شناسهٔ خبر: 139535 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

دولت دوازدهم و تحقق وعده‌های اقتصادی رییس‌جمهور

ناظمی اردکانی43 دولت یازدهم پیش‌فرض اشتباه مطرح کرد و آن این بود «تا زمانی که رابطه با غرب و خصوصاً آمریکا عادی نشود هیچ کاری از پیش نمی‌توان بُرد» ؛ صحیح این بود که راهبرد به درون و ظرفیت‌های داخلی شکل می‌گرفت.

هفته نامه «نماینده»؛ محمد ناظمی اردکانی*/ دولت یازدهم به کار خود پایان داد و با برگزاری مراسم تنفیذ، تحلیف و رأی اعتماد نمایندگان به وزرای پیشنهادی، دولت دوازدهم به مدت چهار سال فعالیت اجرایی خود را آغاز خواهد کرد.

با توجه به شکل‌گیری دولت دوازدهم باید به تبیین عملکرد دولت یازدهم در حوزه اقتصاد و برنامه‌هایی که باید در دستور کار دولت دوازدهم قرار گیرد پرداخت.

به اعتقاد نگارنده در چهار سال گذشته مدام این موضوع مطرح می‌شد که «تحریم‌های اقتصادی مانع از رشد و رونق اقتصادی می‌شود» ازاین‌رو رفع تحریم در دستور کار دولت یازدهم قرار گرفت و شاهد بودیم دولت یازدهم تمام توان خود را معطوف به لغو تحریم‌ها کرد و سرانجام توافق هسته‌ای «برجام» اعلام شد.

البته در دوره پسا برجام مشاهده کردیم دشمنان از حربه‌های گوناگون برای فشار و تحریم علیه ایران استفاده کردند. در این راستا می‌توان به مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا که خواهان تحریم‌های جدید و سنگین علیه ایران شده‌اند اشاره کرد.

باید به این نکته مهم اذعان داشت که «اقتصاد مقاومتی»، نسخه راهگشا برای برون‌رفت از تحریم دشمنان است؛ اقتصاد مقاومتی راهبردی است که اگر به آن عمل می‌کردیم می‌توانستیم دشمنان را کاملاً ناامید کنیم به‌طوری‌که تمامی حربه‌های آن‌ها خنثی می‌شد؛ اما شاهد برداشت غلط توسط برخی از مسئولان اجرایی بودیم در این راستا، مانع رشد اقتصادی به تحریم‌ها ربط داده می‌شد. نتیجه‌ای که این نگاه به همراه داشت، واردات کالاهای مصرفی و تا حدودی، سرمایه‌ای بدون حساب به‌صورت قاچاق یا غیر قاچاق از خارج بود.

نکته دیگر که به دولت سابق برمی‌گردد «رکود» است، در دولت یازدهم سد کردن یا فریز کردن نقدینگی کشور که امروز بالغ بر ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان است نشان می‌دهد رکود بی‌سابقه اقتصادی حاکم شده و واحدهای تولیدی یکی پس از دیگری تعطیل و گردش فعالیت‌های اقتصادی متوقف یا به‌کندی صورت می‌گیرد. رکود بی‌سابقه‌ای که شکل گرفته، باعث دامن زدن به موج بیکاری شده و طبیعتاً تبعات منفی و ناهنجاری‌های اجتماعی زیادی را به وجود آورده است.

 دولت یازدهم از همان پیش‌فرض اشتباه مطرح کرد و آن این بود «تا زمانی که رابطه با غرب و خصوصاً آمریکا عادی نشود هیچ کاری از پیش نمی‌توان بُرد» درصورتی‌که نگاه و برداشت مسئولان اجرایی از همان ابتدا صحیح نبود؛ صحیح این بود که راهبرد به درون و ظرفیت‌های داخلی شکل می‌گرفت.

به اعتقاد نگارنده، دولت با اتخاذ سیاست‌های درست می‌توانست هم شاهد رونق اقتصادی در کشور باشد و هم از مانع تحریم‌ها عبور می‌کرد.

حال با ذکر اقداماتی که دولت یازدهم انجام داد باید به مهم‌ترین برنامه دولت دوازدهم اشاره کرد؛ معتقدم دولت دوازدهم باید برای توفیق در عرصه اقتصادی نگاه خود را از بیرون به درون و ظرفیت‌های داخلی معطوف کند و از ظرفیت‌های خدادادی و بیکرانی که از لحاظ منابع طبیعی و ذخایر زیرزمینی و انرژی و استعدادهای سرشار انسانی برخورداریم با مدیریت صحیح و کارآمد استفاده کند تا بدین‌وسیله شاهد رونق اقتصادی باشیم.

البته نمی‌توان هماهنگی تیم اقتصادی دولت را نادیده گرفت ازاین‌رو اگر تیم اقتصادی دولت هماهنگ عمل کند و مدیریت کارآمد و بالنده وجود داشته باشد با چنین ظرفیت‌های عظیم داخلی می‌توانیم به سمت اشتغال کامل حرکت کنیم.

بار دیگر تأکید می‌شود «ما از لحاظ اقتصادی می‌توانیم به اقتدار برسیم و «اقتصاد مقاومتی» راهبردی است که برای این موضوع وجود دارد». ضمن اینکه باید تفکر انقلابی مهم ارزیابی شود. ما در انقلاب اسلامی هرکجا تفکر انقلابی وجود داشت شاهد دستاوردهای گران‌سنگی بودیم، برای نمونه می‌توان به دستاوردهای عظیم در زمینه انرژی هسته‌ای، ساخت موشک‌های دوربرد، تسلیحات نظامی و همچنین زمینه ترویج فعالیت‌هایی که در سطح صنعت و تولید ایجاد شده اشاره کرد.

ازاین‌رو در پایان باید در قبال سیاست خارجی دولت دوازدهم این نکته در نظر گرفته شود «دولت دوازدهم باید در سیاست خارجی با اقتدار و شهامت عمل کند و همواره عزت ملی و حکمت و مصلحت ملی مورد توجه قرار دهد».

*عضو شورای مرکزی جامعه مهندسین

نظر شما