طبق همین مواد آئین‌نامه چنانچه مجلس به یک یا چند وزیر رای اعتماد ندهد، رئیس‌جمهور می‌تواند سرپرست معرفی کند.

نماینده مردم میاندوآب در مجلس خاطرنشان کرد: همه وزرا باید در یک لیست به مجلس معرفی شوند، این رویه بعد از ۳۸ سال پس از انقلاب یک امر ایجابی و قانونی به ما متبادر شده است.

وی ادامه داد: بنده نگران هستم که اگر در این دوره از سر لاعلاجی یک وزیر از سوی رئیس‌جمهور به مجلس معرفی نشده، در دوره‌های بعدی کل وزرا را معرفی نکنند و یا تعداد بیشتری از وزرا معرفی نشود.

به گزارش تسنیم، علی لاریجانی رئیس مجلس که ریاست جلسه را بر عهده داشت، در پاسخ به تذکر نماینده مردم میاندوآب در پارلمان، گفت: باید در تذکر شما تامل کرد، البته به نظر می‌رسد که این تذکر وارد نباشد.

وی افزود: در آئین‌نامه داخلی مجلس کلمه «همه» برای معرفی وزرای پیشنهادی از سوی دولت نیامده است. طبق اصل ۱۳۶ رئیس‌جمهور می‌تواند وزرا را معرفی کند و از مجلس رای اعتماد بگیرد و اگر نصف کمتر باشد به معنی معرفی هیئت وزیران نیست و مجدد باید درخواست رای اعتماد کند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: اصل ۱۳۶ قانون اساسی می‌گوید که اگر هیئت وزیران از نصاب بیفتد باید رئیس‌جمهور دوباره وزرا را معرفی کند، گرچه بهتر بود که آقای رئیس‌جمهور وزیر علوم را نیز معرفی می‌کرد.

نظر شما